2021-09-25, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Har jag sagt att Covid-19 är den nya digerdöden? Jag skrev bara att risken att bli svårt sjuk i Covid-19 ökar brant redan för 40 plusare. Och du visade det själv, mer än en dubblad risk jämfört med 30- 39 åringarna.
Det blir en alarmism av det när 99,9% av 40-49-åringar hittills inte behövt någon IVA-vård alls. Om det vore 2 patienter under 40 år och 4 patienter över 40 år skulle risken alltså bli 100% högre. Det måste sättas i relation till totalen. Det sker inget dramatiskt för dessa åldersgrupper utan Covid-19 har alltid varit en risk för 70+ med andra hälsoproblem, från mars 2020 till idag.
Citera
2021-09-26, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag var absolut för hårdare tag i början av pandemin, hade vi gjort som våra grannländer, N,F, DK så hade vi inte haft ett berg med dödsfall, istället sitter vi med svartepetter, blir lite svårt för Sverige att spela storebror duktig för grannarna hädanefter.
Inte alls. Väldigt många norrmän och danskar tycker ju att Sverige skött detta bättre än deras egna länder! Sen så är det väldigt svårt att jämföra eftersom Danmark och Norge inte räknar och bokför dödsorsaker på samma sätt.
Citera
2021-09-26, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edirtrm
Jag vet inte, personligen känner jag mig inte bekväm i att sitta hemma så jag kommer väl fortsätta på som vanligt. Blev sjuk i början av pandemin var faktiskt ett av dom första fallen i Sörmland, som typiskt nog alla kommer från provtagningen på Mälarsjukhuset. Har däremot klarat mig bra sedan dess, var såklart jobbigt att bli sjuk men känns som jag i alla fall blev inokulerad av sjukdomen. I alla fall verkar det så då vi haft smittan av och till på jobbet och den gången personalen blev sjuka så var jag den enda som klarade mig.

Har i princip levt någorlunda normalt efter att jag insjuknade, om man nu bortser från uttorkade händer och kortare skägg(har ju munskydd på jobbet p.g.a. riktlinjer, så blev irriterande). Visst ser man att folk ibland inte följer rekommendationerna, men det har blivit betydligt vanligare nu efter vaccinerna...

Däremot blir man ju lite illa till mods ändå, oroar mig mest för dom personer som tror vaccinerade inte kan smitta och börjar köra på som vanligt och sen blir jättesjuka. Borde möjligen vara bättre att köra på med restriktionerna säsongen ut, men ja... det är ju knappast vi som sätter gränserna.

Skönt att du klarade dig väl.

Det är lurigt att vara i riskgrupp. Jag menar, vi som inte är äldre utan har något annat skit underliggande.

Jag till exempel råddes att hålla mig så isolerad det bara gick, vilket jag gjorde med vissa undantag för att inte helt tappa förståndet. Jag har inte varit sjuk och således vet jag ju inte om isoleringen gjort någon nytta, jag kanske skulle klarat det bra. Förmodligen inte men man vet ju aldrig.

Iom vaccinering så har jag börjat leva relativt normalt igen, jag är mer försiktig, självklart.

Som du säger, det hade varit bra om fler trots vaccinet fortsatt hålla på avstånd bland annat och det vore ju kanon att åtminstone inte släppa på nattklubbar och dyl nu utan vänta till efter vintern i alla fall.

Vi sätter ju inte reglerna som du säger men jag tycker det vore klädsamt om folk, vaccinerad som ovaccinerad ändå tänkte edter lite och inte bara kör på som det vore 2019 igen.

Jag har ju visserligen ett stort egenintresse i detta och vet att den stora massan helst glömmer covid och festar loss.
Citera
2021-09-26, 00:08
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Inte alls. Väldigt många norrmän och danskar tycker ju att Sverige skött detta bättre än deras egna länder! Sen så är det väldigt svårt att jämföra eftersom Danmark och Norge inte räknar och bokför dödsorsaker på samma sätt.

Källa på att de tycker vi skött oss bättre? Jag har fått uppfattningen att de är väldigt nöjda med pandemihanteringen i sina länder.

Bra då jämför vi oss med Finland! Eller äsch.
Citera
2021-09-26, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lost.Villain
Så basjskorvsmedicin tar du hellre än ett vaccin. Bra tänkt. Summerar er mongon.

Att försöka övertyga en totalt faktaresistent varelse, går inte, det får stanna så här, det är läsbart av andra ( som förmodligen funderar på varför vi ens försöker....).

För andra läsare, handlar det inte om denna uttjatade fråga om vaccin eller inte. Det handlar om "best practis", vad är gynnsamt för individen? För samhället är best practis inte alltid bäst, det måste leverera något, som senare kan, i bästa fall, beskrivas som en succe, i sämsta fall, inte kunna anklaga samhället för felbeslut. Då är det praktiskt att ha en myndighet som får ta fram metoder, som absolut inte i efterhand kan anklaga samhället för felbeslut.

När då läkemedelsindustrin viftar med "färdiga" vaccin, som ska vara tillräckligt bra ( men inte så bra att de kan stå för ev. neg. konsekvenser), tar Myndigheten vid och lägger ut texten om det förträffliga vaccinet som ska rädda alla. Det kan inte köras parallellt med ev. alternativa lösningar som florerar i "verkligheten", på sjukhusen, en osäker väg som måste blockeras till förmån för den "enkla" lösningen vaccin. Det får ju inte, för en statsmakt, riskera diskussioner med tusentals läkare, det är såklart säkrare och lättare med ett fåtals läkemedelsföretag...........
Senast redigerad av Whyback 2021-09-26 kl. 00:33.
Citera
2021-09-26, 00:33
Medlem
FashionMonsters avatar
Overlooked treatment

NAC aka N-Acetylcysteine, brukar vanligtvis vara en sån där wierd smakande brustablett men finns i andra former också, vilket används i vården som slemlösande och även mot paracetamol överdoser har visat sig vara bra på flera sätt!

Läs denna rapport om hur bra det är mot Covid:
https://www.dovepress.com/n-acetylcysteine-to-combat-covid-19-an-evidence-review-peer-reviewed-fulltext-article-TCRM
N-Acetylcysteine, a Forgotten Immune-Modulating Agent
har flera nyckel effekter mot sjukdomen.
Given that oral NAC (600mg, bid) significantly decreased the frequency and severity of influenza,
treated patients developed significantly less clinically confirmed pneumonia

Det höjer kroppens produktion av Glutathione, one of the body’s most important antioxidants.

Komplettera med D-vitamin, Selen, Zink och C-vitamin för optimalt tillskott.
Har även hört talas om magnesium (tar multivitamin själv).
Citera
2021-09-26, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enelalm

Det är lurigt att vara i riskgrupp. Jag menar, vi som inte är äldre utan har något annat skit underliggande.

Jag till exempel råddes att hålla mig så isolerad det bara gick, vilket jag gjorde med vissa undantag för att inte helt tappa förståndet. Jag har inte varit sjuk och således vet jag ju inte om isoleringen gjort någon nytta, jag kanske skulle klarat det bra. Förmodligen inte men man vet ju aldrig.

Iom vaccinering så har jag börjat leva relativt normalt igen, jag är mer försiktig, självklart.

Som du säger, det hade varit bra om fler trots vaccinet fortsatt hålla på avstånd bland annat och det vore ju kanon att åtminstone inte släppa på nattklubbar och dyl nu utan vänta till efter vintern i alla fall.

Vi sätter ju inte reglerna som du säger men jag tycker det vore klädsamt om folk, vaccinerad som ovaccinerad ändå tänkte edter lite och inte bara kör på som det vore 2019 igen.

Jag har ju visserligen ett stort egenintresse i detta och vet att den stora massan helst glömmer covid och festar loss.

Att man klarade sig väl är väl en perspektiv fråga. Första veckan kändes det som en influensa, men dag 7-8 så fick jag problem att andas, hostade blood och febern blossade upp till max. Så jag blev placerad i en improviserad "covid anläggning" på sjukan d.v.s. en utplockad städskrubb för att dom inte hade någon beredskap att prata om. När febern började gå ned efter två nätter och min andning blev mer normal skickades jag ut bakvägen utan vare sig plånbok, nyckel eller telefon... iklädd enbart en bäddskjorta och underkläder. Där fick jag sitta i en rullstol i närmare 20 minuter innan ambulansen plockade upp mig. Var oerhört förnedrande... Klandrar däremot inte sjuksköterskorna, dom försökte så gott dom kunde med dom direktiv och planering som fanns sen var dom ju extremt oroliga p.g.a. skräck bilderna från Italien och Kina osv.

Jobbiga var ju att ens ta sig in i huset när vi kom fram då ingen anhörig fick vara nära osv.

Sen så tog det flera månader innan jag faktiskt blev återställd, hade extrem ledvärk men värst var väl lungorna. Visade sig att jag hade s.k. tyst-hypoxi under en lång period, det var först när läkaren fick för sig att ge mig en kol-behandling(kortison m. inhalator) som jag faktiskt började kunna må bättre. Var väldigt mycket experimenterande tidigt under pandemin och ingen läkare hade något bra svar på hur man skulle gå tillväga. Jag fick göra alla möjliga grejer, men det som funkade för mig var just kortisonbehandlingen och djupandningsövningar samt sjukgymnastik i form av vattengympa och simning.

Sen dess så har jag valt att bli mer aktiv dvs. simmar nu två gånger i veckan och äter allmänt bättre än jag gjorde innan. Har aldrig haft några direkta viktproblem, men det betyder ju inte att jag var direkt hälsosam innan jag blev sjuk. Stillasittande arbete, dåliga arbetstider, mycket oregelbundet hetsätande osv.

Så istället för att gömma mig, så är jag egentligen ute betydligt mer nu, än innan pandemin började och om man ska fortsätta vara positiv så mår jag nog bättre idag än jag gjorde innan jag blev sjuk. Försöker trots allt som hänt det senaste året se det positiva.

Nu hoppas man ju bara att folk tar vara på "det öppnade samhället"(Känns som det inte vart nedstängt ö.h.t.) och försöker ta vara på sig själva och andra, vaccinerade eller ej.
Citera
2021-09-26, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enelalm

Med all respekt, utan att känna till ditt underliggande "problem", verkar du vara en person som kommer från "verkligheten", och accepterar att hela samhället ( den totala majoriteten, förmodligen över 95-98 %) inte kan hållas stängt pga. en total minoritet. Ni, olyckligt potentiellt olyckligt drabbade som riskpersoner, kan inte hålla ett helt samhälle i stillhet, ni måste nog ta eget ansvar och bedömning, i vilken grad ni vill medverka ( det mesta är ju frivilligt idag....).
Citera
2021-09-26, 00:58
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Det heter Fohm o inte fhm.

30 dagars beräkningen av fohm används enbart för att reglera åtgärderna då det är snabbaste sättet att få ett preliminärt mätetal på nuvarande nivå av dödstal. Så fort Socialstyrelsen räknat dödsorsaksintyg justeras dödstalen.

Så det är en myt att summan av dödsfall av covid i Sverige baseras på 30 dagars metoden.

Det är inte en myt att fhm använder sig av 30 dagarsprincipen. Men det är nitpicking hursomhelst då den intressanta frågan var hur många som har diagnosen förkylning inom 30 dagar innan dödstillfället och jämföra det med fhms siffror.
Citera
2021-09-26, 01:00
Medlem
Sperssons avatar
.
Nu släpper både Sverige och Norge alla restriktioner och covid-19 kan därmed betraktas som en vanlig influensa I de båda länderna.
Citera
2021-09-26, 01:32
Medlem
Manginazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Varför ska en i övrigt frisk 35-åring börja äta en massa C- och D-vitamin om det inte föreligger någon brist? Risken är ju bara att vederbörande drabbas av njursten.

C vitamin går inte att överdosera och D vitamin har vi generellt väldigt låga nivåer av i Skandinavien.
Citera
2021-09-26, 01:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
.
Nu släpper både Sverige och Norge alla restriktioner och covid-19 kan därmed betraktas som en vanlig influensa I de båda länderna.

Förutom att Sverige kommer att fortsätta göra det besvärligt för alla ovaccinerade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in