Citat:
Jag skulle säga gasläcka om gas finns indraget i huset.
Gas tränger igenom hela huset och exploderar med ett rappt fräsande mer än en skarp knall.
Mat os =fett i ventilations trummorna tar eld och ryker av bara fan och länge.
Men att det var en laddning, en lite mer avancerad sådan, en brandbomb. Jag kommer också till att en eller flera RPG (anti- tank raketgevär) kan ha avfyrats in i fastigheten.
Gas tränger igenom hela huset och exploderar med ett rappt fräsande mer än en skarp knall.
Mat os =fett i ventilations trummorna tar eld och ryker av bara fan och länge.
Men att det var en laddning, en lite mer avancerad sådan, en brandbomb. Jag kommer också till att en eller flera RPG (anti- tank raketgevär) kan ha avfyrats in i fastigheten.
jag har sprängt lite i mitt liv, och då militärt ute på övningsområden. Detta tror jag är en enkel laddning utplacerad av idioter. Laddningen är placerad inne i trapphuset och när den exploderat har kraften/ljudet gått åt alla håll och så har tryckvågen löpt fram i trapphuset o tryckt in dörrar ungefär som ljudet från en pistol i en ljuddämpare. Att det sedan börjar brinna i något är inte konstigt, det kan skapas mkt värme vid en explosion.
En lite mer proffsig bomb hade använt sig av riktad sprängverkan, placerad direkt utanför berörd dörr, gärna med en hel del spik eller annat elände. Riktad sprängverkan är otrolig, gör du rätt kan du med relativt lite dynamit/motsvarande skicka tex en kraftig metallbit som en bromsskiva rakt igenom ett stort träd samt inte skada allting runtom.
Du har helt rätt med fett och damm i ventilationstrummor, vill du anlägga en brand i äldre flerfamiljshus så är de farliga, dels massor med torr damm, lite fett, och så ständig tillförsel av mycket syre samtidigt som röken/elden pressas framåt i gången. Borde ha hänglås på sådana