2021-09-29, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajus333
Jepp. Flashback är ett forum för kritiskt tänkande individer. Om det hela äre typiskt för en gasexplosion, och inte en bomb eller attentat.....

Inte ens ett kriminellt gäng i Gamlestan är så korkade att dom smäller av en sprängladdning utan för en port i ett hus, där det på tredje våningen bor en polis, som kanske inte är hemma.....

Jag förstår Inte den linjen att tänka i, när själva laddningen har uppdagats redan.
Alla kriminella handlingar orsakar spår, hur otroligt väl tänkt den än kan upplevas vara till en första början
Citera
2021-09-29, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Och ingången på framsidan - bild 16 - ser lika demolerad ut som källardörren. Hur kan en sprängladdning blåsa ut två dörrar på helt olika plats och våningsplan i byggnaden utan att rutorna går?

Är det olika våningsplan? Källaren kan väl vara en trappa ner bara från entren tex?
Citera
2021-09-29, 13:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Innerfittefett
Ja det är en jävligt märklig explosion!

Lägg sen till att det uppstår bränder i 3 trapphus flera våningar upp....

Extremt märkligt och det borde vara omöjligt med enbart en bomb?
Det känns som att det vore lättare att förklara detta om det är flera bomber utplacerade. Det finns ju också vittnesmål om flera smällar.
Citera
2021-09-29, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag sprider inte myter. Jag vet vad polisen har sagt och det baseras troligen på vad brandkåren har sagt. Men det uttalandet jag har sett om att något skulle exploderat utanför porten tycker inte jag är trovärdigt då man ser konsekvenserna. Visst kan en bomb ha smällt på gatan men det kan knappast ha varit den som har startat branden.
Jag tror inte att den tekniska utredningen har kommit så långt så jag tror ingen kan säga med 100% säkerhet vad det är som har hänt. Det kan vara mordbrand, en eller flera sprängladdningar eller en naturlig brand som har utlöst en explosion. Det lär väl visa sig med tiden.

Du tycker inte att det är trovärdigt men det har du inte kompetens att bedöma och detta pekar mot både bombdåd och brand men vi får snart veta mer.
Naturliga orsaker som vänsterpacket tjatar om i tråden kan vi iallafall räkna bort.
Citera
2021-09-29, 13:37
Medlem
Polisen har alltså fortfarande ingen aning om vad som hänt. Fy fan vad dåligt.
Citera
2021-09-29, 13:38
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Bra för klargörandet är det där trapphuset eller förråd?

Såhär långt pekar det mesta på, tycker jag, att någon haft en gasolgrill i källarförrådet. Så har gasolbehållaren då börjat läcka - bom, pang.

Jo, det kan nog bli åtal för "allmänfarlig vårdslöshet" här ja.

Vi får väl se hur det landar. Polisen vet i vart fall inte ett dugg, enligt dem själva.

Edit:
Citat:
Explosionen förbryllar även de mest erfarna bombutredarna. Två saker sticker ut:

Dels kraften i själva explosionen, men framför allt den våldsamma branden som följde.

– Det är första gången man ser en sådan effekt. Jag kan inte minnas något liknande fall, säger en polis som jobbat med bombutredningar nationellt i många år.
Brinnande gasol, alltså. Det kanske vore bättre att använda Räddningstjänstens brandutredare snarare än Polisens bombutredare.
Senast redigerad av Eerieye 2021-09-29 kl. 13:43.
Citera
Avstängd
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyKålman
Ok är ni klara med brandspridningsdiskussionen nån gång? Kan vi återgå till roten av ämnet eller ska ni aspisar fortsätta i all oändlighet ner till atomnivå?

Fyfan va trött jag blir på nördar som spammar sönder tråden med massa jävla skitdetaljer som polis och brandkår redan jobbar på.

Käft på er för helvete!
Här ska explosionen diskuteras.

Då explosionen skapade flera stora bränder är detta relevant för tråden.

Du verkar mer intresserad av politiska orsaker och konsekvenser.

Skapa en egen tråd kring detta och sluta spamma tråden med politiksnack!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Det verkar ha varit nya fönster i huset...det brukar vara rejälare slag än gamla varianter.

https://www.lagenhetsbyte.se/bytes/1376615

Sen tappar tryckvågen energi när de passerar hinder i form av dörrar etc.
Vi som bor i fastigheten fick nya fönster/balkonger för ca 6 månader sedan. Och ca ett år innan dess fick vi de brandsäkra dörrarna.
Citera
2021-09-29, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Är det inte ännu märkligare då att inte fönstren sticker??

Kan ju bero på att bomben placerats i källaren, portarna ut fick ta största smällen. Tryckvågen tappar sedan energi ju högre upp i huset den når. Dörrarna in till lägenheterna dämpar framfarten ytterligare. Nya fönster i huset verkar det ha varit också. Lite stabilare än äldre varianter.

https://www.lagenhetsbyte.se/bytes/1376615
Citera
2021-09-29, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lizaveta.Yepanchin
Vi behöver kameraövervakning på varje gata, varje korridor, varje utrymme (utom i hemmet). London style. Detta eftersom folk inte vågar vittna (förståeligt). Kameror fungerar bra.

Vad pratar du för smörja? London just nu har VÄRRE brottslighet av alla slag än New York! Det är ju helt otroligt! Trots alla kameror överallt. Hur förklarar du det?
Citera
2021-09-29, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CSJC
Vi som bor i fastigheten fick nya fönster/balkonger för ca 6 månader sedan. Och ca ett år innan dess fick vi de brandsäkra dörrarna.

Ja, där ser man, det kanske sparades några människoliv tack vare de nya dörrarna.
Citera
2021-09-29, 13:41
Medlem
kajus333s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoolGenerator
Jag förstår Inte den linjen att tänka i, när själva laddningen har uppdagats redan.
Alla kriminella handlingar orsakar spår, hur otroligt väl tänkt den än kan upplevas vara till en första början

Det är ingen som har hittat nån djävla laddning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in