2021-09-20, 20:52
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AztecCrystal
”TEORIN är bevisad 😂”. Lagen om densitet och flyktighet är bevisad, av just den anledningen benämns det som en LAG. Finns inga bevis för ”gravitation”. Teorier är antaganden och spekulationer.

Har du tagit reda på vad vetenskaplig teori betyder än?
Citera
2021-09-23, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Jag förväntar mig inte att kunna se en krökt horisont.

Varför förväntar du dig inte det?
Citera
2021-09-23, 11:52
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Varför förväntar du dig inte det?
För att horisonten är en plan cirkel med observatören i centrum. Du kan göra en plan cirkel av en bit ståltråd och trä den över huvudet ner till ögonhöjd och hålla den horisontellt. Den ser då rak ut. Precis som horisonten. Plattjordare förväntar sig att se en krökt horisont i sidled vilket alltså är fel. Det ska sägas att även en del globjordare tror att horisonten är svagt krökt.

Man kan demonstrera det genom att ta en sådan ståltrådcirkel och lägga den på en boll vars diameter är större än cirkeln.
Citera
2021-09-23, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
För att horisonten är en plan cirkel med observatören i centrum. Du kan göra en plan cirkel av en bit ståltråd och trä den över huvudet ner till ögonhöjd och hålla den horisontellt. Den ser då rak ut. Precis som horisonten. Plattjordare förväntar sig att se en krökt horisont i sidled vilket alltså är fel. Det ska sägas att även en del globjordare tror att horisonten är svagt krökt.

Man kan demonstrera det genom att ta en sådan ståltrådcirkel och lägga den på en boll vars diameter är större än cirkeln.

Horisonten är absolut en plan cirkel från där jag som observatör står i mitten, särskilt på en teoretiskt platt jord.

Att din ståltrådsring tycks platt vid marknivå, det kan jag köpa. När man sen höjer sig så borde den här ringen allt mer följa jordens påstådda kurva, och uppvisa någonting annat än en perfekt platt horisontell linje. Hur motiverar du att du lägger en lika plan ståltrådsring 10.000 meter upp i luften som när du stod vid marken, om det i din tro döljer sig en jävla massa kurva mellan dig som observatör och din horisontlinje många mil bort? Vart tar den här kurvan vägen längst med din horisontlinje?
Citera
2021-09-23, 12:17
Medlem
Citat:

Liten protest inlägges….

Man kan fysiskt se att horisonten inte är en helt rak linje, t.ex. ute till havs på en installation (oljeplattform etc) om man står så man kan ”syfta” den visuella horisonten mot en lång nog horisontell stålbalk eller liknande som är helt rak. Detta har jag observerat massor av gånger då jag själv jobbar just på oljeplattformar sedan 23 år.

Dock håller jag ändå med dig då det exempel du beskriver i sig är korrekt, men man kan ändå se en avvikelse av horisonten från en referens som har en absolut rak linje. Det är inte mycket, men man kan se det. Men det man ser kanske mer är den krökning horisontens cirkel har runt betraktaren, än krökning i höjdplanet, om du förstår mig rätt.
Citera
2021-09-23, 12:38
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Liten protest inlägges….

Man kan fysiskt se att horisonten inte är en helt rak linje, t.ex. ute till havs på en installation (oljeplattform etc) om man står så man kan ”syfta” den visuella horisonten mot en lång nog horisontell stålbalk eller liknande som är helt rak. Detta har jag observerat massor av gånger då jag själv jobbar just på oljeplattformar sedan 23 år.

Dock håller jag ändå med dig då det exempel du beskriver i sig är korrekt, men man kan ändå se en avvikelse av horisonten från en referens som har en absolut rak linje. Det är inte mycket, men man kan se det. Men det man ser kanske mer är den krökning horisontens cirkel har runt betraktaren, än krökning i höjdplanet, om du förstår mig rätt.
Den är ju bara en rak linje när observationspunkten befinner sig nära cirkelns plan som man ju gör om man står på havsstranden. Jag har inte undersökt hur högt över vattenytan man behöver vara för att med hjälpmedel se krökningen men höghöjdsballonger ser bara en aning krökning på 30000 meter.

Jag låter det vara osagt varför du ser en krökning då jag behöver fundera på vad för fler faktorer som kan finnas bakom din observation. En faktor kan vara parallax.

Ett av de bästa försöken med ballong borde vara det Mr Sensible gjorde. https://www.youtube.com/watch?v=dVOLj1je0lk
Citera
2021-09-23, 12:51
Medlem
Citat:
Liten protest inlägges….

Jeg skjønner ikke dette. Når du står på en oljeplattform, og det er hav til alle kanter, så vil avstanden til horisonten være den samme hvor du enn snur deg. F.eks 10 km. Hvordan kan horisonten i sør være lavere (eller høyere) enn horisonten i nord når avstanden er den samme? Det er mulig du har rett, og jeg er ingen matematiker, men dette må du forklare.
Citera
2021-09-23, 13:56
Medlem
Citat:
Liten protest inlägges….

Ja en krökt horisont är inte ovanligt att se, igår när jag var ute och installerade en radiomast så såg jag kurvaturen.
Citera
2021-09-23, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Har du tagit reda på vad vetenskaplig teori betyder än?

Teori utan substans. Vetenskap utan observation. Pseudovetenskap är jag mycket väl bekant med. Du bor inte på en snurrande boll som befinner sig i ett oändligt expanderande ingenting. Du hör själv hur det låter, helt jävla absurt.
Citera
2021-09-23, 14:02
Medlem
Citat:
Den är ju bara en rak linje när observationspunkten befinner sig nära cirkelns plan som man ju gör om man står på havsstranden. Jag har inte undersökt hur högt över vattenytan man behöver vara för att med hjälpmedel se krökningen men höghöjdsballonger ser bara en aning krökning på 30000 meter.

Jag låter det vara osagt varför du ser en krökning då jag behöver fundera på vad för fler faktorer som kan finnas bakom din observation. En faktor kan vara parallax.

Ett av de bästa försöken med ballong borde vara det Mr Sensible gjorde. https://www.youtube.com/watch?v=dVOLj1je0lk

Avvikelsen är så pass liten att man knappast kan detektera den utan att ha just en spikrak referens att syfta mot.

Mina observationer sker på stillastående objekt, med höjd över havet på ca 30-100m beroende på var jag står på en plattform
Citera
2021-09-23, 14:03
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Teori utan substans. Vetenskap utan observation. Pseudovetenskap är jag mycket väl bekant med. Du bor inte på en snurrande boll som befinner sig i ett oändligt expanderande ingenting. Du hör själv hur det låter, helt jävla absurt.

Nej det är fel. Försök igen. Vad innebär begreppet teori inom vetenskapen?
Citera
2021-09-23, 14:08
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Du kommunicerar med en människa som du inte ser, över ett avstånd på flera mil. Via en liten pryl gjord av plast, glas och metall. Du hör ju själv hur det låter, helt jävla absurt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in