2021-09-29, 08:50
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McQwerty
Skulle det kunna vara inhemsk terrorism i så fall?

Eller vad skulle en MENAit fått ut av detta?

En logisk följd är att MENAiter med militär utb och erfarenhet nyttjas av agendor här i Sverige.
Är detta ett vänsterdåd då finns det flertalet militanta broderrörelser att välja på, väl satsade pengar ifrån socialdemokratin med vänster, den återbäring som jag har varnat för.

Samma sak med klanerna att dom kan ta in expertis.
Citera
2021-09-29, 08:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sejfu
Givetvis är bomben en markering. "Håll tyst", eller " vi varnar dig...".

Ser ut som både du och jag är dom enda som har rätt.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qWkJAz/bomben-i-goteborg-unik-sannolikt-placerad-i-kallaren

Citat:
”Varken beräknande eller smarta”
– Människor som gör sånt här brukar varken vara beräknande eller särskilt smarta. Syftet är att skrämma folk till att hålla käften, inte att orsaka bränder.
Citera
2021-09-29, 08:52
Avstängd
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Varför skulle det vara enklast att göra inbrott i källaren? Måste väl vara minst två dörrar att passera för att komma ner där? Låter snarast svårare.

Antingen är de nya uppgifterna en del i mörkläggningen som till slut visar att det "bara" var en olycka, eller så har någon galning huserat i källaren och knåpat med dynamit (avsett för annat mål) alternativt annan explosiv verksamhet.
Hur kan man tro att man skulle mörka vad som hänt?

Hur skulle en sån mörkning gå till?

Det lär ju vara hundratals personer som kommer att ha insyn i den tekniska undersökningen.

Hur skulle man kunna tysta dessa?

Finns det nåt annat bombdåd som mörkats?

Varför dyker det alltid upp konspirationsteoretiker i alla trådar och sprider dynga här på FB?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Enligt räddningstjänsten skall något ha exploderat vid porten. Det finns bilrutor och fönster på andra sidan gatan som har spruckit.
Branden verkar ha varit utvecklad innan det small. För det var redan kraftig rökutveckling når de boende kom ut i trapphuset. Dessutom brukar bomber sällan ge upphov till brand.
Så det är lite svårt att få ihop det hela. Det verkar som att någon först har tänt på och sedan utlöst bomben.
Men det kan möjligen vara en rökgasexplosion. Men i så fall undrar jag om det kan bli en sådan tryckvåg som spräcker bilrutor på andra sidan gatan.

Var ser du trasiga bilrutor? På de bilder jag sett är inte ens rutorna i butiken bredvid trasiga. En viss riktverkan blir det givetvis när tryckvågen följer huskroppen, men ändå.

Inte säkert att det var rök de boende såg i första läget, kan lika gärna varit damm från explosionen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Snart vet vi...dom går in nu på förmidagen...står säkert en sönderbränd svetsvagn där..
Ja det känns som det är något sånt som hittas till slut.
Citera
Medlem
När polisen säger att det inte var en gasexplosion så menar de väl enbart att huset inte är försett med hushållsgas?

I nån Nordisk Kriminalkrönika så är ett fall beskrivet där en mördare försökte tända eld på offrets hus med bensin som accelerator. Branden självslocknade av syrebrist, bensinen förgasades p g a värmebölja (och därmed mycket varmt inne) och när någon hantverkare ringde på dörrklockan exploderade det hela. Jag har för mig att huset inte började brinna särskilt mycket.
Citera
2021-09-29, 08:56
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Santoku
Ser ut som både du och jag är dom enda som har rätt.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qWkJAz/bomben-i-goteborg-unik-sannolikt-placerad-i-kallaren

Enda som har rätt? Vad pratar du om?
Citera
2021-09-29, 08:56
Medlem
Kan se det framför mig...barn som lekt i källaren..sett svetsagregatet som rörläggaren har på dagarna...skruvat lite på kranarna å gått därifrån..hinner ju sprida sig en del på en hel natt.
Citera
2021-09-29, 08:59
Medlem
En av Polisens tusen presstalesmän säger att "huvudspåret är att någon har lagt ett farligt föremål som har detonerat".

Så extremt hårt politisk som all kommunikation från Polisen är, så kan man bara konstatera att detta var ett politiskt känsligt terrordåd som staten gör allt för att förneka och förminska.
https://exakt24.se/polisen-kommenterar-explosionen-i-centrala-goteborg/
Citera
2021-09-29, 09:00
Medlem
Tror rent sprängmedel skulle slå sönder varenda ruta inom rejält avstånd pga tryckvågen.
Citera
2021-09-29, 09:02
Medlem
Dr.Krankentots avatar
En liten gasolbrännare på nån balkong smäller duktigt också. Det har hänt olyckor förr.
Citera
2021-09-29, 09:03
Medlem
Jack-Ryans avatar
Lilla London har blivit lilla Bagdad. Nu borde svenskarna vakna. Återvandring, återvandring och ännu mer återvandring är det enda botemedlet mot denna laglöshet. Sverige måste bli ett normalt land igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in