Citat:
Ursprungligen postat av
Troian
Nej, inte riktigt så.
1) Begreppet är utländsk bakgrund
2) Utländsk bakgrund används om personer födda utanför Sverige eller om båda föräldrarna är födda utanför Sverige
Man tillhör fortfarande det jugoslaviska folket om man har föräldrar från det forna Jugoslavien men är född i Sverige, och man är fortfarande polack om man har polska föräldrar men är född i Sverige, man är fortfarande grek om man har grekiska föräldrar men är född i Sverige.
För att vara svensk måste minst en av dina föräldrar vara från Sverige.
Jag tycker även att finnar är väldigt annorlunda mot svenskar, även norrmän är annorlunda även om vi troligen är det folkslag som liknar varandra mest, även Samer är annorlunda.
Så jag skulle säga att har du två föräldrar från ett annat land kommer du aldrig bli svensk. Visst du kommer klassas som svensk men dina åsikter, mentalitet, språkbruk med mera sitter kvar i flera generationer.
Så nej jag skulle inte säga att någon som har grekiska föräldrar är svensk, inte heller om du har två polska föräldrar skulle jag kunna säga att du är svensk för du har med största sannolikhet en helt annan kultur och bakgrund i din uppfostran.