2021-09-15, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjuktnice
Bali är absolut körd inom politiken undantaget om han skulle dra sig till något tokstolleparti, typ AFS eller MED. Tror inte ens SD skulle vilja ta i honom med tång.

Däremot överskattar du hur mycket näringslivet är villiga att acceptera. Littorin åkte som sagt ut för att ha försökt köpa sex av barnprostituerade traffickingoffer och åtnjuter fortfarande högstatusuppdrag och styrelseposter. Tror eventuellt barnporrbrott av Bali inte kommer hindra hans framfart på det planet heller.

Du underskattar hur mycket både politiker och samhälle avskyr pedofiler. Skulle någon våga väcka folkomröstning om dödsstraff för pedofiler tror jag att minst 75% skulle rösta ja.
Citera
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TreponemaPallidum
I lagens förarbeten finns exempel på hur det ska tolkas. T.ex. att "påverka" barnet på ett otillbörligt sätt, betala för bilderna m.m. Det är alltså inte olagligt att inneha eller ta bilder om barnet är med på det frivilligt utan att ha pressats till det, eller lurats till det. Däremot att sprida dessa bilder är att skada barnet.

Så långt är jag med, men det vore intressant att även se hur jurister tolkat det hela efter lagen trätt i kraft.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OweGbg
Polisen vet alltså inte vad som gäller med lagar?
Det kan man undra ibland.

I det här fallet så är deras avsikt nog att stödja folk att anmäla för att göra en förundersökning. Det ska mer till för att fälla någon. Läs lagen och spec den bisats som gäller för åldern mellan 15 och 18:år.

”Detsamma gäller den som begår en sådan gärning mot ett barn som fyllt femton men inte arton år, om poseringen är ägnad att skada barnets hälsa eller utveckling.”

Det är inte helt enkelt att visa att poseringen var ägnad att skada barnets utveckling….

Det är inte polisen som dömer enligt text på en hemsida utan domstolen enligt lagtext och praxis.
Citera
2021-09-15, 09:54
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Ni är för gulliga ni hobbyjurister.
Nu gäller inte HDs prejudicerande domar ens längre.
Det är liksom inte så att barnkonventionen liksom hoppar upp ovanpå alla andra lagar.
Barnkonventionen är en luddig pamflett.

Svenska lagar gäller fortfarande

Barnkonventionen är svensk lag. Eller menar du att så inte är fallet?

Märkligt att du greppar efter sådana halmstrån när till och med den åklagare du själv refererat till inte gett dig medhåll.
Citera
2021-09-15, 09:54
Medlem
Det var ett djävla tjat om laglighet här. Mest förvirrade påståenden och hobbytolkande av lagar.
Det är ju helt ointressant.

Vad som än händer så gör timingen nu inför Ms provval att HB ALDRIG kan komma ifråga på riksdagslistan inför valet 2022.

Det spelar ingen roll om allt vore ett påhitt eller att det finns värre saker bakom.

Det är kört för honom i politiken nu och för all framtid. Bara misstanken räcker.

Så ni som alltid tyckt illa om HB. Ni kan jubla över en omedelbar och evig deplattformering. Han kommer inte att få ett förtroendeuppdrag någonstans någongång efter detta.

Ni som alltid gillat HB får förbereda er för en verklighet helt utan honom.

När det gäller sakfrågan (som alltså är HELT ointressant eftersom HB för alltid är borta nu) så är förvirringen total vilket många påtalat. Ingen vet vad som hänt och vare sig AB, Expressen eller SVT har varit tydliga och konsekventa i det de skrivit.

Så vad som än har hänt. Inklusive INGENTING. Så är HB helt körd politisk.
Citera
2021-09-15, 09:56
Medlem
OweGbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Det kan man undra ibland.

I det här fallet så är deras avsikt nog att stödja folk att anmäla för att göra en förundersökning. Det ska mer till för att fälla någon. Läs lagen och spec den bisats som gäller för åldern mellan 15 och 18:år.

”Detsamma gäller den som begår en sådan gärning mot ett barn som fyllt femton men inte arton år, om poseringen är ägnad att skada barnets hälsa eller utveckling.”

Det är inte helt enkelt att visa att poseringen var ägnad att skada barnets utveckling….

Det är inte polisen som dömer enligt text på en hemsida utan domstolen enligt lagtext och praxis.
Jag skriver som jag skrev i ett tidigare inlägg det står på polisens sida att det kan var brottsligt inte att det alltid är det.
Läs korrekt.
Citera
2021-09-15, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlabamaHotcakes
Barnkonventionen är svensk lag. Eller menar du att så inte är fallet?

Märkligt att du greppar efter sådana halmstrån när till och med den åklagare du själv refererat till inte gett dig medhåll.

Du är uppenbart inte juridiskt särskilt erfaren.

HDs domar gäller framför barnkonventionen.
Citera
2021-09-15, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Du underskattar hur mycket både politiker och samhälle avskyr pedofiler. Skulle någon våga väcka folkomröstning om dödsstraff för pedofiler tror jag att minst 75% skulle rösta ja.

I teorin har du säkert rätt i att många slentrianmässigt skulle svara ”ja” på en sån fråga. Men om deras favorit ertappades med fingrarna i kakburken skulle de vrida och vända på sanningen oavsett hur mycket bevis det skulle finnas. Du kan bara se den här tråden som ett exempel.
Citera
2021-09-15, 09:59
Medlem
Madagascars avatar
Nu kommer snart ett besked om time-out.

Och ett par månader senare en plats i soffan hos Carina Bergfeldt. Nja...
Citera
2021-09-15, 10:00
Medlem
Det är klart att det rör sig om Hanif Bali, och det är klart att han är totalt körd i alla politiska sammanhang om en bråkdel av uppgifterna stämmer. Om det begåtts brott i juridisk mening är på det stora hela irrelevant.

Som ett fan av Hanif (kryssade honom i valet 18, lyssnar på podden, följer på twitter osv) är detta en stor besvikelse. Jag när fortfarande ett litet hopp om att han är utsatt för en illvillig attack från politiska fiender, men läget blir mörkare ju mer som sipprar fram.

På mindre än ett år har högern i så fall tappat både Tino S och Hanif som publika debattörer. Ett stort bakslag i kulturkriget, tyvärr.
Citera
2021-09-15, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OweGbg
Jag skriver som jag skrev i ett tidigare inlägg det står på polisens sida att det kan var brottsligt inte att det alltid är det.
Läs korrekt.
Det är nog du som har svårt att läsa och förstå.

läs min text en gång till och spec att deras sida nog är stöd för att göra en förundersökning. Påstår jag att polisen alltid säger att det är brottsligt? Inte alls.
Citera
2021-09-15, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
Hur vet man det?
Efter all uppståndelse som varit vore det märkligt att inte svt
filmade på HB när han var i riksdagen.
Dom filmade alla andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera