2021-09-26, 13:28
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Vi har ju Valneva, som just nu utreds hos EU och som har svensk koppling. Det verkar lovande.

Sedan finns ju Novavax med också, även om de inte använder samma traditionella metod så har forskningen hittills kommit fram till betydligt färre biverkningar och inte lika allvarliga. Novavax produceras i Uppsala.

Jag oroar mig mest för att de här alternativen ska bli blockade av de stora läkemedelsjättarna så att vi aldrig får ta del av dem. Där tror jag att FHM skjuter sig själva i foten eftersom de kanske skulle kunna nå de riktigt tveksamma med de här vaccinen och det helt frivilligt.

Men varför fattar inte läkemedelsbolagen att det här med biverkningar kommer att slå tillbaka på dem? Förr eller senare?
Citera
2021-09-26, 13:34
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2
Men varför fattar inte läkemedelsbolagen att det här med biverkningar kommer att slå tillbaka på dem? Förr eller senare?
Det kommer troligtvis heta "en ny variant som vaccinet inte biter på" eftersom det officiellt knappt finns några biverkningar.
Citera
2021-09-26, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Intressant att det är princip noll personer som bär munskydd längre.
Och verkar som folk tror man är ovaccinerad om man bär munskydd i butik.
Någon fler som fortfarande bär munskydd när ni handlar? Även vaccinerade?
Ser man någon med munskydd tror man det är en väldigt väldigt rädd människa, eller en dåre.
Citera
2021-09-26, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Ser man någon med munskydd tror man det är en väldigt väldigt rädd människa, eller en dåre.

Varför är någon en dåre för att den har munskydd?
Citera
2021-09-26, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Norge har marginellt fler vaccinerade än oss. 90% av de över 18 år, här har vi en vaccinationslarm på över 83 % för alla över 16 år.

De regler som FHM vill att arbetsgivare ska införa verkar dessutom inte ha någon tidsbegränsning.

Jag är för en mer generös inställning för de som inte vaccinerat sig hittills, låt dem testa sig inför varje arbetspass eller ta antikroppstest en gång per vecka. Jag tror verkligen att det skulle underlätta särskilt inom hemtjänsten där de länge har haft svårt att få personal. Dessutom tycker jag att FHM skulle inkludera just ordet tidsbegränsning, eller tillfälligtvis i sin agenda, så skulle de antagligen locka fler personer som förstår att det kan bli friare om vi når en kritisk brytpunkt.
Jag vet inte vad man tror att FHM drömmer om vad det gäller arbetsgivare, om de nu faktiskt alls uttryckt några önskemål. Men så här skriver en jurist i ämnet:

”I Sverige kan arbetsgivare fråga om anställda har vaccinerat sig, men man får inte begära svar eller bevis. Arbetsgivare får inte heller registrera och spara svaren någonstans då det skulle strida mot GDPR.”

https://www.realtid.se/karriar/kan-arbetsgivare-krava-vaccinationsbevis
Citera
2021-09-26, 14:01
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Så du anser dig vara mer lämplig att bestämma dödsorsaken än ansvarig läkare som skriver ut dödsattesten?

Dessutom har ju granskning visat att bara ca 10 procent dött med covid istället för av covid.
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Den granskningen var inte mycket att hurra för eller ens i närheten av att vara korrekt men jag förstår att naiva du gör det.

Ansvariga läkare har ofta haft patienten väldigt kort tid så utan obduktion såär det en gissningslek med extremt många variabler. Felbehandling är troligen en av de vanligaste dödsorsakerna inte bara vid covid tyvärr.

Har du en bättre granskning att luta dig mot med dina påståenden?
Citera
2021-09-26, 14:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Jag vet inte vad man tror att FHM drömmer om vad det gäller arbetsgivare, om de nu faktiskt alls uttryckt några önskemål. Men så här skriver en jurist i ämnet:

”I Sverige kan arbetsgivare fråga om anställda har vaccinerat sig, men man får inte begära svar eller bevis. Arbetsgivare får inte heller registrera och spara svaren någonstans då det skulle strida mot GDPR.”

https://www.realtid.se/karriar/kan-arbetsgivare-krava-vaccinationsbevis

Men arbetsgivare, även inom offentlig sektor kanske vill begränsa ovaccinerades rätt att arbeta på kontoret med övriga anställda och-operations har de nu fått klartecken till det som det verkar. Frågan är vad som händer efter vintern, är de ovaccinerade välkomna tillbaka då, eller ska de bannas för alltid?
Senast redigerad av Lokatten66 2021-09-26 kl. 14:43.
Citera
2021-09-26, 14:43
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Det kommer troligtvis heta "en ny variant som vaccinet inte biter på" eftersom det officiellt knappt finns några biverkningar.
Nu är det inte läkemedelsbolagen som undersöker sjuka personer utan läkare.

Varför skulle lakarna hitta på falska orsaker?

Kom nu inte med att alla läkare är köpta av Big Pharma….
Citera
2021-09-26, 14:55
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Nu är det inte läkemedelsbolagen som undersöker sjuka personer utan läkare.

Varför skulle lakarna hitta på falska orsaker?

Kom nu inte med att alla läkare är köpta av Big Pharma….
Eftersom vaccinet i princip inte har några biverkningar och om det kommer in väldigt många vaccinerade patienter med liknande sjukdomar så är det väl ganska självklart att det måste vara en ny variant av SARS CoV 19?
Man är väl ingen foliehatt som börjar tänka att något annat alternativ vore rimligt? Är ju bara att öppna valfri blaska för att inse det.
Citera
2021-09-26, 15:09
Medlem
AnnaDeas avatar
Agnes Wold för över ett år sedan.

Påstår att det inte finns någon anledning för unga personer att vaccinera sig. Det svänger fort i hockey.

https://twitter.com/BjorklundVictor/status/1442086748624916482/photo/1
Citera
2021-09-26, 16:08
Bannlyst
Tjena brushur

Om jag tar bilen ner till monte carlo ( ovaccinerad) givetvis. Så måste jag göra tester som håller 72 timmar. Och på den tiden hinner jag köra ner.

Om jag då blir lite små sjuk där nere efter 1 vecka och ska köra hem vad händer då? Blir jag stoppad mellan frankrike/Schweiz? Och får sova i min bil till jagr frisk igen? Eller kommer jag få köra igenom ändå?
Citera
2021-09-26, 16:24
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro

Jo men det finns ju ett helt prisma av biverkningar som jag fattat? Då kan väl inte alla symtom klassas som Covid?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in