2021-09-28, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Vad folk hela tiden bortser ifrån att det fanns f d "sovjetiska" militära fordon på plats som bland de första som åkte ombord på Estonia, sen två slängar emellan och sen ett par till sist, som vittnet Sara säger. D v s mellan all privat trafik så fanns det kluster av sovjetiska militära fordon. Allt detta ligger kvar där än idag, förutom utrustningen som för länge sedan flyttats av dykare. Dessa fordon var apterade med sprängladdningar, vilket ryssen sagt åt NATO att det skulle ske om de inte slutade upp med smugglingen. Ungefär som när IRA telegraferade vart en bomb skulle brisera. Det är så Irland vanns och det är så Ryssland vanns, tillbaka. Det är därför det hela tiden dyker upp nya hål. Varningarna var många, men NATO sket i dem. Man hade således inga problem med att 850+ människor, därav 500+ svenskar, gick en ond bråd död till mötes. Så länge som Sverige skyddar dem som visste om vad som kanske skulle ske, så länge kommer såret Estonia vara oläkt.
Skyddar USA menar du?
Citera
2021-09-28, 02:21
Medlem
EjSvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allanmadsen
exakt upp med skiten nu

Ja kan vi skänka miljardbelopp månatligen i bistånd till alla möjliga länder så har vi garanterat råd att bärga Estonia rätt omgående. Frågan är om viljan finns... Det blir bra med ytterligare en spik i kistan till Sossarna och deras vansinnespolitik och ständiga lögner.
Citera
2021-09-28, 02:25
Medlem
EjSvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BamBamFunkhouser
Bra skrivet. Tror dock aldrig vi levandes nu kommer att få veta sanningen. Århundradets skandal skulle sänka förtroendet för myndigheter till afrikanska nivåer.

Deras förtroende ligger redan på den nivån ute i övriga världen , dom har ju förvandlat Svedala till ett nytt mellanöstern med sin korkade blåögda syn på världen.
Citera
2021-09-28, 02:29
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Skyddar USA menar du?

Jag vet inte om "skyddar" är rätt ord. Men Sverige är mer NATO än alliansfritt. Jag ser faktiskt en ren stolthet i om Sverige skulle, än idag, vara alliansfritt och inte ta någons sida. Jag ser det som givet att ett litet land som Sverige vill ha bra relationer med alla. Tyvärr, början tidigt 1990-tal, så såg och ser inte alla som jag ser det. Ryssen är inget hot, det är migrationen som är det största hotet. Ryssen kommer ALDRIG att vilja överta alla svenska problem bara för att utvidga sin landmassa. Vi sitter i skiten själva p g a av alla jävla politiker och Wallenberg.
Citera
2021-09-28, 02:48
Medlem
enlevandemans avatar
Vad fick denna tråd att stå högst upp på nyheter? Nåt nytt som blivit bekräftat?
Citera
2021-09-28, 03:27
Medlem
Poddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enlevandeman
Vad fick denna tråd att stå högst upp på nyheter? Nåt nytt som blivit bekräftat?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ny-detaljerad-film-pa-estonia-visar-hal
Citera
2021-09-28, 04:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Ungefär så.
Min slutsats (just nu...) är att HK 2021 filmar i lastbilen från strax ovanför fendern (nedanför i bild), men fortfarande inom det område där hål #1 är som störst med tanke på att hål #1 förefaller vara gabska centrerat över fendern.

Jag tror E&A helt enkelt missade lastbilen och att man ser in på bildäck.

Då hon ligger upp och ner så är videon taket på bildäck? Därför lastbilarna ligger upp och ner. Fy fan, vila i frid.
Senast redigerad av Cubaldebasic 2021-09-28 kl. 04:26.
Citera
2021-09-28, 05:27
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heebu
Enligt radiotrafiken som gicks så sjösatte man nog en del livflottar och Gränsbevakningen (MRCC Åbo) i Finland uppmanade också till att man sku sjösätta livflottar. https://youtu.be/V5tbah19qo8

Livflottar ja, men inte livbåtar.

Man släppte ned uppblåsta flottar. Livbåtar kan man använda för att skicka ned sina egna sjömän så dom kan hjälpa de nödställda, det kan man inte med flottar.
Senast redigerad av barkeeper 2021-09-28 kl. 05:52.
Citera
2021-09-28, 05:49
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Jag tror fortf att hålet beror på att stabilisatorn bändes av.

Förmodligen när bogvisirer åkte av och gled längs med sidan så slogs de av i vågorna och farten fram.
Eller vid kollision med marken eller annat fordon.

Om de är en explosion kan ju va rimligt, då skulle kanske bogvisiret tryckas utåt av gaser.
Men de hade någ vart spår av det samt märken o sharnpnells.
Citera
2021-09-28, 06:29
Medlem
Skadorna på fartyget har ju helt uppenbart åstadkommits av lösa fordon (lastbilar) på bildäck som slagit igenom skrovet när fartyget kantrat. Inte mycket att diskutera.
Citera
2021-09-28, 06:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Erik
Skadorna på fartyget har ju helt uppenbart åstadkommits av lösa fordon (lastbilar) på bildäck som slagit igenom skrovet när fartyget kantrat. Inte mycket att diskutera.

Tror du på allvar att en lös lastbil skulle kunna trycka ut plåten och bända plåten utåt i ett stort hål? Knappast.
Hade kanske blivit en bula.
Citera
2021-09-28, 06:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
En trådreflektion:
de senaste veckorna har vi haft ett antal nygamla debattörer som såg fram mot den ”oberoende undersökningen” av Kurm & co. Nu hoppar alla i stället gång på material från den ”officiella” HK 2021-expeditionen. Är den plötsligt att lita på trots allt?

Sedan tycker jag nästan lite synd om Kurm vars plats i rampljuset tagits av 3 månader gammal dykfilm från hans ”konkurent”. Är det för konspiratoriskt att tänka sig att Arikas eller någon av de andra esterna läckt denna sekvens för att jävlas med Kurm, som faktiskt ifrågasatt att deras resultat och analys skulle gå att lita på?
Jag tror att HK 2021 har valt att publicera materialet för att ta udden av den massiva kritik de skulle ha fått om den oberoende undersökningen i stället hade publicerat en liknande film som den nu publicerade som HK 2021 uppenbarligen har undanhållit från allmänheten.

Då hade vi om några månader haft samma spekulationer om sprängningar och annat men baserat på den oberoende expeditionens bilder och sedan hade HK:s filmer avslöjats i efterhand. Föreställ dig hur reaktionen skulle ha varit på en sådan mörkläggning.

De tvingades nu att dela med sig av materialet till allmänheten för att skademinimera eftersom de vet att det ändå kommer filmer på samma skador från den oberoende undersökningen inom en snar framtid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in