2021-09-15, 15:28
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hajpadeg
Ja, i princip. Politiker är ju ett förtroendeuppdrag. Då får man också leva med att man får behöva kämpa för att upprätthålla det förtroendet. Att bli av med sin riksdagsplats eller kastas ur ett parti är inte deplattformering.
Ja att vara politiker innebär ett förtroendeuppdrag men fortfarande krävs det att det omoraliska ska fastställas på något vis. Man sparkar inte folk utifrån skvaller eller godtyckligt.
Citera
2021-09-15, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dre
Jag håller med om att det är irrelevant hur domstolen dömmer bevis.

Däremot finns det en viss logik i tillvägagångssättet som bland annat vetenskap och juridik använder, det vill säga; ett negativ är mycket svårbevisat, och därför bör bevisbördan så långt som möjligt läggas på den som kommer med påståendet.

Se bland annat https://en.wikipedia.org/wiki/Russell%27s_teapot

Sedan är det rent praktiskt ett krig man inte kan vinna att försöka lägga fram bevis på ett negativ. Oavsett hur mycket meddelanden och skärmdumpar han visar kan man alltid säga "men det kanske finns fler". Om det finns en anklagan så måste de anklagande presentera bevis för påståendet, annars MÅSTE det anses ogrundat, eller till och med lögn.

Självklart är det så, men Bali hävdar ju själv att han KAN bevisa att han är oskyldig så då finns ju ingen anledning att inte göra det.
Citera
2021-09-15, 15:29
Medlem
turbobusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melvein
Blir intressant att se om Bali väljer att offentliggöra hela konversationen. Det kan förstås upplevas som väldigt integritetskränkande av flickan, särskilt om hon uttryckt privata romantiska känslor för honom, men så länge han först ger henne möjligheten att ta tillbaka sin anklagelse så ser jag principiellt inga problem med det.

Det kan förstås visa sig att Bali ändå har uttryckt sig på ett sliskigt och olämpligt sätt, och då är jag mer än villig att ompröva min uppfattning om honom.

Han borde ganska lätt kunna redigera bort namn och bilder. Men det verkar som att det varit en hel del chattande, mycket att maskera+osäker exakt hur lagen skulle se på det.?
Citera
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Är det bara jag som tycker det verkar lite märkligt att en riksdagspolitiker pysslar med läxhjälp?

Njäe, kontakter mellan ungdomsförbunds medlemmar och dess vuxna motsvarigheter är egentligen konstigt. Det sker överallt, fotbollsklubbar, kyrkor, scouter osv. Men man har som vuxen i den relationen ett ansvar gentemot barnet och gränser man inte bör överskrida.
Citera
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Well, han hävdar att det inte finns något faktiskt som talar för att han betett sig olämpligt, samt att han själv har dokumentation som talar för motsatsen. Och, som han säger: Lösa, ogrundade anklagelser ska inte kunna ligga till grund för *insert åtgärd*

Men det är väl det som partiets interna utredning handlar om; att lyssna på tjejen, ta in eventuell konversation mellan henne och HB, låta HB yttra sig och kommentera och komma med sin version samt slutligen lyssna på andra relevanta personer som kan bidra till ett klarläggande.

Jag har för mig att ytterligare någon tjej klev fram och hävdade att hon blivit utsatt för likande agerande från HBs sida.

Utredningen syftar inte till att avgöra om något brottsligt skett utan något olämpligt och klandervärt.
Citera
2021-09-15, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
Hanif skriver att hon används av andra

Alltså det är inte HB som skriver detta utan det är partiets Advokater Legal advisors ev HB s egna Advokat
Efter att ha sett över internet fakta loggar formaterat Hårddiskar ev Cash in hand pengar till tjejen samt de övriga 12 ??? som annars inte knipit käft. ( Ok kanske inte tolv då ) " Blodspengar " Klan style.
Ca veckan att i Arbetsgruppen Jurister författa detta Inlägg möjligen Sveriges bästa jurister i Partiet
Så dum är ingen att man i detta läget skriver själv på publika sidor på fyllan eller annars
inte ens en stenad 14 årig Ghettoskytt.

Utan Polisutredningen kan det vara omöjligt slå hål på detta OM inte HB har ljugit inom partiet. Så kan det vara .. Så att han är omöjlig rädda fex ha en annan laptop ngn stans som en reporter köper med " Köret " Eller Lolita 12 år kommer på Löpsedeln.. Jag också kort sagt Mee Too
Citera
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Om det som tjejen påstår är sant, så är det väl ändå inte sannolikt att han begått något brott, eller?

Högst tveksamt, men det beror lite på hur man tolkar lagen och det är trots allt upp till rättsväsendet att avgöra om ett brott har begåtts eller inte. Således fritt fram att anmäla, men risken är å andra sidan att den som gör en sådan anmälan själv trillar dit för falsk tillvitelse om det visar sig att anklagelsen uppenbart saknar grund.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
De får väl lägga fram dokumentation om överträdelsen så är saken ur världen. Då får han gå.

Det har antagligen redan skett till moderaterna som inte har offentliggjort sin utredning än.

Tveksamt om partiet dragit igång en sån stor cirkus om det bara var utsagor utan bevis från en tjej. Särskilt som de valde att inte gå vidare med en anmälan från en annan tjej.
Citera
2021-09-15, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Ja att vara politiker innebär ett förtroendeuppdrag men fortfarande krävs det att det omoraliska ska fastställas på något vis. Man sparkar inte folk utifrån skvaller eller godtyckligt.

Om tillräckligt många har tappat förtroendet för politikern så spelar det ingen roll om det styrks eller inte. Som offentlig person som anklagas för något sånt där är man ju ofta skyldig tills motsatsen bevisats i allmänhetens ögon. Detta vet såklart Hanif om själv, eftersom han är en av de politiker som mest aktivt bussat sin följarskara på människor baserad enbart på insinuationer och misstankar.
Citera
2021-09-15, 15:32
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Men det är väl det som partiets interna utredning handlar om; att lyssna på tjejen, ta in eventuell konversation mellan henne och HB, låta HB yttra sig och kommentera och komma med sin version samt slutligen lyssna på andra relevanta personer som kan bidra till ett klarläggande.

Jag har för mig att ytterligare någon tjej klev fram och hävdade att hon blivit utsatt för likande agerande från HBs sida.

Utredningen syftar inte till att avgöra om något brottsligt skett utan något olämpligt och klandervärt.
Ja, jo. Känns lite för löst bara: Inget på benen. Kan likaväl bara vara en komplott, åtmistone tills vi får veta mera.
Citera
2021-09-15, 15:32
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hajpadeg
Hon verkar ju inte ha någon intresse av att hänga ut Bali offentligt, utan har bara berättat vad som hänt för partiledningen. Hade hon velat förstöra hans karriär eller anmäla honom för brott hade hon väl gått till media och polis. Så jag tror inte hon kommer försöka bevisa någonting alls.

Så bollen ligger ju trots allt hos Hanif Bali. Han är ju den ende som har ett intresse av fakta på bordet, om han är oskyldig. Han tjänar ju ingenting på att tiga.

Nej kanske inte just hon, men hon verkar ju styras av en annan person. Flera har nämnt dom i tråden. Och den tjejen är verkligen inte helt stabil, har man följt henne på twitter senare åren märker man att nått står fel till. Kan säkert lätt manipuleras av nån annan som vill hänga ut honom.

Såhär skriver Hanif
Citat:
Jag har gott om bevis som visar att jag är oskyldig till det jag anklagats för och att detta snarare rör sig om en komplott av meningsmotståndare där en ung person fått agera som bricka i spelet.
Jag förutsätter att han inte ljuger. Han skriver vidare att han vetat om detta ett tag och hans fästmö också. Jag antar hon fått se allt för vem vill gifta sig med en pedofil? När hon dessutom har barn sen innan. Och hon har inte dragit än.

Partiledningen har förmodligen fått se allt då dom utrett detta under en veckas tid och antar dom kommit till samma slutsats som Hanif.
Men det är inte omöjligt att anklagelserna stämmer, men när jag såg vilka som riktar anklagelserna tror jag rätt starkt på Hanif.
Citera
2021-09-15, 15:33
Medlem
John.Walkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlabamaHotcakes
Måste vi gå igenom reglerna för högerspöken igen John?

Ja gör gärna det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in