2021-09-29, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Krona
Jamen, var skulle gasen komma ifrån. Det finns ju inte gas indraget i huset har jag läst.

En gastub kanske?
Citera
2021-09-29, 14:17
Medlem
Dr_Kronas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Finns ingen som kan garantera att det inte finns gas i fastigheten. Göteborg energi har sagt att dom inte har ledningar i huset och fastighetsägare har sagt ( tror jag) att det inte på gick något arbete som krävde gastuber i huset. Men ingen kan garantera att det inte fanns gastuber i förråd butiker eller någon
annanstans

Det vanligaste och även troligaste är väl att det är någon eller några slags bomber som har använts.
Den stora åverkan som har skett kan ju bero på var man har placerat bomberna. Kanske i ventilationssystemet eller något liknande.

En boende som dom intervjuade på tv sa att han hade hört 2 smällar, så det kan alltså vara mer än en bomb.
Citera
2021-09-29, 14:18
Medlem
Redas avatar
Citat:
Jamen, var skulle gasen komma ifrån. Det finns ju inte gas indraget i huset har jag läst.
Rökgaser från branden kanske?
Citera
2021-09-29, 14:18
Avstängd
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Santoku
Vad är det mer än "nu är det bara att vänta o se." du behöver veta?
Jag ser att du är ny här på FB!

Jag kan berätta att här spekulerar man friskt om orsaker, BO,GM mm tills alla fakta finns på bordet.

Och än har vi inte fått nån rapport från bombteknikerna och då fortsätter vi att spekulera-
Citera
2021-09-29, 14:20
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mosquitoseven
Varför hakar du upp dig på muslimer när det inte ens diskuteras i tråden.
Ja denna situation ser inte ut som alla vanliga bombdåd men det kan ju vara både ett bombdåd och en brand och båda ja var icensatta för att skrämmas eller komma åt någon i byggnaden.
Vad är troligast en vanlig olycka eller ett attentat med tanke på hur Sverige ser ut idag.
Styrkan på bomben i Linköping var ännu kraftigare också så det utesluter inte någonting eftersom de kriminella ser att staten viker sig och tar för sig mer och mer. Det handlar om att skicka en signal om vem som har störst våldskapital.

Muslimer har varit upp ett antal gånger , AFA har pekats ut högerextremister har pekats ut kriminella gäng har pekats ut. Ogrundade utpekande och allmänt resonemang om invandrare är tramsande precis som dit t infantila påstående om att staten viker sig och påståendet om våldskapital. Men det är tramsande som numera är ok på Flashback
Citera
2021-09-29, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av efterslak
Jag började läsa från början men insåg snabbt att jag aldrig skulle orka läsa ca 200 sidor av inlägg som skrivits under ett dygn. Så ursäkta mig om detta redan framgått i tråden.

Jag har läst flertalet inlägg som hävdar att området som explosionen skedde i är ett övre medelklassområde, centralt, lugnt och att det mestadel bor svennar där.
Detta saknar helt och hållet verklighetsförankring och är vida känt för den som inte är en vanlig jantesvensson med skygglappar för öron och ögon. Det har även utförts flertalet våldsdåd som är vanligt förekommande i centrala delar(tex. Annedal) av städer.

Sen till de här svenska adresserna som skulle tyda på att inget brottsligt har skett, tror ni som tror på detta på riktigt att kriminella bosätter sig i en bostad som står på deras egna namn???
Man bevöver inte bo i ett område för att bomba sönder det😁
Citera
2021-09-29, 14:22
Medlem
kajus333s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mosquitoseven
Varför hakar du upp dig på muslimer när det inte ens diskuteras i tråden.
Ja denna situation ser inte ut som alla vanliga bombdåd men det kan ju vara både ett bombdåd och en brand och båda kan vara icensatta för att skrämmas eller komma åt någon i byggnaden. Detta får vi snart veta.
Vad är troligast en vanlig olycka eller ett attentat med tanke på hur Sverige ser ut idag, ren sannolikhetslära.
Styrkan på bomben i Linköping var ännu kraftigare också så det utesluter inte någonting eftersom de kriminella ser att staten viker sig och tar för sig mer och mer. Det handlar om att skicka en signal om vem som har störst våldskapital.

Om man skall tala om sannolikhetslära, så undrar jag om det är sannolikt att det som ser ut som en gasexplosion inte är en gasexplosion, men en bomb, när det inte alls ser ut som en bombexplosion?
Citera
Medlem
Finns det några filmer på balkonghopparna och dylikt?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Muslimer har varit upp ett antal gånger , AFA har pekats ut högerextremister har pekats ut kriminella gäng har pekats ut. Ogrundade utpekande och allmänt resonemang om invandrare är tramsande precis som dit t infantila påstående om att staten viker sig och påståendet om våldskapital. Men det är tramsande som numera är ok på Flashback
Nazister har också pekats ut, varför kritiserar du inte det?
Citera
2021-09-29, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PDetective
Man borde givetvis dra in medborgarskapen för alla kulturberikare som begår brott.

De är ju enbart svenska i passet i övrigt så är det ju bara skådespel att vi ska låtsas att MENA-packet är svenskar för det är de verkligen inte. Även andra generationen som
Är födda här är ju inte svenska någonstans utan del av en invasion som sprider våld och död.
Citera
2021-09-29, 14:24
Medlem
Citat:

P10 P11 tex dom är bärbara bara placera på lämpligt ställe och öppna kranen när du fått lämplig gas/luftblandning räcker det med en liten gnista, överslag i en lampa strömbrytare eller liknande.
Då får du en olycka, med samma P11 och en sprängladdning ist har du en bomb därför utesluter inte jag gas.
Citera
2021-09-29, 14:24
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Santoku
Det länkade jag ju till dig. En användare kom in och berättade och gav ett ganska självsäkert svar.

Och du verkar ha kommit in här i efterhand och helt enkelt missat att somliga satt och diskuterade det.
Men du kanske bara ville ta tillfället i akt att spy ur dig lite fördomar om alla andra.

Skulle du kalla det här för osäker?

länken du skickade skrev att det var en explosion inte att det var en bomb
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in