2021-09-28, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Olika studier kommer fram till olika saker. Enligt en studie av CDC så kvarstår 77% skydd för Pfizer och 92% för Moderna efter 120 dagar:

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/studie-langre-skydd-av-modernas-vaccin-an-pfizers

Man mätte ju olika saker i studierna också.

Den från Sverige mätte all smitta - den från CDC mätte SVÅR smitta.

Så skyddet mot att bli smittad (med symtom eller utan symtom) kanske går ner snabbare men skyddet mot svår sjukdom, att läggas in på sjukhus eller i värsta fall avlida verkar sitta kvar längre och försvinner inte lika fort.
Citera
Medlem
Antikroppsnivåerna för dubbelvaccinerade klingar av fortare än forskarna tidigare trott. Minskningen är hela 85 procent för de som har dubbelvaccinerats med Pfizers covidvaccin och som inte haft infektionen.
Ibland undrar man om hela världen har tagits över av tomtenissar. Hur kan en forskare vara förvånad över det här.

Det är exakt som alla besläktade coronavirus beter sig. Det här har varit känt sen pandemins start.

Antikropparna efter infektion med säsongsbundna coronavirus har en halveringstid på cirka sex månader. Det är normalt att smittas upp till två gånger per år:

https://www.nature.com/articles/s41591-020-1083-1/figures/7

Det kallas populärt för "vanlig förkylning". Farligt att få som vuxen, om man inte haft det som barn.
Citera
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Jo jag är glad för beskedet, och hoppas snart det går ned för de över 65 som fått astra zeneca då det verkar vara rätt värdelöst vaccin.
Svårt att säga när det hade varit rätt tidpunkt, man vill väl vänta in data på tredje dos och hur det fungerar. Däremot tycker jag man borde ha kommit igång med det först innan man valde att öppna upp helt så dröjer man med tredje dos borde man dröja med återöppnandet en del med. Då kanske vi fått upp vaccineringen med andra dos för de unga som kommer trängas på krogar och slicka på varann. Man får sällan som man vill, men bättre sent än aldrig brukar vara det man får nöja sig med i det här landet

Det här blev ingen lämplig tidpunkt för att häva restriktionerna. Men jag tror inte att det hade varit lämpligt att vänta ännu längre med att avskaffa restriktionerna. Tvärtom, så tänker jag att det borde ha varit bättre avskaffa restriktionerna ännu tidigare, för att få det att sammanfalla med virusets naturliga lågsäsong på sommaren. Under sommaren hade riskgrupperna dessutom kvar mer av vaccinets skydd än nu.

Citat från Sveriges Television, 22:a september 2021:
Arrangörsverige redo att explodera efter restriktionerna

Surrande röster, klickande tangentbord och kaffemaskinen som går på högvarv. Här på Ticksters huvudkontor i Arvika har biljettförsäljningen ökat igen.
– Nu bubblar det ordentligt faktiskt, säger Johan Skogsberg, försäljningschef på Tickster i Arvika.

Under pandemin minskade biljettförsäljningen med 95%. Nu när den återigen har ökat säljer man i snitt 20000 biljetter per dag. Man hoppas att takten ökar ytterligare när restriktionerna slopas den 29 september.
Hade det varit lättare att hantera denna explosion under sommaren? Har Folkhälsomyndigheten inte lärt sig efter förra sommaren, att det är dumt att vänta tills hösten med att avskaffa restriktioner?

Det som lär hända nu, är att den yngre generationen går ut och festar. Den yngre generationen fick vaccin sent, och har därför fortfarande kvar mycket av skyddet. Det är osannolikt med många allvarliga sjukfall i den yngre generationen. Men det kommer att bli mer virus i omlopp. Den smitta som sprids i den yngre generationen, kommer senare att leta sig fram till riskgrupperna. Riskgrupperna fick vaccin tidigt, och har därför hunnit förlora mycket av skyddet nu.
Citera
2021-09-28, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Jag vet inte, men min egen högst spekulativa åsikt är att när man är tillräckligt gammal så är det väldigt olika från individ till individ huruvida man överhuvudtaget genererar ett ordentligt immunsvar. Man är inte yngre än ens egen hälsostatus. Har du skött om hälsan de första 70 åren ligger du antagligen bättre till. Vaccinet fungerar helt klart bättre ju yngre du är - precis på samma sätt som innumförsvaret är bättre på att klara av en infektion ju yngre du är. Vaccinet ÄR en infektion.

Det finns som jag fattat det en "sweetspot" där man är tillräckligt gammal för att kroppen (i de allra flesta fallen) inte skall kunna vifta bort SARS-CoV-2 som en parantes (och därmed klart i riskzonen för att bli allvarligt sjuk), men tlllräckligt ung för att fortfarande kunna generera ett bra immunsvar vid vaccination. Enligt min uppfattning ligger denna "sweetspot" i åldern 25-60 år. Det är här vaccinet har bäst utfall enligt statistiken. I åldersspannet 30-40 år är skillnaden närmast skrämmande. Mina barn tänker jag inte vaccinera.

Betydligt bättre med naturlig infektion enligt Aftonhoran

– Att antikroppsnivåer sjunker över tid är fullt förväntat, men jag är förvånad över att det sjunkit så påtagligt i en så relativt frisk och ung grupp, säger Charlotte Thålin.

Vidare säger man:
För de som redan har haft covid och sedan vaccinerats var antikroppsnivåerna betydligt högre och de sjönk också långsammare.

Sista uttalandet skulle dock vara intressant om man också jämförde med enbart smittade som har antikroppar.
Men bäst är att få sjukdomen,sen är frågan:blir det bättre eller samma lika med vaccin på det?
Citera
2021-09-28, 17:43
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Antikroppsnivåerna för dubbelvaccinerade klingar av fortare än forskarna tidigare trott. Minskningen är hela 85 procent för de som har dubbelvaccinerats med Pfizers covidvaccin och som inte haft infektionen.
Ibland undrar man om hela världen har tagits över av tomtenissar. Hur kan en forskare vara förvånad över det här.

Det är exakt som alla besläktade coronavirus beter sig. Det här har varit känt sen pandemins start.

Antikropparna efter infektion med säsongsbundna coronavirus har en halveringstid på cirka sex månader. Det är normalt att smittas upp till två gånger per år:

https://www.nature.com/articles/s41591-020-1083-1/figures/7

Det kallas populärt för "vanlig förkylning". Farligt att få som vuxen, om man inte haft det som barn.
Men nu är COVID19 inte en vanlig förkylning. Det verkar också som att man inte kommer att se någon avmattning. Tvärtom finns oroande tecken:

Interferon Resistance of Emerging SARS-CoV-2 Variants
/.../These findings have implications for the increased lethality of emerging variants and highlight the interferon subtypes that may be most successful in the treatment of early infections.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33758840/

Vacciner kommer att vara den enda rimliga vägen ur detta om man inte klarat sig igenom en infektion.

Du har rätt om antikropparna. Dock kommer de flesta friska klara sig med två doser och en ev. återinfektion kommer att fungera som en tredje dos för dem och ge ett förstärkt skydd. Lite skrämselpropaganda om någon frågar mig. Skydd för allvarlig sjukdom kommer antagligen att kvarstå i den gruppen.

Jag är dock inte förvånad att detta gäller Pfizer. Man körde sitt fas III under en period och bland grupper där inte smittan var så hög. Så lite glädjekalkyler där.
Citera
2021-09-28, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Det här blev ingen lämplig tidpunkt för att häva restriktionerna. Men jag tror inte att det hade varit lämpligt att vänta ännu längre med att avskaffa restriktionerna. Tvärtom, så tänker jag att det borde ha varit bättre avskaffa restriktionerna ännu tidigare, för att få det att sammanfalla med virusets naturliga lågsäsong på sommaren. Under sommaren hade riskgrupperna dessutom kvar mer av vaccinets skydd än nu.

Citat från Sveriges Television, 22:a september 2021:
Arrangörsverige redo att explodera efter restriktionerna

Surrande röster, klickande tangentbord och kaffemaskinen som går på högvarv. Här på Ticksters huvudkontor i Arvika har biljettförsäljningen ökat igen.
– Nu bubblar det ordentligt faktiskt, säger Johan Skogsberg, försäljningschef på Tickster i Arvika.

Under pandemin minskade biljettförsäljningen med 95%. Nu när den återigen har ökat säljer man i snitt 20000 biljetter per dag. Man hoppas att takten ökar ytterligare när restriktionerna slopas den 29 september.
Hade det varit lättare att hantera denna explosion under sommaren? Har Folkhälsomyndigheten inte lärt sig efter förra sommaren, att det är dumt att vänta tills hösten med att avskaffa restriktioner?

Det som lär hända nu, är att den yngre generationen går ut och festar. Den yngre generationen fick vaccin sent, och har därför fortfarande kvar mycket av skyddet. Det är osannolikt med många allvarliga sjukfall i den yngre generationen. Men det kommer att bli mer virus i omlopp. Den smitta som sprids i den yngre generationen, kommer senare att leta sig fram till riskgrupperna. Riskgrupperna fick vaccin tidigt, och har därför hunnit förlora mycket av skyddet nu.
De vaccinerade unga kommer ha blivit av med sitt skydd mot infektion lagom till jul, när vi kan förvänta oss nästa våg.

Det hade givetvis varit mycket bättre om man hade haft "focused protection" mot de äldre. Det optimala måste ju vara att utsättas för viruset när man har fullt skydd genom vaccinet.

Varje gång man trycker undan den här smittan så bygger man bara upp en buffert för en ännu kraftigare våg nästa gång.
Citera
2021-09-28, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Man mätte ju olika saker i studierna också.

Den från Sverige mätte all smitta - den från CDC mätte SVÅR smitta.

Så skyddet mot att bli smittad (med symtom eller utan symtom) kanske går ner snabbare men skyddet mot svår sjukdom, att läggas in på sjukhus eller i värsta fall avlida verkar sitta kvar längre och försvinner inte lika fort.

Precis! Skyddet mot svår sjukdom torde också vara mer intressant att mäta än vad man gjort i den svenska studien.
Citera
2021-09-28, 18:31
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
De vaccinerade unga kommer ha blivit av med sitt skydd mot infektion lagom till jul, när vi kan förvänta oss nästa våg.

Det hade givetvis varit mycket bättre om man hade haft "focused protection" mot de äldre. Det optimala måste ju vara att utsättas för viruset när man har fullt skydd genom vaccinet.

Varje gång man trycker undan den här smittan så bygger man bara upp en buffert för en ännu kraftigare våg nästa gång.
De vaccinerade unga kommer inte att förlora sitt skydd lagom till jul. Var har du läst det någonstans? Om några kommer ha fortsatt skydd så är det just de.

Vi talar om en tredje dos för de allra äldsta och de i riskgrupper.
Citera
2021-09-28, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Men nu är COVID19 inte en vanlig förkylning. Det verkar också som att man inte kommer att se någon avmattning. Tvärtom finns oroande tecken:

Interferon Resistance of Emerging SARS-CoV-2 Variants
/.../These findings have implications for the increased lethality of emerging variants and highlight the interferon subtypes that may be most successful in the treatment of early infections.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33758840/

Vacciner kommer att vara den enda rimliga vägen ur detta om man inte klarat sig igenom en infektion.

Du har rätt om antikropparna. Dock kommer de flesta friska klara sig med två doser och en ev. återinfektion kommer att fungera som en tredje dos för dem och ge ett förstärkt skydd. Lite skrämselpropaganda om någon frågar mig. Skydd för allvarlig sjukdom kommer antagligen att kvarstå i den gruppen.

Jag är dock inte förvånad att detta gäller Pfizer. Man körde sitt fas III under en period och bland grupper där inte smittan var så hög. Så lite glädjekalkyler där.
Framtiden får utvisa det, men jag tror fortfarande att C19 är funktionellt en "helt vanlig förkylning". Kanske av den elakare sorten, men inte mer än så.

Jag tror fortfarande att den enda egentliga anledningen till att människor dör är för att de inte haft det i sin ungdom. Typ som indianerna i Sydamerika.

De här coronavirusen med högre dödlighet (SARS och MERS) tror jag bara är superdödliga för att de är djurvirus, som inte är tillräckligt bra anpassade till människan. Det är inte så konstigt om ditt mänskliga immunförsvar ballar ur totalt när det stöter på ett djurvirus.

Riktigt gamla människor har enligt uppgift inte ett formbart immunförsvar. Så där får man väl räkna med att vaccinera flera gånger per år, tills vidare.

Jag tycker det här med att producera tio miljarder doser för att vaccinera 25-åringar som redan haft C19 är en riktig urspårning. Man borde lagt 100% av krutet på att skydda de äldre och riskgrupper. Uppdatera vaccinet snabbare. Det är i de här grupperna som dödligheten är så hög att korttidstestade vaccin är en fullt acceptabel risk.
Citera
2021-09-28, 18:35
Medlem
oldtimedrunks avatar
Citat:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kraftig-nedgang-i-antikroppsnivaer-efter-sju-manader-for-dubbelvaccinerade
Citera
2021-09-28, 18:38
Medlem
Citat:
De vaccinerade unga kommer inte att förlora sitt skydd lagom till jul. Var har du läst det någonstans? Om några kommer ha fortsatt skydd så är det just de.

Vi talar om en tredje dos för de allra äldsta och de i riskgrupper.
Jag skrev det i sammanhanget av SVT:s artikel, att 85 procent av antikropparna är borta efter sju månader.

30-åringarna började vaccineras i juni.

Så vid årsskiftet-januari nån gång har det gått sju+ månader för dunderklumpen av vaccinerade i gruppen 30-69 år.
Citera
2021-09-28, 18:39
Medlem
10Antivaxerss avatar
Citat:

Bara om man bortser ifrån alla fungerande antivirala läkemedel som visat sig effektiva som t.ex Ivermectin, HCQ+Zink (Zelenko-protokollet har 99% success rate mot samtliga varianter)

Vaccinens bieffektsrisker och okända långtidseffekter gör dessa i förhållande välbeprövade och säkra läkemedel till det överlägset attraktivaste alternativet. Även ekonomiskt.

Dessutom har många redan en naturlig resistens även utan att ha genomgått sjukdomen av andra naturliga faktorer, som t.ex blodgrupp 0, bra D-vitaminnivåer, lättillgänlig högdoserad C-vitaminåtkomst(10 gram/dag gäller vid Covid).

Ja det finns alltså mycket man måste bortse ifrån för att din slutsats ska stämma.
Senast redigerad av 10Antivaxers 2021-09-28 kl. 18:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in