2021-09-18, 16:25
Medlem
Spotlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GonerStoner
Det återstår väl att se, är det media eller en domstol som ska döma brott?

Visa mig dom exakta bevisen så jag också döma honom som du så enkelt gör.
Det är Hanif som påstår sig kunna bevisa sin oskuld, inte jag.
Han lär inte kunna bevisa sin oskuld!
Citera
2021-09-18, 16:26
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Det undrar jag fan också! Om han begärt nakenbilder är det kört. Flera brottsrubriceringar.

Man får alltså ligga med 17-åringar då de är "byxmyndiga" men man får inte be dem om nakenbilder? Jag måste erkänna att jag har dålig koll på lagstiftningen.
Citera
2021-09-18, 16:26
Medlem
Spotlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Det är inte Hanif som ska bevisa sin oskuld. Det är åklagaren som ska bevisa att han har begått ett brott. I det här fallet är han misstänkt för utnyttjande av barn för sexuell posering.

Det har du så klart rätt i.

Så just därför kan man undra varför det är såpass viktigt för Hanif att påstå att han kan bevisa att han är oskyldig! Läs gärna vad Hanif skriver.
Citera
2021-09-18, 16:28
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Man får alltså ligga med 17-åringar då de är "byxmyndiga" men man får inte be dem om nakenbilder? Jag måste erkänna att jag har dålig koll på lagstiftningen.
Ja, är de under 18 = barnporrbrott.

Men jag tror anmälan gäller "nånting nånting sexuell posering"
Citera
Medlem
***s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spotlife
Hanif påstår sig ha bevis för sin oskuld och det kommer han inte att kunna visa av ganska självklara skäl.
Hur ska han kunna bevisa att han är oskyldig?
Han kan bevisa att han är oskyldig till det hon beskyller honom för ifall han har bevis för att det hon påstår inte stämmer. Men i övrigt har du ju rätt rent semantiskt.
Citera
Medlem
Citat:
Om vi nu antar att Bali ljuger och faktiskt var intresserad av flickan på ett sexuellt plan. Vad är det då han har gjort som kräver polisiära insatser?

Eftersom det gäller en riksdagsman drivs detta av särskilda åklagarkammaren. Och just för att det är en riksdagsman är det angeläget att det ska utredas. Detta är inget konstigt.
Citera
2021-09-18, 16:30
Medlem
guderis avatar
Citat:
Hanif lilla gubben du skriver att du har
Hur kan du ens i teorin bevisa att du är oskyldig?
Vart är då dessa bevisen?

Dem lär vi aldrig få se och det vet du lilla gubben!

Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Nej det är teoretiskt omöjligt att bevisa att man är oskyldig men det som kan vara möjligt är att bevisa att kvinnan ljuger och det är väl vad Bali har bevis för.

Klart det går att bevisa en oskuld, det beror väl helt på vad man är anklagad för, men om jag exempelvis skulle bli anklagad för att ha mördat JFK, kan jag ju enkelt bevisa min oskuld genom att visa att jag inte var född då.
Men till saken hör att i ett västerländskt rättssystem är det så att man måste bevisa att någon är skyldig, inte tvärtom. Men bara för det så är det inte omöjligt att bevisa oskuld.
Citera
2021-09-18, 16:30
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trewq
För femtielfte gången:

Tidslinje

april 2020 HB:s förhållande med dåvarande flickvän tar slut. HB skaffar/återaktiverar Tinder

sommar 2020 HB är singel och är aktiv på Tinder

augusti 2020 HB träffar sin nuvarande sambo och avslutar Tinder
Verkar desperat att få ligga. Stor sexualdrift.
Citera
2021-09-18, 16:31
Medlem
***s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Ja, är de under 18 = barnporrbrott.

Men jag tror anmälan gäller "nånting nånting sexuell posering"
Det har avhandlats i säkert tusen inlägg redan. Mellan 15 och 18 krävs det betydligt mer för att det ska vara ett sådant brott, och de rekvisiten lär inte vara uppfyllda alls här. Samma med "Utnyttjande av barn för sexuell posering" som rubriceringen är här. Det finns inte en sportmössas chans att det kan bli det utifrån de uppgifter som finns nu.
Citera
2021-09-18, 16:31
Medlem
Citat:
Hanif påstår sig ha bevis för sin oskuld och det kommer han inte att kunna visa av ganska självklara skäl.
Hur ska han kunna bevisa att han är oskyldig?
Balis "bevis" är nog de här nedräkningarna.
Han menar ju på att det finns tydliga bevis på att han är utsatt för en komplott, en konspiration för att sätta dit honom.

Han hävdar också att flickan är oskyldig i detta och att hon mest är ett verktyg för de som ligger bakom.
Citera
2021-09-18, 16:32
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Flickan får enligt lagen givetvis skicka nakenbilder på sig till den som efterfrågar sådana. Det som är olagligt är att tjata sig till bilder eller hota sig till bilder av andra. Åklagaren måsta alltså bevisa att Hanif har pressat flickan på något vis. Det handlar alltså om en mycket konkret och objektivt verifierbar bevisning. Krävs alltså data.
Citera
2021-09-18, 16:32
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Klart det går att bevisa en oskuld, det beror väl helt på vad man är anklagad för, men om jag exempelvis skulle bli anklagad för att ha mördat JFK, kan jag ju enkelt bevisa min oskuld genom att visa att jag inte var född då.
Men till saken hör att i ett västerländskt rättssystem är det så att man måste bevisa att någon är skyldig, inte tvärtom. Men bara för det så är det inte omöjligt att bevisa oskuld.

Ja om det gäller en specifik anklagelse med angiven tid och plats kan det vara möjligt att bevisa oskuld genom alibi men om anklagelsen inte är specifik på det sättet kan du inte bevisa oskuld. Om jag t.ex. anklagar dig för att ha knullat en get så kan du inte bevisa att det är fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in