2021-09-30, 14:01
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sejfu
Utländsk härkomst enligt SCB = en eller två av föräldrar födda utomlands..

Mannen har utländsk härkomst.

Nej, inte riktigt så.

1) Begreppet är utländsk bakgrund

2) Utländsk bakgrund används om personer födda utanför Sverige eller om båda föräldrarna är födda utanför Sverige
Citera
2021-09-30, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hursomhelsting
För den som är vaken så stod det att läsa i mellan raderna här i tråden redan igår vem som är den huvudmisstänkte.
Och idag så är han redan själve gärningsmannen.

STASI svin sitter på förhandsinformation och driver med FB, gottar sig i folks teorier och det att få knäppa på näsan, fostra.

Det blir han levande eller död och att dådet var galet enkelt utfört men effekten av den vart av olika orsaker så mycket större!
Det är vad som kommer och om inte det håller först då går man vidare och då är allt väldigt kallt, ytterliga en i raden av oupplösta fall.
Då kanske ni ska hålla käften innan det finns bevis?
Citera
2021-09-30, 14:03
Medlem
Spriteees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Santoku
Ut i skogen? Det stod någonstans i tråden att han höll på o springa längst ett tåg spår i Göteborgs utkant.
Jag tror han gömmer sig i skogen mellan Annedal & Guldheden, relativt otillgänglig brant terräng. Alternativt i skogen mellan Konstepidemin & Annedalskyrkan.
Han vill säkert vara nära morsan som verkar vara allt han har.
Citera
2021-09-30, 14:04
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Ja jag vill gärna se lite mer uppgifter om hur ”bomben” var beskaffad och hur han riggat det hela för att få en helhetsbild innan jag är övertygad om att han är rätt GM

Ett skott helt i bombmörkret, men beskrivningarna om förlopp och effekt SKULLE KUNNA stämma med en sk "Gödselbomb" (ANFO) där man inte haft tillgång till korrekta tändmedel.

I så fall har många boende haft litet tur mitt i eländet, men det är givetvis en ren gissning att det ligger till så.

"Rätt GM" är en utredningsfråga. En "rätt bra misstänkt" tror jag man har.
Citera
2021-09-30, 14:08
Medlem
En sak som känns lite underligt ifråga om att gärningsmannen skulle vara en boende som var på väg att vräkas är att dådet skedde nere i huset i trappuppgången och gav så stora skador nära port och hissar, men bostaden ifråga är helt intakt utan någon skadegörelse?

Hade känts mer naturligt sabba (även) sin egen lägenhet.

Men han kanske ville döda alla i huset, vem vet?
Citera
2021-09-30, 14:10
Medlem
henkesss avatar
Kunde man ge sig fan på att det var en kriminell Polack.
Citera
2021-09-30, 14:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Nej, inte riktigt så.

1) Begreppet är utländsk bakgrund

2) Utländsk bakgrund används om personer födda utanför Sverige eller om båda föräldrarna är födda utanför Sverige

Man tillhör fortfarande det jugoslaviska folket om man har föräldrar från det forna Jugoslavien men är född i Sverige, och man är fortfarande polack om man har polska föräldrar men är född i Sverige, man är fortfarande grek om man har grekiska föräldrar men är född i Sverige. För att vara svensk måste minst en av dina föräldrar vara från Sverige.

Jag tycker även att finnar är väldigt annorlunda mot svenskar, även norrmän är annorlunda även om vi troligen är det folkslag som liknar varandra mest, även Samer är annorlunda.

Så jag skulle säga att har du två föräldrar från ett annat land kommer du aldrig bli svensk. Visst du kommer klassas som svensk men dina åsikter, mentalitet, språkbruk med mera sitter kvar i flera generationer.

Så nej jag skulle inte säga att någon som har grekiska föräldrar är svensk, inte heller om du har två polska föräldrar skulle jag kunna säga att du är svensk för du har med största sannolikhet en helt annan kultur och bakgrund i din uppfostran.
Citera
2021-09-30, 14:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GhangBangTanja
Han har bra smak, ett fint område där många i min klass bodde. Lite finare folk än Annedal.

Det är inte så långt ifrån där han bor. Så jag tvivlar på att man kommer hitta han.
Citera
2021-09-30, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GubbenJBK
Det var inte sant, men det är för jävligt ändå?

Alla som nu försöker komma med "ja, men det VAR ju en invandrare...." Kom igen. Det var inte en enda av er som tänkte finne, polack eller belgare.

Det var BARA tankar på MENA, ingenting annat. Som alltid. Det är Flashbacks lösning på allt. Nu försöker man backtracka och påskina att man minsann alltid menade polacker när man sa invandrare.

Pinsamt. Som vanligt. "Det måste vara..."

Nej, det måste det inte. Det brukar vara nazzarna som spränger. I det här fallet var det mer en Timothy McVeigh än nåt annat.

Det är inte invandringen som är det verkliga problemet. Det är idioter som inte tänker längre än näsan räcker. Oavsett härkomst.

Invandringen och den obefintliga integrationen är ett jätteproblem i detta landet så tänk lite längre än näsan räcker men just i detta fallet verkar det vara någon med en psykisk störning.
Citera
2021-09-30, 14:16
Medlem
Tre polisbilar med blåljus på väg mot Husargatan, har något hänt?
Citera
2021-09-30, 14:17
Avstängd
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spriteee
Jag tror han gömmer sig i skogen mellan Annedal & Guldheden, relativt otillgänglig brant terräng. Alternativt i skogen mellan Konstepidemin & Annedalskyrkan.
Han vill säkert vara nära morsan som verkar vara allt han har.
Det låter ju troligt?

Hoppas han plockas in innan han tar livet av sig…
Citera
2021-09-30, 14:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tylenol
Svensk är en nationalitet, en beteckning som man får om man är svensk medborgare enligt vad jag vet. Om man är svensk medborgare som är född i Sverige för över 50 år sedan och har bott här sedan dess så är det ingen tvekan om att man är svensk, både vad gäller nationalitet och etnicitet.

Nej, det är där du har fel. Vi har haft ett system i 2000 år som är baserat på hur saker fungerar.
Det finns förmodligen anledningar till varför folk brukar vara nyfikna på o släktforska.

Du säger svenne, bara för att han bott här. Och jag är svenne själv, o jag säger polack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in