2021-09-19, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ganska tidigt när vaccinen började att ges florerade rykten om att Modernas vaccin förbehölls "eliten" i samhället. Att medlemmar i riksdagen och kungahus m.m. skulle fått det vaccinet. Vet att jag läste sådant i början av det här året, men avfärdade det då mest som trams. Den minnesgoda kanske kommer ihåg det? Har ju behandlats i denna tråd bland annat.

Nu på senare tid står det ju klart att Modernas vaccin verkar vara det som står sig bäst över tid. Är det något som makthavare har känt till länge och mörkat för allmänheten? En allmänhet som man främst gett Pfizer och Astras vaccin. Kan det vara så?
Det går att få Modernas vaccin i Sverige, men jag tror det är mest för den som fått första dosen i utlandet. Man ska ju få samma vaccin i båda doserna.

Modernas är mycket större dos, och ger ungefär dubbelt så höga nivåer av antikroppar. Men skyddseffekten har väl visat sig vara ganska likvärdig. Man vill ju helst ge så låg dos som möjligt, för att undvika bieffekter.
Citera
2021-09-19, 21:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det går att få Modernas vaccin i Sverige, men jag tror det är mest för den som fått första dosen i utlandet. Man ska ju få samma vaccin i båda doserna.

Modernas är mycket större dos, och ger ungefär dubbelt så höga nivåer av antikroppar. Men skyddseffekten har väl visat sig vara ganska likvärdig. Man vill ju helst ge så låg dos som möjligt, för att undvika bieffekter.
Minskningstakten borde vara densamma för alla coronavaccin, för hur skulle kroppen kunna veta om antikropparna kommer av Moderna eller Pzifer?
Citera
2021-09-19, 22:11
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Exakt . Av dessa ca 300 utreder man sedan sambandet . Övriga läkemedel , sjukdomar osv .. Jag har dock inga siffror på hur många av dessa 300 där man utrett att just vaccinet varit dödsorsaken. Hur många % tror du ?

Antagligen alla 300.

Fast det har påverkats av andra orsaker. Det är som med cancer, ingen dör av det, utan det är hjärtattack som avslutar folk. Det vore lite sjukt att påstå att det är inte cancern som dödar en då.
Citera
2021-09-19, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oLaZ9nenqdTSqp1sSu
Minskningstakten borde vara densamma för alla coronavaccin, för hur skulle kroppen kunna veta om antikropparna kommer av Moderna eller Pzifer?
Andra coronavirus (corona förkylningar) har en halveringstid för antikroppar på cirka sex månader, och ungefär lika långt skydd mot smitta. Så om man börjar på mycket högre nivåer så är det nära till hands att tro att skyddet mot att infekteras (bära smitta) varar lite längre.

Men det är bara en gissning. Andra coronavirus kan du smittas av många gånger, och långt innan antikropparna försvunnit. Så varför man ens ska försöka jaga immunitet är ett mysterium.
Citera
2021-09-19, 22:18
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Lena Hallengren, saxat från Facebook.

"Det vanligaste är att insjuknandet skett en kort tid efter första dosen då vaccinet ännu inte fått full effekt."

Så man tar en spruta, blir sjuk och det har inget med sprutan att göra för den har inte börjat verka än?
Ok!

I det korta perspektivet ökar risken något för att bli smittad. Nu tror jag dock inte att det var den riskökningen som Hallongren avsåg.
Citera
2021-09-19, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
I det korta perspektivet ökar risken något för att bli smittad. Nu tror jag dock inte att det var den riskökningen som Hallongren avsåg.

Formuleringen kommer härifrån:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistikdatabaser-och-visualisering/vaccinationsstatistik/statistik-for-vaccination-mot-covid-19/uppfoljning-av-vaccination/forekomst-av-covid-19-efter-vaccination/

Citat:
Totalt anmäldes 635 861 fall av covid-19 under det första halvåret 2021.
Av dessa hade 32 239 personer, 5 procent, fått minst en vaccindos innan de insjuknade eller provtogs. De flesta insjuknade dock nära inpå den första vaccindosen, det vill säga innan vaccinet hunnit ge ett skydd (Figur 1).
3 456 personer diagnosticerades med covid-19 mer än två veckor efter den andra dosen och klassificeras därmed som genombrottsinfektioner. Detta motsvarar 0,5 procent av alla fall av covid-19 sedan årsskiftet.

Dvs - av de som fått en dos OCH blivit sjuka så skedde detta en kort tid efter de fick första dosen - innan skyddet hunnits byggas upp.
Citera
2021-09-19, 22:35
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag svarade tidigare och gissade att det kanske är 4/100 000 som dött i snitt och att 250 av de trehundra var 70 +.

Risken att dö av vaccinet om man är yngre än 70 år är troligen betydligt lägre än risken att dö av covid-19, men jag har inte kollat detta.

Verkligen.

Personer som har dött:

0-50 år: 161 stycken

Befolkningsmängd i åldern: 6 421 738

51-60 år: 410 stycken

Befolkningsmängd: 7 731 983

Att vara under 50 år och dö av Corona är nästintill obefintligt och det blir lite värre om om vi ökar med 10 år till.

Av vilken anledning ska folk under 50 år vaccinera sig nu igen? Med tanke på att vaccinerade sprider fortfarande smittan?
Citera
2021-09-19, 22:46
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Antagligen alla 300.

Fast det har påverkats av andra orsaker. Det är som med cancer, ingen dör av det, utan det är hjärtattack som avslutar folk. Det vore lite sjukt att påstå att det är inte cancern som dödar en då.

Om du skulle ha rätt är det isf 4 på 100k
Citera
2021-09-19, 22:47
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Om du skulle ha rätt är det isf 4 på 100k

Det har dött 161 stycken under 50 år hittills av Corona
Citera
2021-09-19, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw

Jag tror inte Moderna har getts bara till personer i utlandet. Har själv vaccinerats med Moderna vid Skärholmens köpcentrum (alla vaccinerades med Moderna där). Har dock ingen uppfattning hur många som fått just det vaccinet i Sverige totalt.
Citera
2021-09-19, 22:48
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Av vilken anledning ska folk under 50 år vaccinera sig nu igen? Med tanke på att vaccinerade sprider fortfarande smittan?

Bl.a. för att de smittar MINDRE. Jag fattar att det var svårt att fatta första veckan men någon gång borde poletten trilla ner. Vi hade samma diskussion om masker. Vill du att jag förklarar med en annan liknelse? Vilket är värre, att få ett stänk bajs i ansiktet eller att ramla ner i en septik tank full med bajs? Finns det en nyansskillnad därimellan eller är det precis samma sak? För det verkar ju vara precis samma sak för väldigt många människor.
Citera
2021-09-19, 22:51
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Bl.a. för att de smittar MINDRE. Jag fattar att det var svårt att fatta första veckan men någon gång borde poletten trilla ner. Vi hade samma diskussion om masker. Vill du att jag förklarar med en annan liknelse? Vilket är värre, att få ett stänk bajs i ansiktet eller att ramla ner i en septik tank full med bajs? Finns det en nyansskillnad därimellan eller är det precis samma sak? För det verkar ju vara precis samma sak för väldigt många människor.

Ja, du kan ju gotta dig med ditt bajs själv du.

6,4 miljoner människor är inte alls beroende av vaccinet överhuvudtaget.

Äldre och riskgrupper kan vaccinera sig för att skydda sig.

Frågor?

Fuck, upp till 60 år kan vi även dra.

Det är 7,7 miljoner människor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in