2021-09-27, 09:56
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Men om det inte finns någon konversation mellan dem i FUP så är det ju märkligt. Det finns ju en massa långa konversationer med de andra gubbarna.

Att jag inte hittat den betyder förstås inte att den inte finns.
Ska leta ordentligt i kväll.
Citera
2021-09-27, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Betongbaletten
Men om nu den här hen-väninnan har en dagbokspärm med information som kan vara relevant för mordfallet, menar du att du, som ju enligt dig är polisiärt initierad, bara kan nöja dig med att hon inte lämnar in den?
Och tycker hen-väninnan att det är ok att du berättar på Flashback om att dagbokspärmen existerar och att den finns i förvar hos en av LW:s hen-väninnor?

Denna hen-väninna bör ju figurera i utredningen såsom förhörd hen-väninna till LW. Då har hen alltså förtigit för polisen att LW, några dagar innan hon mördades, lämnade sin dagbokspärm till förvar hos hen-väninnan.
Är inte det jättekonstigt?

Är du verkligen säker på att denna hen-väninna verkligen är en väninna till LW, och inte en hen som är inblandad i hennes död?

Och: man måste ju undra hur polisen i Örebro fungerar egentligen. Dom undanhåller uppgifter om att du varit på mordplatsen och sett LW:s kropp, dom delger dig uppgifter under förundersökningssekretess och tillåter dig att posta dessa på Flashback...och samtidigt ser dom att du läst LW:s dagboksanteckningar som innehåller graverande information om personerna i utredningen men: dom gör ingenting åt det. Jag kan inte se att någon enda potentiell hen-väninna får frågor om någon dagbokspärm i FUP:en. Polisen verkar helt ointresserad.

Du tycker inte själv att din story lider av trovärdighetsproblem?
Det var EN person i en syskonskara på tre (om jag minns antalet rätt) som gick fram till kroppen. De andra stannade en bra bit bakom killen som gick fram för att konstatera att det var en kropp.
Citera
2021-09-27, 11:02
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av massuppfittaren
Det finns väl faktiskt ingen logik i att tillskriva Stefan logik. Det är att göra logiska kullerbyttor och blir ju mest bara tramsigt och fan nästan lite självförhärligande på något vänster. Han var djupt djupt störd. Men om inte ens domkraftskaftsvideon får en att inse det så..

Vet inte om jag fattar dig rätt här, eller jag tror inte jag fattar riktigt vad du menar...vem som är självförhärligande och vem som inte fattar att filmen... jaja.

Jag tänker att SD på många sätt i situationer där han blir pressad, reagerar på ett "konstigt" och avvikande sätt.

Det tror jag beror på många olika skäl. Obs, jag försöker inte skriva någon på näsan, detta är bara en SPEKULATION!

Jag tror att han hanar i den här situationerna (som nog många för länge sedan har klarat ut på något bättre sätt, även om det är jobbigt, traumatiskt, sorgligt, whatever för vem som helst), därför att han dels saknar förmåga att se sin egen del, saknar djupare empati, saknar en djupare förståelse pga det här för hur andra tänker och känner och även har för stor tilltro till sin förmåga att kunna lura andra i förlängningen. Förmodligenhar han lyckats i många situationer, många gånger, iaf så att han har sluppit ta konsekvenserna på allvar. Narcissistiska drag.

Så jag tror att han aldrig har löst problem på konstruktiva och på ett långsiktigt sätt, utan det är att köra på med sin otrohet t ex, lösa, släcka bränder här och där med manipilation, hot, gaslighting, lögner och bortförklaringar, vilket har räckt en "bra" bit.

Men det här sättet t lösa problem, det fungerar inte i längden, det är kortsiktighet i det. Det skapar inte bra realtioner, tillit och kärlek på ett fungerande plan. Det skapar förhållanden som måste kontrolleras och kommer så smånngom att brista.

Han saknar helt enkelt verktygen när situationen blir allvarligare än den blir för de flesta. Då när han verkligen skulle behöva tackla situationen, är han inte mogen att hantera det här. Han varken avslutar eller söker hjälp.

Det finns någon slags logik, kanske mer en strukturell logik, där andra människors känslor och reaktioner inte ingår i förståelsen/logiken. Det är äl så jag tänker. Han klarar av att vara logisk på något plan på jobbet te x. Raderar och förstår att han behöver fica bort Lenas mobil, klarar av att ljuga så att det ska passa med olika saker. Det är logiskt på det sättet att han förstår att om ngon sett honom cykla från mordplatsen, har han redan en fröklring som kan vara svår att motbevisa.

Men sedan blir det ologiskt när han beskriver det blodiga sättet som han gör, med att det såg ut som litervis med blod... herregud. Då blir helt det galet.

Jag tänker lite som Avel här samtidigt, att på slutet, när SD känner (det tror jag att han gjorde) att säcken knyts ihop, när tre år av slitsam situation av att ha suttit på häktet, förfarande misstänkt, ny rättegång på gång, så har hans resurser gått ner i botten.

Filmen är en skräckfilm som visar en man som är "galen".

Jag kan bara tänka hur han har betett sig hemma. Vi har ju inget som visar om han arbetade och hur han fungerade med barn och HD.

Varför var inte hela familjen samlad närhan väntade på sin dom?

Vi kanske ska vara glada för att inget värre hände.
Citera
2021-09-27, 11:07
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av massuppfittaren
Den detaljen är absolut väldigt talande också. Han väckte t.o.m. sin sambo och det var inte för att berätta om några Mållgor.

Jag är själv en person som litar mycket på min magkänsla. kanske är det därför jag lägger så stor vikt vid de här tre personernas vittnesmål.

Men det händer att jag har fel, och det kan man ha även här.

Det finns inga bevis, och det finns en del frågetecken.

Bl a är ju SD under den här helgen väldigt pressad overall. Han beter sig ju helt knäppt mot barnen. Man kan ju tro att det är han som är barnet i familjen, som inte vill vara med sina föräldrar, typ. Rymma...

Men jg hänger som sagt kvar i att jag tror att 11-12 maj har någon salgs betydelse för mordet.
Citera
2021-09-27, 11:15
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Logiskt kan han säkert resonera. Det är konsekvenstänket kopplat till logik och empatin och sånt han har lite mer utmaning med.

Jag upplever inte att han var särskilt rationell under press.
Och pressen var, för honom, mycket stor den senare tiden innan mordet.

Logiken påverkades då, skalades av.
Inte för att han inte hade tillgång till den
utan snarare för att situationen blev för honom mentalt ohållbar.

Istället för logik och rationellt handlande inträder något annat.

Och det är väl detta som inträffar hos de som utför denna typ av brott
för att tex lösa "ett problem".

Jag upplever att han var störd, sett tillbaka under åren.
Och då faller pusselbitarna mer på plats.

Jag håller också med Develi att jag upplever HR som endast försiktiga med den 11/5.

Och som Massuppfittaren menar (om jag tolkar rätt?) så behövde de inte gå in mer på den 11/5 eftersom det var en onödig sak plus hade kunnat skapa mer problem eller göra saken mer otydlig.

De väljer att nöja sig och stanna vid den 15/5, men lämnar utrymme.

Jag tolkade inte det som du.
Jag tolkade det som att de har misstankar kring den 11:e men väljer att stanna, som sagt.

Och i övrigt, tvivlar inte en enda sekund på att den 11:e var en avbruten plan.
Därför mådde han skit dagarna efter, för det gick i stöpet...
Ofärdigt. Ångest.
Han pallade inte hotet.
Han behövde eliminera det.
Han blev störd och avbruten, när han trodde det var dags, när han nu till slut varit inställd!
Mådde bara sämre o sämre.
Blev allt mer stressad.

Och vad gäller mordtillfället; han kan lika gärna placerat något på plats INNAN dådet!!
Minuter före, vill säga.
Förberett.
Det kan jag mycket väl tänka mig.
Citera
2021-09-27, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag är själv en person som litar mycket på min magkänsla. kanske är det därför jag lägger så stor vikt vid de här tre personernas vittnesmål.

Men det händer att jag har fel, och det kan man ha även här.

Det finns inga bevis, och det finns en del frågetecken.

Bl a är ju SD under den här helgen väldigt pressad overall. Han beter sig ju helt knäppt mot barnen. Man kan ju tro att det är han som är barnet i familjen, som inte vill vara med sina föräldrar, typ. Rymma...

Men jg hänger som sagt kvar i att jag tror att 11-12 maj har någon salgs betydelse för mordet.

Håller helt med Dig här ang den 11:e.

Där och då hade nog SD bestämt sig för att LW skulle tas av daga. Det var då hans fantasi om det blodiga sexet tog sin början.
Den kvällen gick det åt skogen pga att det var för mycket folk som rörde sig i området. Inga elaka mållgans utan helt vanliga personer som gjorde att hans plan inte kunde sättas i verket den natten, samt att LW pratade i telefonen. Han var snabbtänkt och kom på att det rör sig mållgans i området som kan tänkas gå på en oskyldig kvinna i området (precis som han tänkte göra) och därför ringde samtalet till polisen. Men han varnade inte LW...

SDs fantasi ang blod fick hänga kvar till förhören, det gick åt h-e rent ut sagt... han ändrade sig och det blev lite blod i kalsongerna till slut.
Citera
2021-09-27, 11:32
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det var EN person i en syskonskara på tre (om jag minns antalet rätt) som gick fram till kroppen. De andra stannade en bra bit bakom killen som gick fram för att konstatera att det var en kropp.

Nja, åtminstone två av syskonen såg kroppen. Den initiala upptäckaren, P*ntus H*nsson, sprang ju hem för att hämta telefonen och stötte då på systrarna som följde med tillbaka. Den ena systern ringde polisen, och blev då uppmanad att gå närmare. Hon såg då benen på kroppen. Den andra systern verkar ha befunnit sig längst bak och det är oklart om hon såg någonting alls av kroppen.

I en parallell verklighet (JokerMannens) är ovanstående dock ett falsarium. Då var det i själva verket en person till som, tillsammans med PH, gjorde den initiala upptäckten. Denna person är då, enligt JokerMannen, JokerMannen själv. Det var då han såg att kroppen låg på mage med ansiktet mot marken, omgiven av ett antal klädesplagg.

Sen blir det lite oklart med fortsättningen. I version 1 vill inte JokerMannen ge sig till känna och får därför PH att hemlighålla dennes närvaro och till polisen säga att han var ensam initial upptäckare.
I version 2 blir dock både PH och JokerMannen förhörda av polisen, men polisen vill av någon anledning mörka JokerMannens närvaro varför man också smusslar undan förhörsuppgifterna.

Upp till trådens medlemmar att avgöra om syskonen H*nssons eller JokerMannens utsagor är mest trovärdiga.
Citera
2021-09-27, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Betongbaletten
Nja, åtminstone två av syskonen såg kroppen. Den initiala upptäckaren, P*ntus H*nsson, sprang ju hem för att hämta telefonen och stötte då på systrarna som följde med tillbaka. Den ena systern ringde polisen, och blev då uppmanad att gå närmare. Hon såg då benen på kroppen. Den andra systern verkar ha befunnit sig längst bak och det är oklart om hon såg någonting alls av kroppen.

I en parallell verklighet (JokerMannens) är ovanstående dock ett falsarium. Då var det i själva verket en person till som, tillsammans med PH, gjorde den initiala upptäckten. Denna person är då, enligt JokerMannen, JokerMannen själv. Det var då han såg att kroppen låg på mage med ansiktet mot marken, omgiven av ett antal klädesplagg.

Sen blir det lite oklart med fortsättningen. I version 1 vill inte JokerMannen ge sig till känna och får därför PH att hemlighålla dennes närvaro och till polisen säga att han var ensam initial upptäckare.
I version 2 blir dock både PH och JokerMannen förhörda av polisen, men polisen vill av någon anledning mörka JokerMannens närvaro varför man också smusslar undan förhörsuppgifterna.

Upp till trådens medlemmar att avgöra om syskonen H*nssons eller JokerMannens utsagor är mest trovärdiga.
Ja, så var det (ang syskonen). Jag undrar hur länge hon skulle legat oupptäckt om inte syskonen varit där. Den andra versionen du nämner låter jag vara okommenterad 😉
Citera
2021-09-27, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
■ Om du verkligen känner dig säker på att St*fan Davidss*n tidigare blivit oskyldigt dömd för ett mord han inte begått, då skall du kontakta en sådan person som arbetar med att försöka lösa fall där oskyldiga människor misstänks sona andras brott, eller har❗fått sona någon annans brott.

■ En sådan person kan ta sig in bakom Rättssystemets fasad och därtill ställa prestigefyllda åklagare, korrupta poliser och slapphänta advokater till svars.

■ En sådan person som arbetar och är i jakten på rättvisa gällande misstankar om en persons oskyldighet får många ovänner, varför ? ... därför att man tänjer på gränser och hamnar i lika oväntade, som farliga situationer.

■ Oavsett om St*fan Davidss*n är avliden genom självmord och du känner dig säker på att han tidigare blivit oskyldigt dömd skall du gå till verket genom att begära hjäp från någon som arbetar med att försöka lösa sådana fall där man misstänker att en oskyldig sonar någon annans brott, eller, har❗fått sona någon annans brott.

■ Om du nu är, så gott som säker, på att St*fan Davidss*n blev oskyldigt dömd, vem tror du då var gärningspersonen eller gärningspersonerna bakom mordet på L*na Wesstr*m ?

■ Vad har du för tankar eller vetskap gällande St*fan Davidss*n:s kamrat JG och HD samt Páter SOA ?

■ Tror du kanske också som medlemmen @Smokeonthewater, att den riktiga gärningspersonen eller gärningspersonerna är adresserad/e någonstans på Hjalm*r Bergm*n väg ?

Mvh/JM.
Tack för tipsen. Det var omtänksamt.
Om den riktiga GM bor nära brottsplatsen.
Det finns god chans att det är på det viset. Men lika mycket chans att hen cyklat till annat område.
Om man går efter statistiken då är Smokeonthewates hypotes sant.
Citera
2021-09-27, 11:43
Medlem
doktor-millers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gracefulmind
Jag upplever inte att han var särskilt rationell under press.
Och pressen var, för honom, mycket stor den senare tiden innan mordet.

Logiken påverkades då, skalades av.
Inte för att han inte hade tillgång till den
utan snarare för att situationen blev för honom mentalt ohållbar.

Istället för logik och rationellt handlande inträder något annat.

Och det är väl detta som inträffar hos de som utför denna typ av brott
för att tex lösa "ett problem".

Jag upplever att han var störd, sett tillbaka under åren.
Och då faller pusselbitarna mer på plats.

Jag håller också med Develi att jag upplever HR som endast försiktiga med den 11/5.

Och som Massuppfittaren menar (om jag tolkar rätt?) så behövde de inte gå in mer på den 11/5 eftersom det var en onödig sak plus hade kunnat skapa mer problem eller göra saken mer otydlig.

De väljer att nöja sig och stanna vid den 15/5, men lämnar utrymme.

Jag tolkade inte det som du.
Jag tolkade det som att de har misstankar kring den 11:e men väljer att stanna, som sagt.

Och i övrigt, tvivlar inte en enda sekund på att den 11:e var en avbruten plan.
Därför mådde han skit dagarna efter, för det gick i stöpet...
Ofärdigt. Ångest.
Han pallade inte hotet.
Han behövde eliminera det.
Han blev störd och avbruten, när han trodde det var dags, när han nu till slut varit inställd!
Mådde bara sämre o sämre.
Blev allt mer stressad.

Och vad gäller mordtillfället; han kan lika gärna placerat något på plats INNAN dådet!!
Minuter före, vill säga.
Förberett.
Det kan jag mycket väl tänka mig.
Gällande att han placerat något där strax innan mordet så tror jag precis som du att allt var förberett. Han var ju mycket noga med att i förhör påpeka att han inte hade en aning om vilken väg han cyklade hemåt från JG. Att inte minnas det är helt orimligt enligt mig med tanke på att det bara gått ett dygn innan han fick förklara sig.
Citera
2021-09-27, 12:06
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Håller helt med Dig här ang den 11:e.

Där och då hade nog SD bestämt sig för att LW skulle tas av daga. Det var då hans fantasi om det blodiga sexet tog sin början.
Den kvällen gick det åt skogen pga att det var för mycket folk som rörde sig i området. Inga elaka mållgans utan helt vanliga personer som gjorde att hans plan inte kunde sättas i verket den natten, samt att LW pratade i telefonen. Han var snabbtänkt och kom på att det rör sig mållgans i området som kan tänkas gå på en oskyldig kvinna i området (precis som han tänkte göra) och därför ringde samtalet till polisen. Men han varnade inte LW...

SDs fantasi ang blod fick hänga kvar till förhören, det gick åt h-e rent ut sagt... han ändrade sig och det blev lite blod i kalsongerna till slut.

Fast hon pratade inte i telefonen ute. Endast inne med JJ.
Men det blev ändå för många störningar. Med början polisen som kom trots allt.
Citera
2021-09-27, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Fast hon pratade inte i telefonen ute. Endast inne med JJ.
Men det blev ändå för många störningar. Med början polisen som kom trots allt.

Men visst pratade LW med någon när hon var ute den 11:e?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in