2021-09-28, 19:26
Medlem
Kan sportbutiken ha några gas tuber eller liknande?
Citera
2021-09-28, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mistyarrow
Större bomber låter dovare än små som låter gällare!

Nja det beror väl snarare på hur snabbt sprängmedlet är och om det detonerar öppet eller under marken.
Citera
2021-09-28, 19:28
Medlem
bithaxs avatar
Men kameror i trapphuset, det kan man ju inte ha för då kan ju någons integritet bli störd.
Citera
Medlem
toblemonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaninenKaninen
Är det på femte vån det brann? Bor en SL där.

Men det kan väl inte vara åklagaren SL som var ansvarig för Gamlestadsmålet där 16 personer har stått under åtal för inblandning i ett mord och förberedelse till mord inom en av konflikterna i Biskopsgården i Göteborg?

https://via.tt.se/pressmeddelande/dom-meddelas-i-gamlestadsmalet-goteborg?publisherId=3235540&releaseId=3303750
Någon skrev tidigare i tråden att den SL dom bor i huset har flera olika bolagsengagemang. Osannolikt att det är åklagaren.
Citera
Medlem
Ejekts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Jag såg röken från de översta våningarna. Lägenheterna under hade hela fönster och såg inte ut att brinna. Då frågar jag mig hur en explosion i entrén skulle kunna orsaka ett dylikt brandlopp.

Rök är inte alltid eld.
Rök kan stiga genom hela huset, och sedan behöva vädras ut någonstans?
Det brann i en enda lokal på markplan i vårt hus engång, det fick saneras i samtliga lägenheter ovanför trots att elden inte hann sprida sig dit.
Citera
Bannlyst
Polisen som bor i huset är namgiven i tråden.

Kan vi ta reda på i vilket fall han skulle vittna i och få fram fup har vi något konkret att gräva i.

Går det att begära ut alla fall vederbörande vittnar i eller måste man veta nummer på ärendet eller liknande?
Citera
2021-09-28, 19:30
Avstängd
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mistyarrow
AHA! Nuuuu fattar jag! Någon har placerat en gasoltuub innanför porten och öppnat kranen och sen väntat typ 5 min med stubintråd och tänt och sen sprungit därifrån?

(Jag får bara lägga til en facepalm tyvärr!)

Tillbaka till verkligheten nu tack!
För ett antal år sen sprängde ett ungdomsgäng ett helt trapphus i ett trevåningshus med hjälp av en sopsäck fylld med gasol och en stubin.

De flesta dörrar och fönster blåstes ur.

Säger inte att det är detta som hänt här, men gasol i rätt blandning är extremt explosivt!

Att hävda att det inte är möjligt att det handlar om en gasexplosion är i detta läge löjligt.
Citera
2021-09-28, 19:30
Medlem
Ejekts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiketFaller
Polisen som bor i huset är namgiven i tråden.

Kan vi ta reda på i vilket fall han skulle vittna i och få fram fup har vi något konkret att gräva i.

Vadå vi?
Du kan bläddra bak i tråden.
Det finns ett youtube-klipp där han vittnar i Gamlestads-mordet osv.
Citera
2021-09-28, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Sätter man bomben utanför en speciell dörr så kan man avslöja sig själv genom att man underlättar polisens utredning.
Nu har polisen ett helvete att reda ut vem som är måltavlan..med hela huset drabbat.
Måltavlan vet att han är måltavlan ändå..

Skärpning! Hur skulle det kunna gå till? Bomben utraderar ju alla spår! Asså..ehh om bomben placerats i porten så hur kan den vara så enormt kraftig att ytterdörrrana flyger in i lägenheten flera våningar upp och folk klättrar över balkonger på 5:e våningen? Vad pratar vi om här?
Citera
Medlem
Panzeradlers avatar
Det var väl en sådan där felsprängning?

Bladingen gick in i fel hus, i fel stadsdel och tog fel på person helt enkelt!
Citera
Medlem
Scientologys avatar
Konstigt

Citat:
Ursprungligen postat av -2
Var det någon skada på huset, utifrån? Rutor o.s.v?

Nej, inga uppenbara skador på rutor eller port från innergårdens sida.
Några av de högre våningsplanens balkonger ser dock väldigt svarta ut. Väldigt svårt att tro på en större explosion på innergården då fönstren ser hela ut, liksom porten där rökutvecklingen är som absolut högst: Övre Husargatan 22. Det stämmer liksom inte.

Enda synliga skadorna på fastigheten är på andra sidan där uppgångarna Övre Husargatan 18. 20 och 22 delar samma port. Denna port är ganska duktigt utblåst.

En Snabb förbränning?
Svårt att tro på så mycket annat än en ganska snabb förbränning av en bomb som inte riktigt fjuttat igång ordentligt utan snarare brunnit väldigt snabbt. Att vissa av de på innergården upplevde en bomb kan nog lätt förklaras med att det i princip är en fyrkantig innergård och ekot lär bli ganska duktigt just där, men inte sprida sig så långt för övrigt. Alla har inte hört en smäll, en hörde något som lät som en lastbil som välte med en massa rör etc.
Många konstigheter kring det här än så länge.En bomb på de högre våningarna låter rimligare.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Laternan
All denna gängkriminalitet... vill gärna hysa hopp om integration och att allt ska lösa sig, men herregud vilka problem vi har...och allt sånt här gör ju inte att man blir supersugen på blandade områden och umgängen direkt. Som mamma till tonårssöner så får jag ju erkänna att jag börjat prata om att hålla sig undan dåligt sällskap... undvika personer som ser struliga ur, undvika invandrargäng, undvika konflikter...och det kommer ju leda till mer segregation och mer problem...för jag tror inte jag är ensam om detta

Så som Sverige ser ut idag, men det polisväsende och den "trygghet" myndigheter erbjuder vore det fullt resonabelt att ha vapenlagar likt USA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in