Citat:
Ursprungligen postat av
arbetet
Men nu är COVID19 inte en vanlig förkylning. Det verkar också som att man inte kommer att se någon avmattning. Tvärtom finns oroande tecken:
Interferon Resistance of Emerging SARS-CoV-2 Variants
/.../These findings have implications for the increased lethality of emerging variants and highlight the interferon subtypes that may be most successful in the treatment of early infections.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33758840/
Vacciner kommer att vara den enda rimliga vägen ur detta om man inte klarat sig igenom en infektion.
Du har rätt om antikropparna. Dock kommer de flesta friska klara sig med två doser och en ev. återinfektion kommer att fungera som en tredje dos för dem och ge ett förstärkt skydd. Lite skrämselpropaganda om någon frågar mig. Skydd för allvarlig sjukdom kommer antagligen att kvarstå i den gruppen.
Jag är dock inte förvånad att detta gäller Pfizer. Man körde sitt fas III under en period och bland grupper där inte smittan var så hög. Så lite glädjekalkyler där.
Framtiden får utvisa det, men jag tror fortfarande att C19 är funktionellt en "helt vanlig förkylning". Kanske av den elakare sorten, men inte mer än så.
Jag tror fortfarande att den enda egentliga anledningen till att människor dör är för att de inte haft det i sin ungdom. Typ som indianerna i Sydamerika.
De här coronavirusen med högre dödlighet (SARS och MERS) tror jag bara är superdödliga för att de är djurvirus, som inte är tillräckligt bra anpassade till människan. Det är inte så konstigt om ditt mänskliga immunförsvar ballar ur totalt när det stöter på ett djurvirus.
Riktigt gamla människor har enligt uppgift inte ett formbart immunförsvar. Så där får man väl räkna med att vaccinera flera gånger per år, tills vidare.
Jag tycker det här med att producera tio miljarder doser för att vaccinera 25-åringar som redan haft C19 är en riktig urspårning. Man borde lagt 100% av krutet på att skydda de äldre och riskgrupper. Uppdatera vaccinet snabbare. Det är i de här grupperna som dödligheten är så hög att korttidstestade vaccin är en fullt acceptabel risk.