2021-09-27, 14:46
Medlem
BillyPutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stallbackshjonet
Om explosion inträffat måste några i alla fall i hytterna närmast lastdäck hört den.
Den bör ha skurit igenom ovädrets och havets oväsen. Men inga överlevande har klivit fram och pratat specifikt om det. Sprängtekniken är emellertid utvecklad och riktad och ljuddämpande? så smällen kan ha dränkts av vind och vågor.

Om det nu skulle röra sig om en explosion av något slag, så bör den ju i så fall vara planerad och kanske till och med placerad mot skrovet.

På de ny klippen där man kan se utfläkningen tyder kanske på att det är någon form av explosion.
För man kan ju se innanför hålet i klippet vad jag kan tycka liknar en bakaxel från en lastbil eller liknande.

Men om en bomb skulle varit placerad i en lastbil, är det bara en tillfällighet att lastbilen skulle varit parkerad helt intill skrovet? Och skulle en bomb lyckas slita sönder skrovet på detta sättet? Det bör ju vara enkelskrov just där. Ballasttankarna bör ju sitta lägre. Sprängkraften borde ju isåfall riktas ut mot bildäck. Kan det till och med vara så att man satt C4 direkt mot skrovet? Det ska ju till en jävla smäll för att slita upp ett fartygsskrov? Och om man nu skulle placerat C4 mot skrovet, blir det inte lite suicide mission om man nu själv är ombord?

Mina teorier är kanske helt uppåt väggarna i och för sig.
Citera
2021-09-27, 14:48
Medlem
Odagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Jag har dykt på ganska många vrak, och för mina ögon ser det inte ut som gravrost. Det ser ut som det gör på de vrak jag varit på som haft brand ombord, med det undantaget att då brukar färgen vara borta. I det här fallet har det väl gått så fort att det inte varit hett så länge.

Jag kan såklart ha fel. Men för mig ser det ut som om det varit en explosion.

Jag har svårt att föreställa mig att detta hål skulle vara orsakat av tryckskador mot botten, alldeles oavsett bottenförhållanden..
Citera
2021-09-27, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Det var ny info för mig, har du en trovärdig länk som bekräftar det?

Det är Helsinki Radio som sa att kanal 16 var blockad under kvällen/natten. Finns i inspelningar/transkriptioner av nödradio-trafiken där det framgår.
Citera
2021-09-27, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crustymolfis
Står att detta filmats tidigare i sommar och är sekretessbelagda, ramlade Ekot över dessa eller fick d dessa skickade till sig?

Kan väl möjligtvis inte vara så att man försöker kontrollera narativet för utifall att den pågående Kurm-expeditionen annars skulle vara vara först ut?

En fråga till infinner sig såklart, hade man meddelat allmänheten om dessa bilder alls, om det inte var så att nuvarande dykningar gjordes?

Det här tycker jag är en mycket intressant aspekt av det hela. Dessutom ska ju mer material offentliggöras inom en vecka, så fort man kontrollerat att det inte syns mänskliga kvarlevor på filmerna. Om det nu bara är någon vecka kvar, varför valde man att gå ut med denna film redan idag? Tycker definitivt det tyder på att man är angelägen att försöka kontrollera situationen, nu när de "inofficiella" dykningarna påbörjades förra veckan.
Citera
2021-09-27, 14:52
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odagan
Jag har svårt att föreställa mig att detta hål skulle vara orsakat av tryckskador mot botten, alldeles oavsett bottenförhållanden..

Jag med. Men om last inuti förskjutits kanske. Men det skulle inte förklara sotet. Hopps dom tar ett prov och kör metallurgiska tester.
Citera
2021-09-27, 14:53
Medlem
4Motions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BillyPutt
Om det nu skulle röra sig om en explosion av något slag, så bör den ju i så fall vara planerad och kanske till och med placerad mot skrovet.

På de ny klippen där man kan se utfläkningen tyder kanske på att det är någon form av explosion.
För man kan ju se innanför hålet i klippet vad jag kan tycka liknar en bakaxel från en lastbil eller liknande.

Men om en bomb skulle varit placerad i en lastbil, är det bara en tillfällighet att lastbilen skulle varit parkerad helt intill skrovet? Och skulle en bomb lyckas slita sönder skrovet på detta sättet? Det bör ju vara enkelskrov just där. Ballasttankarna bör ju sitta lägre. Sprängkraften borde ju isåfall riktas ut mot bildäck. Kan det till och med vara så att man satt C4 direkt mot skrovet? Det ska ju till en jävla smäll för att slita upp ett fartygsskrov? Och om man nu skulle placerat C4 mot skrovet, blir det inte lite suicide mission om man nu själv är ombord?

Mina teorier är kanske helt uppåt väggarna i och för sig.

Tanken har inte slagit dig att man kan använda sig av en timer för att utlösa en explosion?
Placerad utav folk i hamnen där hon låg innan avfärd eller varför inte en sprängladdning på ett av fordonen......
Citera
2021-09-27, 15:02
Medlem
De kommer givetvis att bortförklara allt med att "hålet har naturliga orsaker", dränka in skiten med bullshit och sen är det locket på igen. Och pöbeln kommer att tro på makthavarnas lögner, precis som vanligt.
Citera
2021-09-27, 15:16
Medlem
Kan det inte vara så att det fanns något fordon ombord som hade explosiv last? Det kan till exempel ha gått hål i en bränsletank och så blev det kortslutning någonstans. Estonia hade ganska kraftig slagsida så lasten försköts och i samband med det kan fordon ha rört sig och vält. I samband med detta uppstod en brand någonstans som utlöste en detonation. Med stor sannolikhet finns alltså hålet på den sidan som låg neråt och i höjd med bildäck.
Senast redigerad av climasol 2021-09-27 kl. 15:17. Anledning: fel
Citera
2021-09-27, 15:19
Medlem
bfjs avatar
Orkar inte börja om i tråden om Estonia, följde den rätt intensivt förut en period när jag snöade in på det.

men just det som flaggas nu på nyheterna om hålen och ”sprängskotten” är väl ingen nyhet egentligen? De påvisade ju Jutta Rabe redan vid hennes dykning och de filmkllippen fick man ju även med på en cd-skiva från tillhörande utgiven bok.

Eller är jag helt fel ute?
Citera
2021-09-27, 15:19
Medlem
kaktjuvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agens56
De kommer givetvis att bortförklara allt med att "hålet har naturliga orsaker", dränka in skiten med bullshit och sen är det locket på igen. Och pöbeln kommer att tro på makthavarnas lögner, precis som vanligt.

Håller med men samtidigt beror det på om folket accepterar skit snacket återigen eller säger ifrån.
Aldrig i min vildaste fantasi så trodde jag att vi svenskar kunde vara så veka och acceptera medan politikerna förstör våra liv med beslut som gynnar deras vänner i näringslivet.

Men åter till Estonia.
"Jonas Bäckstrand, ställföreträdande generaldirektör på myndigheten, menar dock att det behövs fler analyser.
– Vi tycker inte att det ser ut som skador som skulle vara orsakade av någon form av explosion. Det finns en del svarta ytor som vi tror är bakterietillväxt som vi behöver ta prover på för att veta säkert, säger han till radion."

Varför är det inte bakterietillväxt på allt annat runtomkring?

https://omni.se/a/Xqdq2B
Citera
2021-09-27, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rambo77
Kom igen nu kära Farbro Barbro,

Gräv fram förklaringar från de otaliga rapporterna som du älskar och släng på lite formler på det så allt allt är normalt igen, det fixar du väl som vanligt? Glöm inte att använda foliehattsyttrycket för att vara extra nedlåtande som vanligt också, men det är väl självklart du gör?

Citat:
Senare under måndagen kommenterar Haverikommissionen att det inte finns något som stöder explosionsteorin. Myndighetens ställföreträdande generaldirektör, Jonas Bäckstrand, säger att det behövs fler analyser.

– För det första tycker vi inte att det ser ut som skador som skulle vara orsakade av någon slags explosion. Det finns en del svarta ytor som vi tror är bakterietillväxt, men som vi kommer behöva ta prover av för att veta säkert, säger han till SR

sen är det väl bara och vänta tills alla bilder kommer innan man börjar fantisera om ubåtar och torpeder igen.

Citat:
Enligt Jonas Bäckstrand väntas filmerna från sommarens dykningar presenteras i sen helhet senare i veckan, alternativt i början av nästa vecka. Haverikommissionen ska först se till att inga mänskliga kvarlevor syns i videomaterialet innan man helt släpper på sekretessen kring filmerna.
Citera
2021-09-27, 15:27
Medlem
J Bäckstrand SHK kommenterar:
Haverikommissionen säger idag att man inte misstänker att skadorna som syns på den nya filmen av Estonias skrov är orsakade av en explosion ombord på fartyget.
https://sverigesradio.se/artikel/haverikommissionen-inget-som-stodjer-explosionsteorin
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in