Citat:
Ursprungligen postat av
Egnatankar
Så här står det i en ledare i GP idag, låt vara att ledaren publicerades igår:
https://www.gp.se/ledare/det-h%C3%A4r-f%C3%A5r-aldrig-bli-normalt-1.55920196
Tänk om det skulle visa sig att det var en gasläcka trots allt. Tänk vad många av er som har skrivit här skulle bli snopna.
Skulle jag alltså bli snopen ifall det visar sig att det verkligen var en bomb? Nej, inte alls. Jag tror också att det mest troligt var en bomb.
Jag menar bara att byggnader verkligen kan bli totalförstörda av gasexplosioner, och med tanke på att det löper gasledningar runt den drabbade byggnaden, så tycker jag att det är för tidigt att säga att det
inte var en gasläcka som orsakade explosionen.
Visst kan gas ge liknande explosioner. Jag har inte släppt misstanken om en gasexplosion, primärt eller sekundärt efter en första explosion av andra skäl. Det är de omedelbara bränderna och av boende angivna hettan efter explosionen och att skadebilden verkar vara så spridd över tre hela trappuppgångar som får mig att undra. Det var därför jag i mitt första inlägg några sidor tillbaka frågade om det flertal lägenhetsdörrar som tydligen blåstes in, då jag undrar om de är närliggande eller på helt olika ställen i de tre trapphusen.
Samtidigt har jag inte velat nämna det i tråden (jag har förvisso i stort sett inte skrivit något alls i tråden), Anledningen är att vid varje tråd om explosioner fylls tråden med troll som hävdar att det sannolikt är en gasexplosion, oavsett hur osannolikt det är. Dessa inlägg brukar även fortsätta postas i timmar och dagar efter att man från offentligt håll har bekräftat att det är ett sprängattentat och att gas inte var inblandat. Vi har nuförtiden 1-2 sprängdåd per vecka i Sverige, hur ofta har vi omfattande gasexplosioner? Tro du mig inte om trollen, så läs en del av de trådarna, t.ex. den om den stora explosionen i Linköping, från början. Samt notera att många trollinlägg om gasexplosion efter att det hade avfärdats sannolikare har blivit raderade, så de var från början sannolikt mångfaldigt fler.
Jag har ingen lust att ge dessa troll någon gratisammunition, samt givetvis blir de inte häpna över att det inte visar sig vara gas i 99% av fallen, eftersom de varje gång hävdar att det handlar om en gasolycka oavsett vad. Själv kan jag leva med att hålla inne mina tankar i de fall då gas kan tänkas vara orsaken. Trots allt talar vi bara om en försvinnande bråkdel av alla explosioner.