Citat:
Ursprungligen postat av
Whyback
Poängen är kanske att de med tre injektioner blir rejält sjuka och några dör t.o.m. Att prata om döda upp eller ner med dessa enstaka, är ju i det närmaste fånigt, "folk" dör konstant trots den ( nästan) värdelösa injektionen är väl slutsatsen, eller......?
Jag vet inte, men min egen högst spekulativa åsikt är att när man är tillräckligt gammal så är det väldigt olika från individ till individ huruvida man överhuvudtaget genererar ett ordentligt immunsvar. Man är inte yngre än ens egen hälsostatus. Har du skött om hälsan de första 70 åren ligger du antagligen bättre till. Vaccinet fungerar helt klart bättre ju yngre du är - precis på samma sätt som innumförsvaret är bättre på att klara av en infektion ju yngre du är. Vaccinet ÄR en infektion.
Det finns som jag fattat det en "sweetspot" där man är tillräckligt gammal för att kroppen (i de allra flesta fallen) inte skall kunna vifta bort SARS-CoV-2 som en parantes (och därmed klart i riskzonen för att bli allvarligt sjuk), men tlllräckligt ung för att fortfarande kunna generera ett bra immunsvar vid vaccination. Enligt min uppfattning ligger denna "sweetspot" i åldern 25-60 år. Det är här vaccinet har bäst utfall enligt statistiken. I åldersspannet 30-40 år är skillnaden närmast skrämmande. Mina barn tänker jag inte vaccinera.