2021-09-22, 12:25
Medlem
SvenskaAkademiens avatar
Jag har beställt ett nytt nummer och har nyligen bytt till en iPhone. Kommer från Android så är lite osäker på hur det faktiskt fungerar. På Android har jag alltid sparat alla kontakter direkt på SIM-kortet.

Saken är den att jag har oönskade kontakter på min telefon och några som jag blockerat. Om jag byter mitt SIM-kort kommer kontakterna få reda på mitt nya nummer? Tänker på att jag har de som sparade kontakter på telefonen alltså.

Hur jag resonerar:
Jag byter mitt SIM-kort och nummer och ansluter sedan det nya numret till exempelvis Signal. Jag har sparade oönskade kontakter i min telefon, får de på något sätt nys om mitt nya nummer om jag har de sparade i min telefon med nytt nummer?
Citera
2021-09-22, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskaAkademien
Jag har beställt ett nytt nummer och har nyligen bytt till en iPhone. Kommer från Android så är lite osäker på hur det faktiskt fungerar. På Android har jag alltid sparat alla kontakter direkt på SIM-kortet.

Saken är den att jag har oönskade kontakter på min telefon och några som jag blockerat. Om jag byter mitt SIM-kort kommer kontakterna få reda på mitt nya nummer? Tänker på att jag har de som sparade kontakter på telefonen alltså.

Hur jag resonerar:
Jag byter mitt SIM-kort och nummer och ansluter sedan det nya numret till exempelvis Signal. Jag har sparade oönskade kontakter i min telefon, får de på något sätt nys om mitt nya nummer om jag har de sparade i min telefon med nytt nummer?

Spara kontakter på SIM är stenåldern. Bättre att ha kontakterna i mobilens adressbok, typ.

Nej, andra kommer inte att få reda på ditt nya nummer förrän du själv ringer dem och då inte har slagits av ”visa mitt nummer”.
Citera
2021-09-23, 10:11
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskaAkademien

Hur jag resonerar:

Du ska ha kvar samma mobil alltså iPhone? Men byta simkort?

De flesta företag har inte lagring i simkort utan det lagras i mobil eller moln.

Om du går in under allmänt -> kontakter med ditt gamla simkort så kan du välja importera sim kontakter.

Det ska bara vara att byta rakt av. Jag hade inga problem med det i allafall, blockerade fortsatte vara blockerade.
Citera
2021-09-23, 10:12
Moderator
Maviels avatar
De får inte någon notis om ditt nya nummer men om du kontaktar dem så ser de ju det.
Citera
2021-09-23, 10:14
Moderator
Maviels avatar
Du kan också avmarkera ”visa mitt nummer” under allmänt och telefon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in