2004-04-26, 19:36
Medlem
Hajar i poolen?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellenez
Om du med jr menar att han skulle vara son till gamle Magnus H så kan jag meddela att de inte alls är släkt med varandra.

Då kan jag meddela Herr P att I stand corrected.
Citera
2004-04-26, 19:46
Medlem
Ralfons avatar
Håller med om att fyran borde försöka haffa åt sig Härenstam som absolut inte är så kass som en del vill framställa honom...
Citera
2021-05-25, 00:31
Medlem
Intressant att läsa om folks syn på Chris Härenstam för 17 år sedan. Jag sökte efter en tråd om Chris Härenstam och det här är vad jag fick träff på, och såvitt jag förstår är det tillåtet att bumpa. Gärna en egen tråd om Chris, på det ställe där moderator finner att den får bäst respons.

Vad tycker ni idag?

Visst, han är kunnig och påläst, och han kan vara jättebra ibland. Men jag tycker han blir sämre och sämre. Expertkommentatorn får alldeles för mycket utrymme, och det är blir alldeles för många utläggningar och småprat om ditt och datt.

Nu under hockey-VM har jag bitvis stängt av ljudet och bitvis helt skippat att kolla när han kommenterat.
Samma sak när SVT visade NHL-hockey... Flera gånger hade jag "laddat" inför en SVT-version av NHL, och så startar matchen och Härenstam fullständigt dödar upplevelsen. Matchen börjar, pucken släpps, och han nämner inte ett ord om det. Istället rätt in i småprat med expertkommentatorn. Spelet pågår, målchanser uppstår, spelare gör bra saker, mindre bra saker... Härenstam och experten bara mal på med spelarfakta och floskler.

Nädu Chris, om du läser detta. Fokusera på att kommentera spelet som pågår, i realtid. Kommentera det som händer på isen, vem som har pucken, vilken motståndare som attackerar honom osv. Säg namnen på spelarna! När det är tekning, berätta vilka som är på isen (för oss som inte så lätt ser det), gärna för båda lagen.
Lär av Arne Hegerfors, som var fenomenal på att vara i nuet, säga spelarnamn, berätta vad som händer, och vara lagom kortfattad.
Lär i nutid av Lena Sundqvist, som med stor inlevelse får matcher att kännas ännu mer rafflande genom sin inlevelse i nuet, sitt nämnande av vad som händer, osv. T ex "Andersson för upp pucken, har med sig Svensson, attackeras av Johansson...".
Som du håller på nuförtiden dödar du matchupplevelsen.
Senast redigerad av beitos 2021-05-25 kl. 00:40.
Citera
2021-05-25, 20:40
Medlem
Chris saknar känsla fär sport. Han är mekanisk i sitt kommenterande.
Citera
2021-05-25, 22:35
Medlem
Chris H har inte åldrats väl som kommentator. Han är i absoluta botten på målkommentering till att börja med, men sen har han med åren jobbat in en massa ord han upprepar in absurdum och fäblessen för att rabbla ointressant fakta i tid och otid. Sammanvägt blir det oerhört jobbigt att lyssna på och utan höjdpunkter i kommenteringen. Chris borde jobba med eurogoals-liknande program och matchreferat till sportnytt snarare än att kommentera matcher.
Citera
2021-06-28, 00:01
Medlem
Stor humor idag när Chris ett ögonblick glömde bort vilken Hazard som gjort mål i matchen. När Eden byttes ut sa han att målskytten fick lämna plan. Glenn fick rätta honom varpå Chris fick tjata om att det minsann stått Thorgans nummer på skylten först. 3-4 gånger under matchen upprepande han det. Chris har nämligen alltid rätt och begår aldrig misstag.
Citera
2021-09-26, 22:11
Medlem
Idag kommenterade han en match ensam, dvs utan bisittare, och då kommenterade han mycket bättre.

Överlag har jag alltmer kommit att föredra kommenterande utan bisittare. Det gick utmärkt förr, och det verkar få kommentatorn att engagera sig mer i spelet och att förmedla det som händer på planen, istället för att sitta och småprata med bisittaren. Bisittaren brukar å sin sida komma med den ena långa utläggningen efter den andra om för mig ointressanta taktiska uppställningar, statistik m m.
Så fram för en kommentator istället för två. Då blir t o m Chris rätt bra igen.
Citera
2021-09-26, 22:35
Medlem
Svenska kommentatorer som CH pratar till tittarna som om det var första matchen de ser.

CH svamlar om allt annat än det som sker på plan.
Citera
2021-09-26, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrMurdoch
Svenska kommentatorer som CH pratar till tittarna som om det var första matchen de ser.

CH svamlar om allt annat än det som sker på plan.

Inte bara tittarna, han berättade för MoDo:s assisterande lagkapten (SDHL) att de skulle kunna sikta på en tredjeplats, efter Brynäs och Luleå, för de trodde han minsann var alldeles för bra..

Siktar ni på en tredjeplats denna säsong?, frågade CH, varpå MoDo-backen svarade "Ja, ingen siktar väl på en tredjeplats?"

Några dagar senare dängde MoDo upp Luleå på bortaplan i en SVT-sänd match, tack för tändvätskan, haha..
Senast redigerad av sportnorden12345 2021-09-27 kl. 00:20.
Citera
2021-09-27, 10:56
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellenez
Om du med jr menar att han skulle vara son till gamle Magnus H så kan jag meddela att de inte alls är släkt med varandra.
Hans styvpappa är tydligen syssling med Magnus.
Citera
2021-09-27, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Hans styvpappa är tydligen syssling med Magnus.

Haha. Kusinens svärfars styvmorbrors mormors brylling....den var bra..
Citera
2021-09-27, 16:49
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrMurdoch
Haha. Kusinens svärfars styvmorbrors mormors brylling....den var bra..
Det är iaf inte han själv som är biologisk släkt. Men har kopplingar till honom iaf.

Chris är ju född i Finland av finsk mamma och holländsk pappa. Men dom skiljde sig tidigt och han flyttade med mamman bara några år gammal till Sverige, och Göteborg. Där gifte hon om sig med en Härenstam.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in