2021-10-01, 15:41
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Rapportera alla inlägg som bara syftar till att smeta fast att MGM Mark Lorentzon är:
- Jude
- Kommunist
- Vänster
- Transa
- Oerhört invandrad, så till den milda grad att det skulle ha någon som helst betydelse

det här är inte SSU:s forum, så vad ett litet sossetroll dikterar ska inte tas någon som helst notis om.

"invandrad" är ett helt binärt begrepp, som du kanske märker när du läser den (för ditt narrativ bekymmersamma) tidigare FUP.

vad maciej gumkowski från gdansk har för politiska eller sexuella preferenser vet varken du eller någon annan här. däremot ger namnet indikationer som pekar mot att han är född i en katolsk familj.
Citera
2021-10-01, 15:42
Medlem
Fibonaccitals avatar
Mannen betalade skuld, kramades och sa ”Hej då”

Kvällen före explosionen i Annedal ringde den nu bombmisstänkte 55-åringen på hemma hos en bekant i centrala Göteborg.

Han lade 540 kronor för en gammal skuld på ett bord – och lämnade sedan lägenheten efter att ha omfamnat vännen med en kram.

– Han var förtvivlad över att han inte hade någonstans att bo, säger vännen.

https://www.expressen.se/gt/mannen-betalade-skuld-kramades-och-sa-hej-da/
Citera
2021-10-01, 15:43
Medlem
rex144s avatar
"Klockan 04.48 på tisdagsmorgonen kom larm om en explosion på Övre Husargatan i stadsdelen Annedal i Göteborg. När räddningstjänsten kom fram visade det sig brinna på ett våningsplan och i tre uppgångar i flerfamiljshuset." Aftonbladet.
Hur kom det sig att det brann vid tre uppgångar i huset?
Det är säkert 20 meter eller mer avstånd mellan dessa uppgångar. Det var bara en smäll så den enda förklaringen borde rimligtvis vara att han placerat ut tre bomber i källaren i höjd med dessa trapphus som exploderade samtidigt.
Citera
2021-10-01, 15:44
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
Mannen betalade skuld, kramades och sa ”Hej då”

Kvällen före explosionen i Annedal ringde den nu bombmisstänkte 55-åringen på hemma hos en bekant i centrala Göteborg.

Han lade 540 kronor för en gammal skuld på ett bord – och lämnade sedan lägenheten efter att ha omfamnat vännen med en kram.

– Han var förtvivlad över att han inte hade någonstans att bo, säger vännen.

https://www.expressen.se/gt/mannen-betalade-skuld-kramades-och-sa-hej-da/

En gammal skuld.... skumt att en person som saknar medel plötsligt betalar gamla skulder, det kan tyda på att han ville begå självmord och därför hade inte längre behov av pengar.
Citera
2021-10-01, 15:46
Medlem
Schaefers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
"Klockan 04.48 på tisdagsmorgonen kom larm om en explosion på Övre Husargatan i stadsdelen Annedal i Göteborg. När räddningstjänsten kom fram visade det sig brinna på ett våningsplan och i tre uppgångar i flerfamiljshuset." Aftonbladet.
Det är säkert 20 meter eller mer avstånd mellan dessa uppgångar. Det var bara en smäll så den enda förklaringen borde rimligtvis vara att han placerat ut tre bomber i källaren i höjd med dessa trapphus som exploderade samtidigt.

Kanske om du läst igenom tidigare inlägg så hade du sluppit skriva så ofantligt dumt'

Det är EN gemensam ingång som sedan delar sej till tre adresser
Citera
2021-10-01, 15:46
Medlem
Venators avatar
Citat:

En gemensam port/ingång till de tre uppgångarna.
Citera
2021-10-01, 15:48
Medlem
Venators avatar
Citat:
En gammal skuld.... skumt att en person som saknar medel plötsligt betalar gamla skulder, det kan tyda på att han ville begå självmord och därför hade inte längre behov av pengar.

Det är ju också min tolkning. Att bomben kan ses som en sorts variant av "utökat självmord". Så jag tror ju att det är hög sannolikhet för att det blir hans kropp som hittas - kanske efter en överdos av något.
Citera
2021-10-01, 15:48
Medlem
Hur delges en förestående vräkning? Hur långt innan Kronofogdens besök kan han tänkas ha vetat om att det skulle ske?

Den tidsaspekten tror jag är viktig att ta hänsyn till. Om vi ponerar att sprängningen var kopplad till den förestående vräkningen så tror jag att olika hypoteser kan klarna.

Om det finns gott om tid från delgivning till verkställighet så har han antagligen planerar dådet noga. Och i en sådan situation bör han ha tänkt tanken:

Vad gör jag direkt efter? Hur gör jag på längre sikt? Vart tar jag vägen, hur håller jag mig undan? Troligen har han haft svar på dessa frågor och en plan för den närmsta tiden efter dådet. I detta scenario torde han ha hyfsad uthållighet i att hålla sig undan.

OM däremot tiden mellan delgivning och verkställighet är kort, så är handlingen säkerligen impulsiv, han har agerat på det sätt han kan med tillgängliga resurser. Själva dådet blir primärt, att hinna innan det är för sent. I ett sådant läge är det ju mer troligt att han löser sin situation as hoc, vilket borde ge kort uthållighet.

Nån som vet hur processen för vräkning ser ut, och därmed vilket av ovanstående scenario som skulle vara troligt?
Citera
2021-10-01, 15:49
Medlem
BMC64s avatar
Citat:

Eller så är det just det han vill att folk ska tro, en klassisk maskirovka
Citera
2021-10-01, 15:50
Medlem
Loreias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Nej men det finns starka indicier åt det hållet. Damtidningar och smink hemma, samt en minst sagt feminin frisyr.

Han bodde ju i sin mammas lägenhet, Elle-tidningen är från 1992 och läppstiftet ser ut att också vara riktigt gammalt och ser ut som den typen min farmor använde. Om man ser hur det ser ut i övrigt på bilden tror jag inte han direkt är killen som bryr sig om att städa undan och hålla ordning. Det där läppstiftet är säkert nästan lika gammalt som tidningen och så ihoptorkat att det inte går att använda.
Citera
2021-10-01, 15:50
Medlem
Min brors kusins avatar
Att han sågs lämna huset strax innan det small skulle ju kunna tyda på att det var bråttom att hinna ut, speciellt med tanke på klädseln och vädret. Det borde ju finnas folk som sett honom och vart han sen tagit vägen.

Förmodar att polisen sökt igenom kolonistugorna vid Änggårdskolonien,, den fortsätter ju ner till där han bode.....
Citera
2021-10-01, 15:51
Medlem
Citat:

Ja han hade kommit till vägs ände. Allt hade gått åt skogen för honom och nu skulle han tvingas bo på gatan dessutom.

Den yttersta konsekvensen av ett kallt och hårt samhälle skulle man kunna säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in