Citat:
Ursprungligen postat av
brunett73
Tror att det är en av åklagarna i Gamlestads-rättegången som är måltavla. Men jag har ingen källa eller något det är bara min teori. Vi får se om jag har rätt eller är helt ute och cyklar.
Vilken åklagare skulle det så fall vara? Chefsåklagaren verkar bo i Mölndal iaf.
Att J.Z bor på nr 20 vet vi redan. Våning 3 enligt Mr Koll.
Kan tyckas att poliser, åklagare etc borde ha skyddade uppgifter med tanke på hur utsatta de är idag. Hade jag varit polis, åklagare, advokat eller liknande hade jag krävt att min och min familjs adress är skyddad med tanke på hur utsatta de är numera.
Citat:
Ursprungligen postat av
Juristen08
Täcker ens hemförsäkringen sånt här? Det måste ju vara force majeure. Det finns inga försäkringsbolag som klarar att hela hus sprängs i luften titt som tätt.
Annars kan man räkna med mångdubblade premier inom snar framtid. Typ en tusing i månaden.
Vad jag kan läsa så räknas både explosioner och upplopp till force majeure. Trodde att det enbart var skador orsakade av naturen som översvämningar, jordbävningar, blixten och liknande.
Hoppas att försäkringen täcker detta. Annars blir det väldigt dyrt för fastighetsägaren och de boende i fastigheten.
Ångestpåslaget måste vara extremt högt för de boende. Dels att få sin bostad och ägodelar förstörda och dessutom av en så pass kraftig bomb. Säkerligen en hel del boende som jobbar hemifrån med.
Smällde en bomb mot en verksamhet två kvarter från mig för tre år sedan. Körde förbi lokalen 90 sekunder innan och hade precis stigit ur bilen när den detonerade. Smällen var väldigt hög ljudmässigt och gjorde att både marken och min bil vibrerade. Den hördes enda bort till Limhamn vilket är på andra sidan staden.
Kan bara föreställa mig hur det måste ha varit att vakna av denna bomben som ser ut att vara flera gånger kraftigare än den som skedde i närheten av min bostad.
Citat:
Ursprungligen postat av
StigHail
Han var även med och satte dit ”kokainligan” i Göteborg, där man även grep brukarna av droger. Det som var på tapeten för några månader sen.
Tanken med dåd som detta är att skrämma personen och hindra den från att vittna eller sluta med något t.ex sin kriminella verksamhet om det är en kriminell eller sin verksamhet om det är en företagare.
Då är det en fördel om det är tydligt för personen vem som ligger bakom och vad den ska hålla käften eller sluta med.
Är hotet riktat mot en privatperson så finns det ofta inte så många rättegångar det kan röra sig om men en polisman är inblandad i en hel del utredningar och vittnar nog i en del rättegångar.
Därför tror jag att vi mer eller mindre kan ta för givet att det handlar om mordet i Gamlestaden. Detta styrks av att flertalet personer fick långa fängelsestraff. Fyra stycken dömdes till livstid varav en av dem är Eddie Jobes lillebror Sebastian.
De åtalade och dömda har inga större svårigheter att få tag i folk och material till att utföra ett sprängdåd som detta och knappast har de spärrar eller konsekvenstänk.
Timingen, de inblandade och vad de inblandade dömdes för och till talar för att det rör sig om mordet i Gamlestaden.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lurkarn
Det förekom visst sprängdåd på 80 talet, fem stycken på hela 80 talet, varav ETT var riktat mot en Person/Bostad, Två var myndighetsbyggnader, ett var mot ANC's kontor och ett mot ett militärförråd.
Hur många har förekommit bara i år?
Sprängdådet mot Fontainebleau skedde visserligen på 80-talet med men det var förmodligen färre än tio sprängdåd under hela 80-talet jänfört med 257 rapporterade sprängdåd till polisen bara under 2019.
Jämför bara t.ex stycket med 90-talet som de har klumpat ihop till ett stycke och 2019 ( som har ett eget långt stycke precis som 2018, 2020 och 2021. Det är helt sinnessjukt vilken utveckling som skett de tre senaste decennier.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Spr%C3%A4ngattentat_i_Sverige#1985_och_1986
Citat:
Ursprungligen postat av
getbusy
Är det uppgång 18 det rör sig om?
Ser ut att vara porten till 20-22 utifrån vad jag kan se på Google streetview men kan ha fel.
https://www.google.com/maps/place/%C3%96vre+Husargatan+20,+413+14+G%C3%B6teborg/@57.6930449,11.9563804,3a,15y,143.05h,88.79t/data=!3m6!1e1!3m4!1sZ6m7JTJSXdSyTy_gIsw9_Q!2e0!7i1 6384!8i8192!4m5!3m4!1s0x464ff36b34fae4df:0xab1c8db 8c17398a0!8m2!3d57.6927915!4d11.956665