2021-09-18, 09:38
Medlem
tokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mitnick89
Det lär snuten inte berätta i detalj.

Kommer vara något i stil med ”Hundägare råkade stövla över mannens gömma”.
Citera
2021-09-18, 10:12
Medlem
HEDP502s avatar

Det som gör snubben intressant är inte i första hand tomhylsorna eller ens termosarna.

Citat:
”Stora mängder ammoniumnitrat, svavelsyra och flera andra kemikalier hittades hos den misstänkte mannen i Stockholm. Foto: Polisen”

Ovanstående är bildtext från DN. BIlderna är polisens och visar vad man hittat hemma hos personen.
”Under torsdagen åtalades mannen för brott mot lagen om brandfarliga och explosiva varor, förberedelse till allmänfarlig ödeläggelse och brott mot lagen om sprängämnesprekursorer. Samtliga brott bedöms som grova.”

”Mängderna av exempelvis ammoniumnitrat var så stora att de hade räckt för att tillverka 40 kilo sprängämne. Det är nästan dubbelt så mycket som vid sprängningen på Ådalagatan i Linköping 2019 som var en de kraftigaste explosioner som har inträffat i Sverige och som orsakade massiva skador på flerbostadshus.”

Ett utlåtande från FOI:
”Om det hade skett en detonation, eller börjat brinna, hade skadorna blivit extremt stora. Ytterväggar, tak och bjälklag skulle rasa och lämna stora hål i våningarna ovan och under. Byggdelar skulle med hög kraft slungas ut och riskera att döda eller skada människor. Även de bärande delarna av flerbostadshuset, som ligger invid en lekplats, hade varit i fara.”

”FOI:s bedömning är att de potentiella skadorna går att jämföra med två av de kraftigaste explosionerna i svensk kriminalhistoria: sprängningen på västtyska ambassaden i Stockholm 1975 och av restaurang Fontainebleu 1982, också den i Stockholm.”

Och dessa är de beräknande effekterna innan du klämmer in sprängämnena i termosar. Inte kinapuffar, direkt...
- - - -

• Det som är lite slående i tråden är, att så många postare vill antingen a) trivialisera vad den här figuren haft för sig, eller b) sympatiserar med idén att avliva journalister medelst sprängning. Hoppas ni verkligen på att han gått vidare och börjat pricka av folk på listan?

• I min bok, vore det lämpligt att sy in den här knäppisen för förberedelse till terrorbrott: Politiskt motiv finns. Förmåga finns. Förberedelser för systematiskt användande av våld mot civila mål är gjorda.

'Nuff said. Inget mindre än förberdelse till terror är tillräckligt. Sy in gubbfan genast.
Citera
2021-09-18, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Nä, och det har inte gemene man heller, oavsett ålder.

Hur menar du att det å ena sidan går att plocka och inneha dom här helt fritt..
Å andra sidan är det ”oh nooo” i att någon skulle tillverka egen ammunition?

Om någon har ett järnrör hemma, så är det råämne till en kulspruta eller?

"Gemene man" har inte gevär hemma.

Vilken jägare som helst vet väl hur man laddar om en tomhylsa?
Citera
2021-09-18, 11:00
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
"Gemene man" har inte gevär hemma.

Vilken jägare som helst vet väl hur man laddar om en tomhylsa?

Men.

Om man har gevär.
Alltså en licens.

Och om du vill köpa ammunition, köpa tändhattar, köpa krut..så skall du visa en licens.
Hylsan är licensfri, det spelar Alltså absolut ingen som helst roll om han har 5 miljoner hylsor hemma.

Har han licens, så köper han komponenterna hur han vill, har han inte det får han ändå köpa kulor och hylsor helt fritt.

Vad är problemet?
Citera
2021-09-18, 11:39
Medlem
HEDP502s avatar
Citat:
Men.

Om man har gevär.
Alltså en licens.

Och om du vill köpa ammunition, köpa tändhattar, köpa krut..så skall du visa en licens.
Hylsan är licensfri, det spelar Alltså absolut ingen som helst roll om han har 5 miljoner hylsor hemma.

Har han licens, så köper han komponenterna hur han vill, har han inte det får han ändå köpa kulor och hylsor helt fritt.

Vad är problemet?

”...så köper han komponenterna hur han vill”?

Du har inte varit i närheten av en vapenlicens, no?

• Du får ha 5 kg krut hemma. I säkerhetsskåp.

• Och köpa och inneha ammunition till det vapen du har licens för.
9 kap. 2 § Vapenlagen
Till böter eller fängelse i högst sex månader döms den som uppsåtligen eller av oaktsamhet
--
d) innehar ammunition utan att ha rätt till det...
Någon chans att shoppa komponenter ”hur han vill” finns inte, även om han har licens.
Citera
2021-09-18, 11:45
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HEDP502
”...så köper han komponenterna hur han vill”?

Du har inte varit i närheten av en vapenlicens, no?

• Du får ha 5 kg krut hemma. I säkerhetsskåp.

• Och köpa och inneha ammunition till det vapen du har licens för.
9 kap. 2 § Vapenlagen
Till böter eller fängelse i högst sex månader döms den som uppsåtligen eller av oaktsamhet
--
d) innehar ammunition utan att ha rätt till det...
Någon chans att shoppa komponenter ”hur han vill” finns inte, även om han har licens.

Men snälla någon.

Jag har ett antal licenser, men nu börjar du tjafsa om hur mycket KRUT man får ha hemma.

Du snackar om hur tomhylsorna är ett problem, och nu helt plötsligt handlar det om förvaring av krut?!?

Han får köpa hur många hylsor och kulor han vill.

Sluta tramsa dig.

Framhärdar du i ditt obegripliga tjafs får du fortsätta inne i vapen och militär.

Läs vad jag skriver.

Edit:
Jaha, det var tydligen en ny person.
Senast redigerad av scoremax 2021-09-18 kl. 11:49.
Citera
2021-09-18, 12:06
Medlem
HEDP502s avatar
Citat:
Men snälla någon.

Jag har ett antal licenser, men nu börjar du tjafsa om hur mycket KRUT man får ha hemma.

Du snackar om hur tomhylsorna är ett problem, och nu helt plötsligt handlar det om förvaring av krut?!?

Han får köpa hur många hylsor och kulor han vill.

Sluta tramsa dig.

Framhärdar du i ditt obegripliga tjafs får du fortsätta inne i vapen och militär.

Läs vad jag skriver.

Edit:
Jaha, det var tydligen en ny person.

Jag har inte framhärdat gällande någonting.
Du har licens. Så fint. Du skrev: ”Har han licens, så köper han komponenterna hur han vill...”

Jag skrev: Du får ha 5 kg krut hemma.

Någonting om hylsor och annat har jag aldrig andats om.
Men hur du hade tänkt att skapa en drivladdning för att få kulan att lämna hylsan utan krut is beyond me.
- - - - -

• Men diskussionen om hylsor är inte särskilt relevant för gubbens skuld.
Viktigare är, att han hade tillräckligt med kemikalier hemma för att fixa en nätt liten Fontainebleu-bomb.
Alltså en med den här sprängkraften: (Artikellänk/URL)
Edit: Åtgärdade länk.
Senast redigerad av HEDP502 2021-09-18 kl. 12:10.
Citera
2021-09-18, 12:09
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HEDP502
Jag har inte framhärdat gällande någonting.
Du har licens. Så fint. Du skrev: ”Har han licens, så köper han komponenterna hur han vill...”

Jag skrev: Du får ha 5 kg krut hemma.

Någonting om hylsor och annat har jag aldrig andats om.
Men hur du hade tänkt att skapa en drivladdning för att få kulan att lämna hylsan utan krut is beyond me.
- - - - -

• Men diskussionen om hylsor är inte särskilt relevant för gubbens skuld.
Viktigare är, att han hade tillräckligt med kemikalier hemma för att fixa en nätt liten Fontainebleu-bomb.
Alltså en med den här sprängkraften: [Bildlänk]

Jag trodde det var samma byfåne som tjafsade om hylsorna.
Inget annat.
Citera
2021-09-18, 12:35
Medlem
RandyWalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Mannen ska i över tio års tid suttit och vräkt ur sig sitt hat bland annat i Avpixlats och Samhällsnytts kommentarsfält. Att det är en sosse som låtsats vara hatisk Svärjevän låter föga troligt.

Det e just därför

Många saker har hänt senaste 25 åren som hade bedömts föga troligt för 25 år sen
Citera
2021-09-18, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arkhamist
Hur många kom till skada? Hotade han ens någon. Eller det är förbjudet att skriva namn på papper numera?

Skärp dig, han förberedde ju något. Frågan är om han va i ett fantasi stadie eller om han tänkte genomföra något på riktigt.
Citera
2021-09-18, 14:38
Medlem
Med bra advokat bör han frias direkt.

A."Jag är en samlare av militära saker".

B. "Dödslista"??? Å, Nej, bara en lista på folk som jag tycker äre skadliga för Sverige (yttrandefrihet/åsiktsfrihet").
Citera
2021-09-18, 14:49
Avslutad
Journalister är äckliga, de tror de är bättre än oss andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in