2021-09-28, 11:30
Medlem
Schaefers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b00b00
https://www.expressen.se/gt/just-nu-explosion-stor-insats-pa-platsen/

Scrolla ner till inlägget kl. 09.26.
TV4 har givetvis tagit det ur sin kontext.

Nej
Jag satt med frullen och hörde det inslaget tidigt och det var inte taget ur en mening utan hela intervjun var med så dom har pudlat som fan efter det.

Han uteslöt gas - - -
Sista frågan var hur man kunde se det och efter att han frågat va på frågan och fått exakt samma fråga igen så svarade han att -"Det syns på skadorna"
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Jo*chim Z*g*i * a

Hmmm...sid. 11-12.

https://docplayer.se/540404-Lansmannen-gisslansituation-i-brandfarlig-miljo-tema-skotten-i-goteborg-insatsen-ger-tydliga- resultat-med-piketen-pa-ovning.html
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brunett73
Jag tror att det har med Gamlestads rättegången att göra. Jag får se om jag har rätt. Tror en av åklagarna bor där.

Fräckt! Markera liksom.
Citera
2021-09-28, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dartvejder
Om det vore utomhus borde närliggande fastigheter ha krossade rutor. Finns några sådana rapporter?

Det låter väl troligt, eller så var laddningen för liten, har inte sett några trasiga glasrutor på de bilder jag sett i alla fall. Vi vet ju heller inte om folk skadats av själva explosionen, efterföljande brand eller pga att de hoppat.
Citera
2021-09-28, 11:33
Medlem
docentdisciplins avatar
Det finns en video publicerad där det står en kille utanför på innergården och ropar, samtidigt finns bilder från huvudgatan, där sportaffären m.m ligger.

https://www.expressen.se/tv/nyheter/gt/boendes-egna-filmer-tar-skydd-pa-balkongerna/

Det finns ingång i markplan där man då tydligen kan komma in från innergården. På bilder ser man tydligast rökutveckling i början från lgh snett ovanför denna ingång på resp sida.
Fast egentligen är det ingen innergård, det är en mer skyddad väg och med mindre trafik.

https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/r%C3%B6kpelare-syns-%C3%B6ver-staden-efter-kraftig-explosion-i-flerfamiljshus-1.55905021

Bilder syns även från ett parkeringsgarage under mark, där en port har blåsts upp, man ser att det brinner på andra sidan dörren. Fönster är trasiga på denna innersida (ej ut mot den största vägen).
Ska man placera något är det nog denna väg man går, lite mindre insyn, mindre trafik, mer diskret. På andra sidan är det en byggarbetsplats, så där ser man inga skador p g a skynken, (som kanske skyddar).

Jag kan tänka mig att om man går in en bit där kanske in i porten, och är placerar ngt, så kan man få denna effekt man nu fick. Det blir som att explosionen sprider sig uppåt i huset snarare än ut mot gatan och ikringliggande huskroppar.
På andra sidan huset vid sportaffären, ja där blåser tryckvågen ut porten också genom huskroppen i samma nivå som i en slags tunnel där effekten blir förstärkt.
Byggnaden tycks ha en ganska speciell konstruktion. Där garage, bostäder, kulvertar och butiker är integrerade.
Senast redigerad av docentdisciplin 2021-09-28 kl. 11:36.
Citera
2021-09-28, 11:34
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyK
Det är väl Linné? Inte Annedal.

Jag vet inte, de håller på och ändrar hela tiden.

Citat:
Jämförelse med föregående val kan inte göras eftersom Majorna-Linné, Annedal, Norra är nytt eller har ändrats inför detta val.

- Valmyndigheten
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Dom har börjat bli skickliga o använt fördämning som riktar effekten innåt.

Kanske även i kombo med rsv laddning
Undrar hur innergården ser ut?
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Dom har börjat bli skickliga o använt fördämning som riktar effekten innåt.

Kanske även i kombo med rsv laddning

Har dom gjort en RSV måste dom ha haft tillgång till ett formbart och homogent sprängämne. Knappast något de har vispat ihop hemmavid i köket i så fall.
Citera
2021-09-28, 11:36
Medlem
***s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
bostadsrätter
Varför hittar du på?
https://www.ernstrosen.se/projekt/ovre-husargatan-14-26/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Det låter väl troligt, eller så var laddningen för liten, har inte sett några trasiga glasrutor på de bilder jag sett i alla fall. Vi vet ju heller inte om folk skadats av själva explosionen, efterföljande brand eller pga att de hoppat.
Räddningstjänsten sa att det är på innergården det smällt.
Citera
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BummingAround
Intryckt? våra svenska lägenhetsdörrar går knappast att ens slå in då de alltid öppnas utåt - är den intryckt så måste väl en riktad sprängladdning briserat utanför dörren - o i så fall flisat sönder dörren mer än att trycka in den???
I intervjun i Expressen så uppgav han att lägenhetsdörren trycktes in halvvägs in i toaletten.
Citera
2021-09-28, 11:37
Medlem
Titta på kopplingarna på ett företag i byggnaden är mitt tips 😘
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här