2021-09-30, 10:31
Medlem
BIB3ls avatar
Den drabbade delen av huset kan komma att rivas (lite alarmistiskt?).

https://bulletin.nu/omfattande-skador-oklart-om-huset-kan-raddas

” Omfattande skador – oklart om huset kan räddas”

”Branden har i stort sett varit begränsad till ett våningsplan och tre uppgångar. Röken och tryckvågen från explosionen bedöms ha vållat de största skadorna.
– Flera mellanväggar och dörrar, bland annat hissdörrar, är helt borta eller tillbucklade, säger Lars Magnusson, insatschef på räddningstjänsten.”

Det är ingen banger det handlar om direkt.
Citera
2021-09-30, 10:32
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Delaroche
Döh,efter vad jag hört från kamrater inom räddningstjänsten så är skadorna så stora så det blir nog bara att riva tyvärr

Också sett den uppgiften men den är väl knappast bekräftad av fastighetsägaren, i vart fall har jag inte sett något sådant. men om det stämmer så är väl Göteborg större än Linköping
Citera
Medlem
Nej detta var inte gängkriminalitet, det kände man på sig.
Då kanske det är den där konstiga personen som nämns i tråden som är GM ändå.
Citera
Medlem
Jag hade rätt. Inte gängkriminella som ligger bakom sprängningen. Utan gärningsmannen är svensk vit man som har konflikt med hyresvärden. Mer info kommer från polisen.
Citera
Avstängd
JajoNej666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BIB3l
Den drabbade delen av huset kan komma att rivas (lite alarmistiskt?).

https://bulletin.nu/omfattande-skador-oklart-om-huset-kan-raddas

” Omfattande skador – oklart om huset kan räddas”

”Branden har i stort sett varit begränsad till ett våningsplan och tre uppgångar. Röken och tryckvågen från explosionen bedöms ha vållat de största skadorna.
– Flera mellanväggar och dörrar, bland annat hissdörrar, är helt borta eller tillbucklade, säger Lars Magnusson, insatschef på räddningstjänsten.”

Det är ingen banger det handlar om direkt.
Fastighetsägaren förklarade att där ingen gas fanns, så vad är det som egentligen har inträffat?
En terrorist attack?
Eller en bil som exploderat i garaget?
Nåt är fel här...
Citera
2021-09-30, 10:33
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JajoNej666
https://www.expressen.se/gt/uppgifter-sprangningen-inte-kopplat-till-gangbrottslighet/

Explosionen i Annedal i Göteborg tros inte ha koppling till gängkriminalitet.

I stället inriktas nu utredningen på ett annat spår, enligt uppgifter till Aftonbladet.

– Det kommer ut information under dagen, säger vice chefsåklagare Caroline Fransson till tidningen.

Jag skrev det här inatt...

Aftonbladet skriver:

Enligt Aftonbladets uppgifter är utredningen för närvarande inriktad på ett spår som inte har koppling till gängkriminalitet.

”Får avvakta”

Varken polisen eller åklagare vill dock svara på om någon har frihetsberövats.

– Nej, jag kan inte gå in på det i nuläget. Ni får avvakta tills det kommer ut ett pressmeddelande och jag är övertygad om att det kommer ut information under dagen, säger vice chefsåklagare Caroline Fransson på Göteborgs åklagarkammare.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/mr8zlg/polisens-huvudspar-efter-sprangningen-inte-kopplat-till-gang

Det är ovanligt att en åklagare lovar mer information under dagen. Kan betyda att de redan gripit någon misstänkt eller vidtagit någon annan åtgärd som kommer att bli offentlig.
Citera
2021-09-30, 10:33
Avstängd
JajoNej666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richmoney
Jag hade rätt. Inte gängkriminella som ligger bakom sprängningen. Utan gärningsmannen är svensk vit man som har konflikt med hyresvärden. Mer info kommer från polisen.
Intressant har du någon källa?
Har vi med en terrorist att göra?
Citera
2021-09-30, 10:34
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Ja, om skissen stämmer är det den mest troliga placeringen. Svårt att förklara varför ståldörren till garaget kastades långt in i garaget annars.

Här är planritningar:
https://easyupload.io/mztvj2
Citera
2021-09-30, 10:36
Bannlyst
Nu får tidningarna skärpa till sig och slänga upp hela jävla samtalet dom har haft med så vi andra slipper sitta här och bara gissa.

Expressen skriver "inte kopplingar till gängkriminalitet! YEEEEHAAAAA!".

Men det enda som står är att dom just nu följer ett huvudspår som inte skulle ha några kopplingar till någon gängkriminalitet.

Så vad dom antar, är att dom kanske lyckats hitta något, som skulle ha o göra med något annat.

Men vilken fråga ställde dom, o vad är det polisen svarade på exakt?
Citera
Medlem
Man kan undra varför polisen inte tror att det är gängrelaterat. Var det inte någon bomb? Annars är det svårt att se hur de kan dra en sådan slutsats, eller så har de misstankar mot någon viss person.
Citera
Medlem
Tratts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Också sett den uppgiften men den är väl knappast bekräftad av fastighetsägaren, i vart fall har jag inte sett något sådant. men om det stämmer så är väl Göteborg större än Linköping

Inte nödvändigtvis? I Linköping skedde explosionen utomhus, i Göteborg inomhus, tänker att inomhus gör större skada på byggnadens struktur.
Citera
2021-09-30, 10:37
Avstängd
JajoNej666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Aftonbladet skriver:

Enligt Aftonbladets uppgifter är utredningen för närvarande inriktad på ett spår som inte har koppling till gängkriminalitet.

”Får avvakta”

Varken polisen eller åklagare vill dock svara på om någon har frihetsberövats.

– Nej, jag kan inte gå in på det i nuläget. Ni får avvakta tills det kommer ut ett pressmeddelande och jag är övertygad om att det kommer ut information under dagen, säger vice chefsåklagare Caroline Fransson på Göteborgs åklagarkammare.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/mr8zlg/polisens-huvudspar-efter-sprangningen-inte-kopplat-till-gang

Det är ovanligt att en åklagare lovar mer information under dagen. Kan betyda att de redan gripit någon misstänkt eller vidtagit någon annan åtgärd som kommer att bli offentlig.
Kan det vara en hyresgäst som fått spel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in