Citat:
Ursprungligen postat av
massuppfittaren
Det finns väl faktiskt ingen logik i att tillskriva Stefan logik. Det är att göra logiska kullerbyttor och blir ju mest bara tramsigt och fan nästan lite självförhärligande på något vänster. Han var djupt djupt störd. Men om inte ens domkraftskaftsvideon får en att inse det så..
Vet inte om jag fattar dig rätt här, eller jag tror inte jag fattar riktigt vad du menar...vem som är självförhärligande och vem som inte fattar att filmen... jaja.
Jag tänker att SD på många sätt i situationer där han blir pressad, reagerar på ett "konstigt" och avvikande sätt.
Det tror jag beror på många olika skäl. Obs, jag försöker inte skriva någon på näsan, detta är bara en SPEKULATION!
Jag tror att han hanar i den här situationerna (som nog många för länge sedan har klarat ut på något bättre sätt, även om det är jobbigt, traumatiskt, sorgligt, whatever för vem som helst), därför att han dels saknar förmåga att se sin egen del, saknar djupare empati, saknar en djupare förståelse pga det här för hur andra tänker och känner och även har för stor tilltro till sin förmåga att kunna lura andra i förlängningen. Förmodligenhar han lyckats i många situationer, många gånger, iaf så att han har sluppit ta konsekvenserna på allvar. Narcissistiska drag.
Så jag tror att han aldrig har löst problem på konstruktiva och på ett långsiktigt sätt, utan det är att köra på med sin otrohet t ex, lösa, släcka bränder här och där med manipilation, hot, gaslighting, lögner och bortförklaringar, vilket har räckt en "bra" bit.
Men det här sättet t lösa problem, det fungerar inte i längden, det är kortsiktighet i det. Det skapar inte bra realtioner, tillit och kärlek på ett fungerande plan. Det skapar förhållanden som måste kontrolleras och kommer så smånngom att brista.
Han saknar helt enkelt verktygen när situationen blir allvarligare än den blir för de flesta. Då när han verkligen skulle behöva tackla situationen, är han inte mogen att hantera det här. Han varken avslutar eller söker hjälp.
Det finns någon slags logik, kanske mer en strukturell logik, där andra människors känslor och reaktioner inte ingår i förståelsen/logiken. Det är äl så jag tänker. Han klarar av att vara logisk på något plan på jobbet te x. Raderar och förstår att han behöver fica bort Lenas mobil, klarar av att ljuga så att det ska passa med olika saker. Det är logiskt på det sättet att han förstår att om ngon sett honom cykla från mordplatsen, har han redan en fröklring som kan vara svår att motbevisa.
Men sedan blir det ologiskt när han beskriver det blodiga sättet som han gör, med att det såg ut som litervis med blod... herregud. Då blir helt det galet.
Jag tänker lite som Avel här samtidigt, att på slutet, när SD känner (det tror jag att han gjorde) att säcken knyts ihop, när tre år av slitsam situation av att ha suttit på häktet, förfarande misstänkt, ny rättegång på gång, så har hans resurser gått ner i botten.
Filmen är en skräckfilm som visar en man som är "galen".
Jag kan bara tänka hur han har betett sig hemma. Vi har ju inget som visar om han arbetade och hur han fungerade med barn och HD.
Varför var inte hela familjen samlad närhan väntade på sin dom?
Vi kanske ska vara glada för att inget värre hände.