Citat:
Ursprungligen postat av
Maahes
"Has Covid-19 really turned one of the world’s oldest democracies into a dystopian health dictatorship? "
"Australia is undoubtedly a democracy, with multiple political parties, regular elections, and the peaceful transfer of power. But if a country indefinitely forbids its own citizens from leaving its borders, strands tens of thousands of its citizens abroad, puts strict rules on intrastate travel, prohibits citizens from leaving home without an excuse from an official government list, mandates masks even when people are outdoors and socially distanced, deploys the military to enforce those rules, bans protest, and arrests and fines dissenters, is that country still a liberal democracy?"
Jag uppskattar att du motiverade skälet till att kalla Australien en diktatur.
Men i stycket du refererar till står det (det fetade) att även om det varit en massa nedstängningar och begränsningar att röra sig fritt så är "Australien otvetydigt en demokrati". Även om det finns en undran om det är en "liberal demokrati".
Jag vet inte vad det är för skillnad på demokrati och liberal demokrati.
Jag tycker frågställningen om Australien fortfarande är en demokrati är svårt överdriven. Nordkorea, Cuba och Kina är dikaturer. Jämför dessa med Australien.
Att regeringen i Australien beslutat om begränsande regler gör det inte till en dikatur.
Slarva inte med benämningarna. Det kan bli som "rasist", alla som inte tycker som jag är rasister. Tänk på Seinfeld, som är jude, och hans farbror "uncle Leo", som anklagade alla han inte gillade för "anit-semite". Inklusive rabbinen.