2021-09-17, 10:28
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Jag håller inte reda på 900 mäns frisyr och hårfärg. Däremot har vet jag hur många män som 1990 bodde i Mariestad och var av rätt ålder: 900 st.

Jag avstod från att beräkna hur många män som har lockigt hår och cendrefärgat. Men om jag tänker på min klass på högstadiet och parallellklassen så kommer jag fram till 1 på 30 med lockigt hår. Det skulle i så fall ge ett 30-tal lockiga män i rätt ålder i Mariestad, så vida det inte är vanligare där än i min hemstad. Plockar man sedan bort alla med fel hårfärg så får man ännu färre att välja på.

Nu säger Prinzezzan att ThSt var mörkhårig och jag vet att Prinzezzan vill att fallet skall bli löst så jag släpper ThSt som möjlig man i gränden.

Någon beskrivning av ClLe hårfärg och ev. lockighet känner jag inte till men om t.ex. Sockerhals bekräftar detta via sin bekant så ökar det naturligtvis rejält sannolikheten för att det är ClLe eftersom lockighet är så sällsynt bland män.

Dvs har man belägg för att han var lockig och har någorlunda rätt hårfärg så bör man upplysa Kalla Fall om det så att de kan fastställa en länk* mellan ClLe och Helena.

*Edit: Med fastställa länk så är det en möjlig länk om hårfärg och frisyr stämmer, men genom att kontakta vittnen kanske det hela plötsligt blir styrkt eller åtminstone sannolikt.

Hmm, ja det där uttrycket cendré känns ju inte riktigt som ett som tydligt avgränsar de som möjligen har det. Jag har sett tolkningar som t.ex mellanblont, ljusbrunt, råttfärgat, typiskt svensk hårfärg mm. Känns alltså som ett väldigt dåligt kriterie för att sålla ut specifika individer. Lockig borde väl vara något mer användbart även om det kanske kan inbegripa allt från afrokrull till vågigt.
Citera
2021-09-17, 10:50
Medlem
Bendis avatar
Citat:
Jag håller inte reda på 900 mäns frisyr och hårfärg. Däremot har vet jag hur många män som 1990 bodde i Mariestad och var av rätt ålder: 900 st.

Jag avstod från att beräkna hur många män som har lockigt hår och cendrefärgat. Men om jag tänker på min klass på högstadiet och parallellklassen så kommer jag fram till 1 på 30 med lockigt hår. Det skulle i så fall ge ett 30-tal lockiga män i rätt ålder i Mariestad, så vida det inte är vanligare där än i min hemstad. Plockar man sedan bort alla med fel hårfärg så får man ännu färre att välja på.

Nu säger Prinzezzan att ThSt var mörkhårig och jag vet att Prinzezzan vill att fallet skall bli löst så jag släpper ThSt som möjlig man i gränden.

Någon beskrivning av ClLe hårfärg och ev. lockighet känner jag inte till men om t.ex. Sockerhals bekräftar detta via sin bekant så ökar det naturligtvis rejält sannolikheten för att det är ClLe eftersom lockighet är så sällsynt bland män.

Dvs har man belägg för att han var lockig och har någorlunda rätt hårfärg så bör man upplysa Kalla Fall om det så att de kan fastställa en länk* mellan ClLe och Helena.

*Edit: Med fastställa länk så är det en möjlig länk om hårfärg och frisyr stämmer, men genom att kontakta vittnen kanske det hela plötsligt blir styrkt eller åtminstone sannolikt.

Påminner om det där spelet ”vem där?”

Intressant ändå med angivelserna om utseende eftersom det utesluter de som avviker mycket från det signalementet. Sen finns det kanske vissa gränsfall. Har det framgått att mannen hon talade med var just lockig eller var det ”självfall” det handlade om?
Citera
2021-09-17, 10:55
Avslutad
Kan det finnas något samband mellan Eva mordet i Kramfors och denna CL som ska ha bott där också, hans bror bor där.
Eva mördades 1987, Helena 1992.
Två kvinnor som tycks ha mördats av någon psykiskt sjuk man.
Finns kopplar till Kramfors alltså.
Citera
2021-09-17, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bendi

Intressant ändå med angivelserna om utseende eftersom det utesluter de som avviker mycket från det signalementet. Sen finns det kanske vissa gränsfall. Har det framgått att mannen hon talade med var just lockig eller var det ”självfall” det handlade om?
Undrar också vartifrån uppgiften om lockigt hår kommer ifrån.
Det enda jag läst här i tråden är att mannen skulle haft ljust, fylligt och uppklippt hår och det är ju inte detsamma som självfall eller lockigt
Citera
2021-09-17, 11:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Då var det alltså med största sannolikhet inte TS som Helena pratade med på Runstensvägen i april,/maj -92 eftersom mannen i den vita bilen beskrevs ha ljust fylligt hår, ev. uppklippt.

Kan det då ha varit CL? Brodern PL skulle kunna beskrivas ha mörkblont, fylligt hår (självfall). CL kanske cirkulerade runt i just det här området ibland i sin jakt på tjejer att försöka ta kontakt med. Han kan ha sett Helena tidigare vid ett flertal tillfällen, ute med hunden osv.

Låter ju väldigt likt Eva mordet detta, 2 Kramfors bröder som ska ha raggat på tjejer med hundar ?
Citera
2021-09-17, 11:28
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleudhesten
Undrar också vartifrån uppgiften om lockigt hår kommer ifrån.
Det enda jag läst här i tråden är att mannen skulle haft ljust, fylligt och uppklippt hår och det är ju inte detsamma som självfall eller lockigt

Grisigt bra fråga Fleudhesten!

Jag har åkt på en mina utlagd av Pudelfrillan, fast jag egentligen är inställd på att inte läsa hennes inlägg:

Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Det här kan vara viktiga vittnesiakttagelser!

Intressant beskrivning: ljust fylligt hår (självfall) inte "platt" hår med andra ord.
PL har just vad man skulle kunna beskriva som cendrefärgat fylligt hår.

Pudelfrillan har alltså läst in detta med självfall i begreppet fylligt hår och sedan har det blivit en trådsanning.

Den korrekta källan är Lindblomsgrön:
Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön
....Andersson bor. Två vittnen såg Helena prata med föraren, som beskrivs vara 25-30 år med ljust fylligt, eventuellt uppklippt hår. Det som förbryllar är att mannen inte tagit kontakt med polisen trots....---

Cendrefärgat fylligt hår är allt vi har att gå på och precis som Xeitum säger så är centrefärgat ett rätt så flytande begrepp. Tyvärr matchar beskrivningen många kandidater.

Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Hmm, ja det där uttrycket cendré känns ju inte riktigt som ett som tydligt avgränsar de som möjligen har det. Jag har sett tolkningar som t.ex mellanblont, ljusbrunt, råttfärgat, typiskt svensk hårfärg mm. Känns alltså som ett väldigt dåligt kriterie för att sålla ut specifika individer. Lockig borde väl vara något mer användbart även om det kanske kan inbegripa allt från afrokrull till vågigt.
Citera
2021-09-17, 11:36
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bendi

Ljust "fylligt" hår enligt vittnet.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2021-09-17 kl. 11:43.
Citera
2021-09-17, 11:46
Medlem
ThordOlavssons avatar
1992 var hårgele populärt om jag minns rätt. Vissa killar kunde skaffa sig fylligt hår på artificiell väg så hela beskrivningen är ytterst intetsägande.

Jämför med Per Gessle 1992 nedan:
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/musik/rockbjornen/a/Eoz3d2/frisoren-satter-plus-pa-gessles-kalufser
Citera
2021-09-17, 11:47
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Grisigt bra fråga Fleudhesten!

Jag har åkt på en mina utlagd av Pudelfrillan, fast jag egentligen är inställd på att inte läsa hennes inlägg:

Pudelfrillan har alltså läst in detta med självfall i begreppet fylligt hår och sedan har det blivit en trådsanning.

Som sagt, ljust "fylligt" hår enligt vittnet. Det bör väl vara självfall då eftersom håret inte låg "platt" på skallen eller vad tror du Thord? Ge mig gärna ett exempel på vad "fylligt" annars kan vara om det inte är självfall?
Men vem vet, det kanske var en afro-albino?? eller hur Thord inget går väl att utesluta enligt dig, en peruk kanske?
Jag är väl knappast ute efter att skapa en trådsanning här det vet du också så lägg ner tramset.

Dina verklighetsfrånvända "frisyr-beräkningar" är en större fara att bli till trådsanningar!
Senast redigerad av Pudelfrillan 2021-09-17 kl. 12:09.
Citera
2021-09-17, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Kan det finnas något samband mellan Eva mordet i Kramfors och denna CL som ska ha bott där också, hans bror bor där.
Eva mördades 1987, Helena 1992.
Två kvinnor som tycks ha mördats av någon psykiskt sjuk man.
Finns kopplar till Kramfors alltså.

Finns det nån Källa på att CL skulle bott i Kramfors runt 87? Och nämns det nån bil i Evamordet ? Pudelfrillan är väl insatt detta fall, och kanske kan svara nåt på detta .
Citera
2021-09-17, 12:06
Medlem
När får de svar på hans dna?
Citera
2021-09-17, 12:07
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
1992 var hårgele populärt om jag minns rätt. Vissa killar kunde skaffa sig fylligt hår på artificiell väg så hela beskrivningen är ytterst intetsägande.

Jämför med Per Gessle 1992 nedan:
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/musik/rockbjornen/a/Eoz3d2/frisoren-satter-plus-pa-gessles-kalufser

Den typen av frisyrer du hänvisar till här är fylliga spretiga 80-tals frisyrer. Det var helt ute i början av 90-talet, det var ingen som frivilligt hade den typen av frisyr -92.
Men du kan ju räkna på saken, det kan ju ha funnits ett visst klientel som ljushåriga punkare och andra vulgära frisyr-extremister. Hur ser din statistik på detta klientel ut?
Senast redigerad av Pudelfrillan 2021-09-17 kl. 12:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in