Citat:
Ursprungligen postat av
RostigHink
För att horisonten är en plan cirkel med observatören i centrum. Du kan göra en plan cirkel av en bit ståltråd och trä den över huvudet ner till ögonhöjd och hålla den horisontellt. Den ser då rak ut. Precis som horisonten. Plattjordare förväntar sig att se en krökt horisont i sidled vilket alltså är fel. Det ska sägas att även en del globjordare tror att horisonten är svagt krökt.
Man kan demonstrera det genom att ta en sådan ståltrådcirkel och lägga den på en boll vars diameter är större än cirkeln.
Liten protest inlägges….
Man kan fysiskt se att horisonten inte är en helt rak linje, t.ex. ute till havs på en installation (oljeplattform etc) om man står så man kan ”syfta” den visuella horisonten mot en lång nog horisontell stålbalk eller liknande som är helt rak. Detta har jag observerat massor av gånger då jag själv jobbar just på oljeplattformar sedan 23 år.
Dock håller jag ändå med dig då det exempel du beskriver i sig är korrekt, men man kan ändå se en avvikelse av horisonten från en referens som har en absolut rak linje. Det är inte mycket, men man kan se det. Men det man ser kanske mer är den krökning horisontens cirkel har runt betraktaren, än krökning i höjdplanet, om du förstår mig rätt.