2021-09-27, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Man blir ju lite trött på att så fort man försöker se på händelserna lite ur olika perspektiv och lite brett genom analyser som har stöd av olika indicier/bevisning, så är det frö att man skulle ha en agenda. Antingen är man typ någon som förhärligar, förskönar och helgonförklarar någon eller så försöker man "friar" någon. Någon gång har man blivit misstänkt för att vara inblandad på något sätt, eller t om anklagad för att vara mördaren typ.

HR dömde SD ör mordet och det blev inga skönmålningar eller mindre straff för att de inte la någon större vikt vid 11-12 maj. Han blev likväl dömd för mordet. Det finns inga förmildrande omständigheter i domen.

Vad gäller mastuppkopplingarna tycker jag att det verkar klurigt, då det finns mastuppkopplingar till olika master beroende på om det är samtal, GPS och GPG (datasession), det för att master är olika vad gäller 3G och 4G.
Därför kan det bli uppkopplingar till flera master samma tid.

Suck.

Så samtalen till 112 (11-12maj) som SD gör är 3G , därför kopplar den sig till masten Varberga N, 0°, som är är en 3G cell. Exakt varför den även kopplar sig till masterna Varbergag 161 NO, 60° och Poesig 21 SV, 240° som är 4G vid samma tidpunkt 00:34, fattar jag inte.

Vad innebär datasession här? SD ringer ju här. (A 145/80, 165-166).

Mycket förvirrande för mig, men om man läser FUP så ska detta ändå inte behöva betyda att SD har haft med sig mobilen och varit i rörelse, som jag trodde först.

Tur man är hårdhudad.

Mobilmasterna ja. Det kan vara intressant att ta en runda till med dem. Kanske med fokus just om SD kan ha haft mobil med sig.
Nu har ju ”Teliakillen” rett ut ett och annat men som vi sett i utredningen så finns det en del perspektiv och undersökningar som ändå kanske kan göras.

Mest fokus har väl varit på LW:s mobil då den ju är på vift sen mordet.

”Mastuppkopplingar” är en djungel. Och detmeata får man ut genom att göra tester på plats. Jaghar hela ”kitet” som behövs men lite geografiska utmaningar. Ska bläddra lite i fupen och se om jag får några uppslag.

Tillsvidare så kan den som vill känna sig lite ”pro” och ha koll på sina egna mastuppkopplingar slå följande koder i mobilerna och sen trycka på ”ringknappen”. Underlättar om man kopplar bort Wi-Fi.

Android:
*#0011#

iPhone:
*3001#12345#*

Med den lilla manövern är man rätt nära vad AnSt och Telia gjorde på sitt ”fälttest”.
Senast redigerad av Avel 2021-09-27 kl. 22:05.
Citera
2021-09-27, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, det är en skillnad på att "ha upplevt det någon gång" och att det förekom vid varje tillfälle. Till och med så att det såg ut på det här viset enligt SD:

"MT: Ja jag ( ohörbart) ja som där på kontoret då hade jag ju liksom i hela ansiktet utsmetat
och halsen
och, ehh, usch ja ehh. då ser det ut som det har varit litervis, men dey är det ju
såklart inte, och ibland så ser man bara på penis att ja, det är blod på den och så torkar man av
den så.
"

Tycker inte du att det låter väldigt, väldigt konstigt?
Beskrivningen är inte konstigt alls. Det han beskriver är sant.
Det kan se ut litervis så att man blir lite rädd och vill slå en signal till ambulansen.
Eftersom det är blod det ser ut på det viset fast mängden är mycket mindre.
De som har varit med om samma sak förstår givetvis vad SD menar.
Nej, det är inget konstigt alls med beskrivningen.
Att SD har sagt att det hände titt som tätt är inte klart för mig.
Det som jag har hört är att det har varit en gång på kontoret och nån gång hemma.
Var står det att det har hänt hela tiden?
Citera
2021-09-27, 21:38
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Jag håller med om att det var rätt att utelämna 11/5. De hade nog inte kunnat ”få till det” hur de än vände och vred på gymmande, glömd mobil och virrigt samtal till polisen osv.

Hovrätten fick ”vrida till det” med det som istället var skarpare bevis.
DNA, raderande, inloggningar, cykeltest, orimlig blodsexteori osv.

Som jag alltså brukar återkomma till, bevisen EFTER mordet är det tyngdpunkten ligger på. Inte bevisning FÖRE dådet.

Man kan se 11/5 som indicier men de är inte lika skarpa som att han raderar meddelanden mellan två förhör 15/5 eller liknande.

SD döms på det som sker och uppdagas efter mordet. Alltså inte en rad bevis som visar på planering, inköp och annat.

Hovrätten tar avstamp när det gäller ”planering” att de känner varandra och att platsen var väl vald.

Men tänk om de grälat där 20 ggr tidigare? Då sätts den planeringen i ett annat ljus.
För mig är platsen bakom planket en plats som jag är övertygad om att de, i hemlighet, besökt tidigare tillsammans.

Jag tror han var så desperat den 14:e (efter 11:e och möjligen den 12:e) att han valde den slutliga platsen för att det var enda sättet att snabbt få med henne utan att bli avbruten/hindrad eller utan att någon annan visste om det.
Detta var en "naturlig plats" för dem.

Hon avbröts plötsligt mitt i sitt chattande och fick inte ens möjlighet att meddela någon
varför eller av vem hon blev avbruten.

Han ansåg det som en sista chans.
Ingen polis som ska dyka upp och inte heller har L haft möjlighet att meddela någon annan, denna gång.
Citera
2021-09-27, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Precis, han visste om och var förberedd på att polisen skulle dyka upp. Och han var på plats för att få berätta historien om tre främlingar med onda avsikter.

Gällande ett uppgjort möte vid midnatt den 11 maj - vad tror du om att han mejlade L runt 23.50 samma kväll?
Läs konversationen med J som avslutas kl 23.54; några minuter innan de avslutar samtalet pausar hon en längre stund för att läsa ett mejl. - Från S som ber att de ska sammanstråla på F*gelbärsgatan, nedanför adventscachen? Ett eventuellt mejl kan ha raderats på morgonsidan den 15 maj.

Ja jag förstår resonemanget att det blir mer ”trovärdigt” om han förstärker det med att vittna om bakhållet face to face med polisen.
Samtidigt så får det ju motsatt effekt vet vi. I princip så snart polisen kommer till platsen.

Sen är tanken med mejlet inte dumt. Samtidigt är det riskfyllt att kommunicera över flera plattformer.
Just mejl kan landa lite varstans. Säg att LW som försiktighetsåtgärd har automatisk regel inlagt att alla mejl från SD ska gå vidare till en annan adress osv. Finns massa varianter.

Men varför ditt resonemang ändå är intressant är att den länk som polisen hittar till One-mejlen ser ut att peka på ett specifikt mejl. Alltså 05:23 inloggningen. Kolla ”webbadressen”, alltså URL:en, så slutar den med en siffra som bör vara ett id för ett mejl.

Annars kan man ju generellt säga att det är väldigt väldigt, ja väldigt igen, riskabelt att strax innan man ska mörda någon lämna något som helst digitalt avtryck i cyberspace om att man ska mötas.

Hur många planer man än har att smyga in i kök och ha flax med inloggningar i datorer och mobiler efter mordet.

Därav kanske SD väljer att inte stämma träff med LW 14/5 om det var planerat.

Eller så var det ett spontanbesök som ballade ur ordentligt.
Citera
2021-09-27, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gracefulmind
De (polisen) kom kanske snabbare än han hade förväntat sig.
Det var det som "avbröt" hans planer, möjligen.
Han hade inte alls räknat med det.

Och vad gäller att han sedan möter upp dem så kunde han nog inte motstå det.
Det var möjligen en spontan respons utan att han tänkt sig för.
Samtidigt vill han inte uppge rätt identitet.
Men han är inte stark nog att avstå helt....
Det krockar med två olika behov/drifter kanske...

Jo men då ska mordet ha skett strax innan polisen dyker upp i området vilket är en si så där bra plan.

Ja då är frågan om det enligt ”planen” fanns någon beräknad tid han föreställt sig polisen skulle dyka upp då?

Eller som vissa varit inne på att han ville kolla ”responstiden”.

Men den är ju avhängig om en polispatrull ”fikar” runt hörnet eller om det varit nån shootout precis i ett ”problemområde” osv.

Vid avancerade rån på film brukar de ju vråla ”Ooone miinuuteee!!” för de har sån koll på när polisen kommer. SD känns inte som nån som ska ha en ”bild” av hur länge en utrycknng ska ta.

Men kan ju hända att han gjort en ”färdbeskrivning” från polishuset till platsen om han föreställer sig att utryckning då tar så lång tid om de utgår därifrån.
Men det vet vi ju att de inte gör då de ofta ambulerar/patrullerar stan.

Det sistnämnda där är mer inne på mina tankar. Att han inte känner sig varken sedd, älskad eller förstådd denna vår. Både LW och HD på väg ur hans famn. Kanske polisen kan ge honom en klapp på axeln han så väl behöver? Kanske kan HD eller LW se SD, eller varför inte en hundrastande granne se SD som en hjälte efter han rådigt kontaktat polisen där?

Men istället så lämnar han ju LW ensam i skogen och därav idiotförklarad av fhl mfl.
Citera
2021-09-27, 21:59
Medlem
Lite spridda tankar.

Vittnet Helena, avsnitt 54 ljudupptagning TR. Redig person, härligt att få bekräftat det jag anade att vänner från kyrkan inte föraktar Lena efter att informationen om LWs och SDs smärtfyllda och destruktiva relation kom till dagens ljus. Stick i stäv med SDs intentioner/önskningar. (Tom här i tråden efter att Lena bragts om livet har den agendan varit tydlig. Att försöka få människor i allmänhet och LWs vänner i synnerhet att förakta Lena. Så osmakligt! Glad att iaf denna del i planen gick i stöpet).

Vittnet Helena berättar att det vore osannolikt att någon annan än en reviewer kände till kommande opublicerade cacher. Vore inte helt osannolikt att tänka sig att SD hackat Helenas eller annan reviewers konto med tanke på att han ägnade sig åt den typen utav informationskontrollering i övrigt eller? (Ber om ursäkt om jag använder mig av felaktiga begrepp eller titlar, taget fritt ur minnet att det är just reviewer som nämns i sammanhanget.)

Sen en undran om nu HDs familj vill få tyst på tråd och spekulationer, skulle de möjligtvis kunna ge polisen åtkomst till SDs (och HDs) fullständiga information från google i det här läget? Det skulle ju kunna vara ett sätt att stänga boken så att säga. En tanke bara.
Senast redigerad av Zymbal 2021-09-27 kl. 22:02.
Citera
2021-09-27, 22:04
Medlem
Citat:
Han kunde dock ha varnat L genom att snabbt ta sig till sin telefon.

Plus att han inte lämnade sin rätta identitet till polisen, oavsett.
Så han behövde inte riskera att hamna i trubbel för sitt vittnesmål.

Eller han kunde ha sagt till polisen att han var orolig att en kvinna kan drabbas eftersom han mött en person/kvinna tidigare som promenerade åt det hållet, eller liknande.

Och utöver det borde han också ha varnat H + familjen...
Med flera.
Att inte ge sig ut i skogarna eller till ensliga platser ensam, med mera.
Inte ens på dagen om han nu upplevde en misstänkt hotfull situation.

Och det gjorde han inte vad vi vet.

Ja precis. Oj snabbt hem till glömda mobilen och kontakta LW som står utsatt på mötesplatsen.

En mötesplats han då inte kunde ta sig till för det stod hotfulla män i vägen s a s.

Men som sagt var det bara ett hjärnspöke från SD:s sida så sker ju inte det du beskriver.
Oavsett om det ska kopplas till mord eller det jag kallar hans ”delirium” eller obesvarade vårkänslor.

Sen är det det här med hans identitet ja. Det är väl inte utrett att han lännar ett falskt personnummer och polisen får väl skriva rapport efter mordet och det görs inte efter ”bakhållet” och de är inne på att han var på väg hem från krogen och nåt om berusning också eller hur var det?
Full koll hade de inte.
Jag kan hålla med SD i det här med att uppge fel personnummer när man själv ringt in samtalet inte går hand i hand.
Citera
2021-09-27, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater

■ 1: ) Är det inte konstigt att hen inte lämnade pärmen till polisen direkt när LW var försvunnen?

■ Hur motiverar hen beslutet att inte göra det?

■ 1: ) Nej @Smokeonthewater, det var inte konstigt alls på något sätt.

■ Vid det aktuella tillfället, det vill säga, under Tisdagen den 15 Maj 2018, så kände ju vännen inte till, att L*na Wesstr*m låg avliden bakom bullerplanket i Nya Hj*rsta.

■ Det blev på ett sådant sätt, att vännen fick reda på att L*na Wesstr*m var försvunnen och saknad i sin bostadsrätt först under Onsdagen den 16 Maj 2018

■ L*na Wesstr*m:s vän ansåg vid det aktuella tillfället att man inte skall dra några förhastade slutsatser på grund av ett plötsligt försvinnande, och att man därtill inte skall tro det allra värsta.

■ L*na Wesstr*m:s vän berättade bland annat för mig att vännens första tanke var att L*na Wesstr*m hade gett sig ut på något Geocaching-äventyr och vistades ute i skog och mark samt att hon sov i tält.

■ 2: ) Vad jag anser och tycker i detta fallet är, att det var lite egendomligt och konstigt att L*na Wesstr*m:s vän inte❗lämnade in dagbokspärmen till polisen när vännen under Tisdagen den 22 Maj 2018 fick veta att den avlidna människokroppen som tidigare hade upptäckts bakom bullerplanket under Lördagens eftermiddagstid den 19 Maj 2018 var❗identifierad som L*na Wesstr*m.

■ Som jag tidigare har framfört, så lämnade L*na Wesstr*m en gång i tiden sin dagbokspärm till sin vän, och inte❗till mig, L*na Wesstr*m:s vän är den som har bestämmandet över vad som skall göras och inte göras med dagbokspärmen, vad jag kan göra i detta fallet är att försöka få vännen till att lämna in dagbokspärmen till polisen.

Mvh/JM.
Citera
2021-09-27, 22:12
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Av ovan anledningar och en del annat är det jag är inne på att det inte funnits någon minutiös planering och att 11/5 kanske inte var ”huvudplanen”.
Återigen faller du tillbaka på en plan som om det gällde mastermind och det perfekta brottet.
Såg du nämnde följande tidigare:
"Hur som haver så finns det en fel frågetecken just kring planeringen.
I andra fall så kanske GM köper silvertejp, klorin, bensindunkar, hammare och det rekas innan på platsen osv."

Vad nu det har med aktuellt rättsfall att göra.

1. Det syns ingen avtalad träff i digital data och får SD med sig LW ut vid midnatt.

Av nån anledning följer hon med.

Helgen innan, i samma tidsspegel, sker det under förevändning att kolla Absolute Xmas, att den riskerade att synas.
Vilket hemlighålls för omvärlden.

Vilket förefaller vara en onödig koll enligt LWs bedömning. Det låter således som ett påhitt från SD.

2. Han slår ihjäl LW med nåt tillhygge, som han tagit med alt redan placerat ut på BP.

Hade han tänkt sig att mörda LW redan på helgen kan nåt liknande ha varit hans plan.

Även med tanke på han gör affär av att det kan gå illa för kvinnor om skumma män rör sig i området. Planterad info, skenmanöver.

3. Han lämnar inga spår relaterat till mobil att han befunnit sig på platsen.

Helgen innan lämnar han mobilen hemma.

Mer komplicerat än så är inte hans mord så mer komplicerat behöver inte helgen innan vara heller.

Däremot skulle ett mord redan på helgen vara mer planerat än bakom bullerplanket - med tanke på nämnda omständigheter.

I hans värld kan han mycket väl ha tyckt att hans idéer var superduper smarta.

Han låter rätt förnärmad i rätten btw.
Kanske rent av missnöjd med att det blev bakom bullerplanket i sista minuten pga resan.
Citera
2021-09-27, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Återigen faller du tillbaka på en plan som om det gällde mastermind och det perfekta brottet.
I andra fall så kanske GM köper silvertejp, klorin, bensindunkar, hammare och det rekas innan på platsen osv."

1. Det syns ingen avtalad träff i digital data och får SD med sig LW ut vid midnatt.

Helgen innan, i samma tidsspegel, sker det under förevändning att kolla Absolute Xmas, att den riskerade att synas.

Vilket förefaller vara en onödig koll enligt LWs bedömning. Det låter således som ett påhitt från SD.

2. Han slår ihjäl LW med nåt tillhygge, som han tagit med alt redan placerat ut på BP.

Hade han tänkt sig att mörda LW redan på helgen kan nåt liknande ha varit hans plan.

Även med tanke på han gör affär av att det kan gå illa för kvinnor om skumma män rör sig i området. Planterad info, skenmanöver.

Mer komplicerat än så är inte hans mord så mer komplicerat behöver inte helgen innan vara heller.

Däremot skulle ett mord redan på helgen vara mer planerat än bakom bullerplanket - med tanke på nämnda omständigheter.

Kanske rent av missnöjd med att det blev bakom bullerplanket i sista minuten pga resan
.
Det där med hur han låter i rätten överlag är oerhört intressant. Måste lyssna på hans förhör någon gång till och göra noteringar på vilka tillfällen han ändrar tonläge på. Tonfallet säger nästan mer än orden ibland.

Detsamma gäller JG, här inte bara tonfall utan tydlig irritation och en viss dos härskarteknik.

Inte kommit till HDs förhör ännu men gissar att det finns mycket att hämta i tonfall i även dessa ljudupptagningar.

Det intressanta är alltså inte tonfallet i sig utan hur det skiljer sig åt beroende på frågor/ämne. Väldigt avslöjande.
Citera
2021-09-27, 22:22
Medlem
Citat:
Jag tror han var så desperat den 14:e (efter 11:e och möjligen den 12:e) att han valde den slutliga platsen för att det var enda sättet att snabbt få med henne utan att bli avbruten/hindrad eller utan att någon annan visste om det.
Detta var en "naturlig plats" för dem.

Hon avbröts plötsligt mitt i sitt chattande och fick inte ens möjlighet att meddela någon
varför eller av vem hon blev avbruten.

Han ansåg det som en sista chans.
Ingen polis som ska dyka upp och inte heller har L haft möjlighet att meddela någon annan, denna gång.

Ja det kan vara en vanlig och naturlig mötesplats. Och hon har haft cache där och planerar ny cache. En ”het” plats på många sätt.

Så därför faller ett av hovrättens bitar vad gäller ”viss planering” på att det är en plats de brukar ses på.

Men med det sagt så innebär ju det samtidigt att SD ändå kan ha planerat att mörda henne där just för att det är nära och bra. Alternativet är hemma i köket typ. Eller i bilen.

Sen är det då det här med att det är så bråttom och det behövde ske innan USA osv.
För att LW skulle balla ur under USA-resan. Hotet om avslöjandet kring otroheten mot hans frånskilda fru var överhängande.

Eftersom jag mest är inne på att detta mord beror på ett gräl och våld pga det så har jag svårt att köpa det här med att det är så bråttom.

Alltså varför måste han döda LW med all risk det innebär och han blir huvudmisstänkt nån timme efter att hon anmäls försvunnen och dessutom så planerar han att lämna landet 1,5 dygn efter mordet…
Och lämna Örebro samma dag hon upptäcks försvunnen.

Typ som polissamtalet 11/5. ”Hur kan ni misstänka miiig?”
”Det här USA är ju planerat sen länge. JAG kan ju inte ha mördat eller rövat bort nån?”

Kände han när han satt fast i ”Immigration” och hade poliseskort tillbaka till Arlanda där bilen var bortbogserad på order av polisen att shit vad bra min ”plan” gick. ”Men puuuh jag hann iaf avrätta LW innan USA så inte hon eller nån annan kunde avslöja otroheten som ju ABSOLUT inte får komma ut…”

Fast forward till Flashbacktråd med typ 150 000 inlägg om ”otroheten”.

Raljerar lite men måste visa det avsurda i att han ens planerade att mörda LW.
Citera
2021-09-27, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi

Kanske rent av missnöjd med att det blev bakom bullerplanket i sista minuten pga resan.

Inköp och annat var ju för att visa hur vissa misstänkta åker fast pga sina förberedelser som ofta inte i begriper gymmande osv.

De kände varandra och platsen kände båda till. Det är två av tre punkter i hovrättens ”i viss mån planering” eller ”talar för” osv.

Tillhygget kan ha legat på backen, på bygget på granntomten, LW haft med sig, varit en ficklampa som han hade med samma när han menar att ställd mot mållgans så vinner den med ficklampa osv.

Hänvisar annars till de inlägg jag skrivit idag och ikväll som bör täcka en hel del kring hur mina tankar går vad gäller ”planering” och annat på samma tema.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in