2021-09-25, 22:59
Medlem
feemaxxxs avatar
Jag har en Mercedes E-klasse bensinare som jag är helt nöjd med. Drar över litern Nu måste jag börja pendla mycket och funderar över en ”snålare“ bil.
Mindre bil med mindre motor skulle lämpa sig, men frågan är, vilken bil.
Viktigaste är komforten. Ska vara tyst och ligga stabilt på vägen. Finns det några småbilar/tvåsitsiga som är lätta/snåla, men har en bra komfort?
Citera
2021-09-25, 23:15
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Jag har en Mercedes E-klasse bensinare som jag är helt nöjd med. Drar över litern Nu måste jag börja pendla mycket och funderar över en ”snålare“ bil.
Viktigaste är komforten. Ska vara tyst och ligga stabilt på vägen. Finns det några småbilar/tvåsitsiga som är lätta/snåla, men har en bra komfort?

Pendla flera mil om dagen eller bara några enstaka kilometer?
-Motorväg eller vanlig stadstrafik och riksväg?
Citera
2021-09-25, 23:23
Bannlyst
Kia Picanto eller Hyundai i10.
Citera
2021-09-25, 23:24
Medlem
Norrbagg79s avatar
Av bilar och specielt små bilar som inte er av dom dyrare märken tyckar jag franska bilar( Renault och Citroen, inte Peugeot)er tysta, trevliga och komfortabla så länge däcken inte er for bräda.
Citera
2021-09-25, 23:25
Medlem
Porsche Macan?
Citera
2021-09-25, 23:56
Medlem
franges avatar
Och den får kosta, vadå? Tre miljoner eller mer?
Citera
2021-09-26, 00:51
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:

Citroen C4 har en med turbomotor på 130 häst och automat drar drygt en halvliter
då den är lätt ca 1100 kg och suverän vägållning pga fjädringen.
0-100 ca 8,3 sekunder och 220 i toppfart om man vill
Navigator ac mm mm .
Citera
2021-09-26, 07:53
Medlem
Citat:
Förutsättningen att få ett vettigt svar är liten så länge inte acceptabel prisnivå på bilen anges. Att ni har en E-klass säger heller inget, den kan vara 20 år gammal eller ha köpts ny för ett halvårsedan.
Citera
2021-09-26, 08:22
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Pendla flera mil om dagen eller bara några enstaka kilometer?
-Motorväg eller vanlig stadstrafik och riksväg?

Tysk autobahn. 9 mil enkel resa. Fri fart, brukar köra 150-170 km/h.
Citera
2021-09-26, 08:24
Medlem
feemaxxxs avatar
Min E-klasse är 12 år gammal. Hade inte tänkt mig en ny bil, men begagnad. Upp till. 150 000.
Citera
2021-09-26, 17:55
Medlem
Citat:

Kör på en elbil för lägsta drivmedelskostnad. Tesla Model 3 eller Y tex.

Lite mindre snål elbil (men fortfarande snål jämfört med fossilbil) och med lite högre byggkvalitet än Tesla; Porsche Taycan eller Polestar 2.

Något mindre premiummärke, men ändå riktigt intressanta och bra teknik (ledande laddeffekt); Ioniq 5 eller KIA EV6.
Citera
2021-09-26, 21:52
Medlem
Citat:
Tysk autobahn. 9 mil enkel resa. Fri fart, brukar köra 150-170 km/h.

Behåll din E-klass!

Om du kör i 150-170km/tim är 1lit/mil en helt ok förbrukning. En småbil kommer inte dra mindre i den farten.

Vill du minska förbrukningen så dra ner farten lite. Räcker att du minskar till 130-140km/tim så blir det stor skillnad, och du slipper byta bil.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in