2021-09-30, 14:30
Medlem
4 civilpoliser åker upp mot Husargatan med blåljus på.
Citera
2021-09-30, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av checkaspace
Poliser omringar ålderdomshemmet.

Stackars de som bor & arbetar där för att "drabbas" av detta!
Citera
2021-09-30, 14:32
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Står massa polisbilar och bussar utanför Hemköp/bakom ålderdomshemmet åkte precis dit med sirener på. Hälsar gm på sin morsa och är gripen?

Han brukade tidigare gå mellan Övre Husargatan och Annedals äldreboende flera ggr om dagen, ofta med en kasse från Hemköp i handen. Kan vara han.
Citera
2021-09-30, 14:33
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Man tillhör fortfarande det jugoslaviska folket om man har föräldrar från det forna Jugoslavien men är född i Sverige, och man är fortfarande polack om man har polska föräldrar men är född i Sverige, man är fortfarande grek om man har grekiska föräldrar men är född i Sverige. För att vara svensk måste minst en av dina föräldrar vara från Sverige.

Jag tycker även att finnar är väldigt annorlunda mot svenskar, även norrmän är annorlunda även om vi troligen är det folkslag som liknar varandra mest, även Samer är annorlunda.

Så jag skulle säga att har du två föräldrar från ett annat land kommer du aldrig bli svensk. Visst du kommer klassas som svensk men dina åsikter, mentalitet, språkbruk med mera sitter kvar i flera generationer.

Så nej jag skulle inte säga att någon som har grekiska föräldrar är svensk, inte heller om du har två polska föräldrar skulle jag kunna säga att du är svensk för du har med största sannolikhet en helt annan kultur och bakgrund i din uppfostran.

Det jag vände mig mot var användarens felaktiga beskrivning av SCB:s definitioner.

Gällande det du tar upp - det beror på, skulle jag säga. Sveriges kungs mor föddes i Tyskland, men jag skulle nog säga att kungen är svensk.

Finns många i Sverige vara föräldrar är födda i Polen. Dessa kan exempelvis vara svenskar, polacker eller svensk-polacker. Hur det är med MGM vet jag inte.

Det räcker inte att kolla i folkbokföringen eller att släktforska för att ta reda på vilken tillhörighet individen har. Kan möjligen gå genom att intervjua personen i fråga, eller dennes anhöriga.
Citera
2021-09-30, 14:34
Medlem
Citat:
Poliser omringar ålderdomshemmet.
Kan han ha gömt sig där och tagit gisslan?
Citera
Medlem
Den misstänkte är än så länge bara misstänkt. Vi får se fram igenom hur stark misstankegraden är/blir.

Hur som helst så lär den skyldige vara väl medveten om vad han ställt till med. Vi får hoppas att fanskapet går lallande omkring i skogen, livrädd för vad han ställt till med och att han inte är iväg för att fixa mer av-vad-det-nu-var-som-small.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuidNovi
Stackars de som bor & arbetar där för att "drabbas" av detta!

Ja det kan nog föreligga en viss risk för våld.
Citera
2021-09-30, 14:35
Medlem
RamsundAktaRingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tylenol
Svensk är en nationalitet, en beteckning som man får om man är svensk medborgare enligt vad jag vet. Om man är svensk medborgare som är född i Sverige för över 50 år sedan och har bott här sedan dess så är det ingen tvekan om att man är svensk, både vad gäller nationalitet och etnicitet.
Det kanske vi ska fråga personen om. Svensk?

Resonemanget om svenskhet här ovan blir till tvång.
Många invandrare ser sig inte som svenskar. Men t o m med den verkligheten kan en person som ser sig som promt polsk (eller annat ursprung, kongloes, alban etc) hänvisa till "svensk" eller rättare sagt svenskt medborgarskap (om personen har det) när det är fördelaktigt. En lek med identitet om man så vill vilket inte en människa som är född svensk kopplad till generationer tillbaka i Sverige kan göra. Lagen gör även skillnad på olika svenskar f ö där t ex HMF-lagen klart diskriminerar infödda svenskar gentemot.. säg som ex "somaliesvenskar" m fl.

Vi ska komma ihåg att det finns massor med personer som inte är eller anser sig vara svenskar, i Sverige. Vare sig politiker eller andra tycker så.
Du o jag kan tycka olika hur mycket någon är svensk eller inte. Det står oss fritt. Klassiskt är Zlatan-media-skriverier där många kanske ser honom mer som arrogant, än svensk : )
Senast redigerad av RamsundAktaRingen 2021-09-30 kl. 15:18.
Citera
2021-09-30, 14:36
Avstängd
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zigeunerwurst
Kan han ha gömt sig där och tagit gisslan?
Det vore ju en rejäl twist på den här händelsen!

Låter ju helt rimligt för en haverist.
Citera
2021-09-30, 14:37
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Det jag vände mig mot var användarens felaktiga beskrivning av SCB:s definitioner.

Gällande det du tar upp - det beror på, skulle jag säga. Sveriges kungs mor föddes i Tyskland, men jag skulle nog säga att kungen är svensk.

Finns många i Sverige vara föräldrar är födda i Polen. Dessa kan exempelvis vara svenskar, polacker eller svensk-polacker. Hur det är med MGM vet jag inte.

Det räcker inte att kolla i folkbokföringen eller att släktforska för att ta reda på vilken tillhörighet individen har. Kan möjligen gå genom att intervjua personen i fråga, eller dennes anhöriga.

1980 bytte han namn från Maciej Gumkowski till Mark Lorentzon. Efternamnet är kanske inspirerat av fadern Lorentz Gumkowski (han är ju Lorentz son)?
Citera
2021-09-30, 14:38
Medlem
GhangBangTanjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Man tillhör fortfarande det jugoslaviska folket om man har föräldrar från det forna Jugoslavien men är född i Sverige, och man är fortfarande polack om man har polska föräldrar men är född i Sverige, man är fortfarande grek om man har grekiska föräldrar men är född i Sverige. För att vara svensk måste minst en av dina föräldrar vara från Sverige.

Jag tycker även att finnar är väldigt annorlunda mot svenskar, även norrmän är annorlunda även om vi troligen är det folkslag som liknar varandra mest, även Samer är annorlunda.

Så jag skulle säga att har du två föräldrar från ett annat land kommer du aldrig bli svensk. Visst du kommer klassas som svensk men dina åsikter, mentalitet, språkbruk med mera sitter kvar i flera generationer.

Så nej jag skulle inte säga att någon som har grekiska föräldrar är svensk, inte heller om du har två polska föräldrar skulle jag kunna säga att du är svensk för du har med största sannolikhet en helt annan kultur och bakgrund i din uppfostran.

Jag håller med dig i sak. Jag tror dessutom att om man nu är invandrare så brukar man säga sin nationalitet om någon frågar. På jobbet gör ingen hemlighet att kalla sig efter sin nationalitet. Diskussionen handlade väl mest om att alla utgår ifrån att det är gängrelaterat och det måste vara MENA.

Jag fattar att man gör det, då de senaste 25 åren har många relaterade brott utförts av människor som härstammar bortom Europa. Men kanske inte skall vara så snabb på att döma och så säker. Är man intresserad av kriminalfall vet man att det kan svänga snabbt. Men visst jag förstår som sagt hela bilden varför man gör det.
Citera
2021-09-30, 14:39
Medlem
GM: född utomlands av två utländska föräldrar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in