2021-09-14, 19:03
Medlem
I mitt anställningsavtal står det att jag har rätt till restidsersättning.
Sökte lite på Google om detta och på Unionens hemsida står det:

"Restid är den tid utanför din ordinarie arbetstid som går åt för att resa från din ordinarie arbetsplats till den plats där du ska utföra ditt arbete, inklusive väntetider mellan olika färdsätt, till exempel tågbyten, mellan buss och flyg och liknande. Restid räknas inte som arbetstid."

"Restidsersättning innebär en ersättning per timme för den tid det tar att resa från hemmet till tjänsteresans plats, före ordinarie arbetstid och den tid det tar att resa hem, efter ordinarie arbetstid."

Om jag tolkar det rätt borde alltså min pendling till arbetet räknas som restid och att jag då borde få ersättning för denna?

Säg att min ordinarie arbetstid är mellan 8 och 17. Om jag har 30 min till jobbet måste jag resa hemifrån utanför arbetstid och därefter åka hem igen efter min arbetstid och har då totalt 1 tim restid varje dag.

Längre ner på Unionens hemsida står det att ett exempel på restidsersättning kan vara månadslönen/240 per timme restid.
Med en månadslön på 30 000 kr blir det alltså 30 000/240 x 1 timme restid/dag x 20 dgr/mån = 2500 kr i månaden som jag kan få i restidsersättning?

2500 kr är en del pengar, varför jag undrar om det är något jag missförstått. Jag har aldrig hört talas om någon som får ersättning för pendlingen de gör till arbetet.

Tänker jag rätt?
Citera
2021-09-14, 19:10
Medlem
Notera "från din ordinarie arbetsplats till den plats där du ska utföra ditt arbete"
Citera
2021-09-14, 19:10
Medlem
Om du jobbar på annat ställe än din ordinarie arbetsplats så får du ersättning för restiden från din ordinarie arbetsplats till den tillfälliga.
Citera
2021-09-14, 19:11
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bauhaussen
Tänker jag rätt?

Nej, du tänker fel. I regel har man inte rätt till reseersättningar till ordinarie arbetsplats men det är förhandlingsbart.

Det här med reseersättningar utanför arbetstid rör sådana som ena månaden jobbar här och nästa månad där, t.ex byggnadsarbetare, säljare etc. Att jobba på ett fast kontor har man inte rätt till reseersättning för i regel.
Citera
2021-09-14, 19:13
Medlem
Jag tänkte att det var något jag missat, pinsamt att det var i den första meningen på hemsidan jag citerade från...

Tack för rappa svar!
Citera
2021-09-14, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bauhaussen
Jag tänkte att det var något jag missat, pinsamt att det var i den första meningen på hemsidan jag citerade från...

Tack för rappa svar!

Fint att erkänna ett misstag, kudos. Tänk om fler kunde följa ditt exempel här på FB..
Citera
2021-09-15, 15:38
Medlem
glajarns avatar
[quote=Bauhaussen|

2500 kr är en del pengar, varför jag undrar om det är något jag missförstått. Jag har aldrig hört talas om någon som får ersättning för pendlingen de gör till arbetet.

Tänker jag rätt?[/QUOTE]

Ersättning för pendling till jobbet får man ju genom skatteverket där man kan göra avdrag för resor om man uppfyller vissa krav så ersättning kan man ju få😁

Jag har något som heter resekostnad på min lönespecifikation som jag får varje månad på 180 kr. Ingen större summa men det får jag varje månad och har så alltid fått.
Citera
2021-09-16, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Ersättning för pendling till jobbet får man ju genom skatteverket där man kan göra avdrag för resor om man uppfyller vissa krav så ersättning kan man ju få😁

Ersättning är det ju inte utan att man inte behöver betala skatt där den del av lönen man lagt på att ta sig till jobbet. Det är ju fortfranade en kostnad jämfört med att vara hemma.
Citera
2021-09-16, 13:55
Medlem
Jobbade ett tag med stenläggning och asfaltering och då hade vi betald restid från hemmet som utgångspunkt. Så vi fick all restid betald. Kan lova att det gjorde stor skillnad faktiskt.
Citera
2021-09-16, 14:41
Medlem
_killahs avatar
En före detta till mig jobbade i Stockholm för många år sedan, vi bodde 5 mil utanför, dom hade betald resa till jobbet. Åkte dom bil fick dom betald ersättning för bilresandet.
Citera
2021-09-16, 20:30
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Ersättning är det ju inte utan att man inte behöver betala skatt där den del av lönen man lagt på att ta sig till jobbet. Det är ju fortfranade en kostnad jämfört med att vara hemma.

Har du en skit bil som drar mycket så blir det självklart en kostnad. Det jag får tillbaka på skatten räcker hela året till diesel kostnaden jag har hela året.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in