Citat:
Ursprungligen postat av
Pepparkakemannen
Du antar att bilen inte hade något annat kännemärke och att pojkarna inte delgav polisen detta i sitt vittnesmål, för att säga det du påstår.
Vi borde inte ANTA saker i tråden om vi vill komma sanningen närmare.
Att utgå ifrån en hypotes är en annan sak. Där är man tydlig med att det är just en hypotes. ;-)
Jag behöver inte anta vad de delgav polisen, för det står i det förhörsprotokoll som blivit offentligt.
(
https://sverigesradio.se/Diverse/AppData/Isidor/Files/97/7e9d38bc-6d16-4199-a90e-bdb116d07a3a.pdf). Som framgår så kan de/han inte säga vilket märke och modell de såg, men de säger bl.a. ”vit eller ljus bil, vita positionsljus på framskärmen” och ”rakt sluttande bakdel, eventuellt en Honda”. Jag har googlat lite grann men inte hittat något som passar in, men ”eventuellt en Honda” är inte så precist om man säger så.
Det finns alltså noll möjlighet att binda ett speciellt fordon till killarnas beskrivning, så även om CL skulle haft tillgång till en bil som passar in på delar eller hela beskrivningen så binder det inte honom till vare sig plats eller brott. Men det är klart att även något som någorlunda passar får KF att intressera sig för CL. Problemet är att nå ett åtal och fällande dom och just nu klarar man inte ens en häktning.
Jag tycker de intresserade i tråden skall rannsaka sitt eget förnuft i stället för att som ett mantra upprepa att ”KF vet nog mer” eller ”tur att KF sköter detta”. Fundera över vilken bevisning som det är tänkbart att KF kan ha mot CL i dagsläget.
- man har ingen DNA-träff (än),
- inget tyder på att CL hade ägodelar från HA hemma (inget har läckt om detta, och då hade han suttit häktad),
- det finns inga ögonvittnen till brottet eller ens någon som är identifierad att ha varit på BP (om det nu är skogsdungen),
- någon bil som CL kört har man såvitt känt inte hittat och undersökt, och en äldre bil från 1992 är med 99% sannolikhet skrotad (särskilt om den använts vid ett mord).
Att jag listar problemen är inte för att vara taskig mot någon; det är bara lite verklighetsförankring till en tråd fylld av spekulationer utan överskott av detsamma.