2021-09-13, 15:30
Medlem
Pepparkakemannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Detta också ett mycket stort problem.

Även om de personer som såg bilen skulle se den på foto efter drygt 29 år så kan ingen av dem med säkerhet säga att det var just den.
Du antar att bilen inte hade något annat kännemärke och att pojkarna inte delgav polisen detta i sitt vittnesmål, för att säga det du påstår.
Vi borde inte ANTA saker i tråden om vi vill komma sanningen närmare.
Att utgå ifrån en hypotes är en annan sak. Där är man tydlig med att det är just en hypotes. ;-)
Citera
2021-09-13, 15:40
Medlem
Sätter en peng på att det är samma bil som TV4 använder i sin nya deckarserie ;-)
Citera
2021-09-13, 16:05
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pepparkakemannen
Du antar att bilen inte hade något annat kännemärke och att pojkarna inte delgav polisen detta i sitt vittnesmål, för att säga det du påstår.
Att utgå ifrån en hypotes är en annan sak. Där är man tydlig med att det är just en hypotes. ;-)

På tal om kännemärken.
Det som stack ut med den mindre vita bilen som killarna observerade inne på cykelvägen var att den hade vitt positionsljus på framskärmen vilket en av killarna lade märke till. Det här är en viktig och speciell detalj i beskrivningen av bilen och bör rimligen innebära att någon av dom två bilarna som CL hade tillgång till också måste ha haft vitt positionsljus på framskärmen. Det här kan vara en en av anledningarna till att man har kunnat koppla ihop bilen som CL åkte runt i den aktuella kvällen till just den bil som passerade inne på cykelvägen.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2021-09-13 kl. 16:21.
Citera
2021-09-13, 16:11
Medlem
Nu har jag läst denna post ganska länge och tagit del av många teorier och analyser. Hoppas verkligen att detta fall får en lösning någon gång.
Jag har ingen som helst koppling till Mariestad - inte ens i närheten, så jag har ingen kännedom om några personer eller vilka som känner vem, som jag uppfattar att många i tråden annars har.
Av det jag läst, så tror jag att det är/var två killar och en tjej som fanns där när det hände. HA fick troligen skjuts av några personer hon kände hyfsat ok.
Min tanke är att något hände redan i bilen. Det kan vara fyllebråk, svartsjuka, olycka. Jag har ingen aning eller tanke om detta.
När vittne ’Hanna’ hör bråket på lekplatsen tror jag tyvärr redan något har hänt HA.
Mansrösterna är internt bråk om hur man ska hantera ’missödet’ och vad man ska göra med HA. Troligen med stor uppgiven osämja. Kvinnorösten var troligen en förtvivlad bekant som är förkrossad över vad som hänt. Hon kanske sitter och håller HA i handen för att lugna sig, och för att ringarna är ivägen och för att få bättre handkontakt tar hon av ringarna och lägger på marken.
När någon av manspersonerna kommer på ’lösningen’ vad man ämnar göra med HA så blir det uppgivna svaret från tjejen ’så kan ni inte göra’. Hon vet att det är fel, men nåt band med en av männen gör att hon inte kan backa.
När båda männen är överens om planen så stänger man bildörren för att åka, och kvinnan på plats inser att ’det är nu det händer’ och säger då ’ååå neeej’.
HA kan ha befunnit sig i bilen hela tiden och all uppståndelse som ’Hanna’ hört är det som händer runt bilen. Därav inte några andra reflektioner än vanligt fyllebråk. Alltså inga konkreta skrik på hjälp, utan bara en förtvivlad kvinna/väninna.
Efter detta lämnar bilen platsen och HA är borta...
Jag tror att sannolikheten för att namnen finns i listan är stor - väldigt stor.
Citera
2021-09-13, 16:22
Medlem
.
Senast redigerad av Fighter83 2021-09-13 kl. 17:12.
Citera
2021-09-13, 17:11
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Jag behöver inte anta vad de delgav polisen, för det står i det förhörsprotokoll som blivit offentligt.
(https://sverigesradio.se/Diverse/AppData/Isidor/Files/97/7e9d38bc-6d16-4199-a90e-bdb116d07a3a.pdf). Som framgår så kan de/han inte säga vilket märke och modell de såg, men de säger bl.a. ”vit eller ljus bil, vita positionsljus på framskärmen” och ”rakt sluttande bakdel, eventuellt en Honda”. Jag har googlat lite grann men inte hittat något som passar in, men ”eventuellt en Honda” är inte så precist om man säger så.

Det finns alltså noll möjlighet att binda ett speciellt fordon till killarnas beskrivning, så även om CL skulle haft tillgång till en bil som passar in på delar eller hela beskrivningen så binder det inte honom till vare sig plats eller brott. Men det är klart att även något som någorlunda passar får KF att intressera sig för CL. Problemet är att nå ett åtal och fällande dom och just nu klarar man inte ens en häktning.

Jag tycker de intresserade i tråden skall rannsaka sitt eget förnuft i stället för att som ett mantra upprepa att ”KF vet nog mer” eller ”tur att KF sköter detta”. Fundera över vilken bevisning som det är tänkbart att KF kan ha mot CL i dagsläget.
- man har ingen DNA-träff (än),
- inget tyder på att CL hade ägodelar från HA hemma (inget har läckt om detta, och då hade han suttit häktad),
- det finns inga ögonvittnen till brottet eller ens någon som är identifierad att ha varit på BP (om det nu är skogsdungen),
- någon bil som CL kört har man såvitt känt inte hittat och undersökt, och en äldre bil från 1992 är med 99% sannolikhet skrotad (särskilt om den använts vid ett mord).

Att jag listar problemen är inte för att vara taskig mot någon; det är bara lite verklighetsförankring till en tråd fylld av spekulationer utan överskott av detsamma.
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-09-13 kl. 17:16.
Citera
2021-09-13, 17:22
Medlem
Sockerhalss avatar
Glöm bort. Ska inte yttra mej i denna tråd mer.
Senast redigerad av Sockerhals 2021-09-13 kl. 17:24.
Citera
2021-09-13, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag behöver inte anta vad de delgav polisen, för det står i det förhörsprotokoll som blivit offentligt.
(https://sverigesradio.se/Diverse/AppData/Isidor/Files/97/7e9d38bc-6d16-4199-a90e-bdb116d07a3a.pdf). Som framgår så kan de/han inte säga vilket märke och model de såg, men de säger bl.a. ”vit eller ljus bil, vita positionsljus på framskärmen” och ”rakt sluttande bakdel, eventuellt en Honda”. Jag har googlat lite grann men inte hittat något som passar in, men ”eventuellt en Honda” är inte så precist om man säger så.

Det finns alltså noll möjlighet att binda ett speciellt fordon till killarnas beskrivning, så även om CL skulle haft tillgång till en bil som passar in på delar eller hela beskrivningen så binder det inte honom till vare sig plats eller brott. Men det är klart att även något som någorlunda passar får KF att intressera sig för CL. Problemet är att nå ett åtal och fällande dom och just nu klarar man inte ens en häktning.

Jag tycker de intresserade i tråden skall rannsaka sitt eget förnuft i stället för att som ett mantra upprepa att ”KF vet nog mer” eller ”tur att KF sköter detta”. Fundera över vilken bevisning som det är tänkbart att KF kan ha mot CL i dagsläget.
- man har ingen DNA-träff (än),
- inget tyder på att CL hade ägodelar från HA hemma (inget har läckt om detta, och då hade han suttit häktad),
- det finns inga ögonvittnen till brottet eller ens någon som är identifierad att ha varit på BP (om det nu är skogsdungen),
- någon bil som CL kört har man såvitt känt inte hittat och undersökt, och en äldre bil från 1992 är med 99% sannolikhet skrotad (särskilt om den använts vid ett mord).

Att jag listar problemen är inte för att vara taskig mot någon; det är bara lite verklighetsförankring till en tråd fylld av spekulationer utan överskott av detsamma.
Det du presenterar är inte något annat än dina egna spekulationer som inte betyder mer än nån av alla andras spekulationer här inne .

Vad är det som gör att det du säger är mer verklighetsförankrat än nåt annat ? Du famlar precis som vi andra och jag förstår att du tycker det är jobbigt när du inte vet vad Kalla Fall har på CL .
Det enda du framför är vad du inte tror Kalla Fall har på CL .
Men du dömer ut hela utredningen och är säker på att den inte kommer leda till nåt ? Varför är du totalt tvärtom mot Kalla Fall ? Kalla Fall är familjens sista hopp.

På det sätt du lägger fram det så känns det inte hoppfullt bara pessimistiskt .Så Tråkigt att läsa .
Fallet har stått still i snart 30 år pga av bromsklossar/tidigare utredare det är ren fakta .

Och du skriver, hade de hittat nåt i föräldrarnas trädgård så hade han varit häktad ! Varför ? Vad dom än har hittat vilket jag är säker på att dom gjorde , så måste det väl kunna bindas till CL via ett DNA el hur? även om han har gjort vissa erkännanden .
Senast redigerad av Fighter83 2021-09-13 kl. 17:33.
Citera
2021-09-13, 17:38
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fighter83
Det du presenterar är inte något annat än dina egna spekulationer som inte betyder mer än nån av alla andras spekulationer här inne .

Vad är det som gör att det du säger är mer verklighetsförankrat än nåt annat ? Du famlar precis som vi andra och jag förstår att du tycker det är jobbigt när du inte vet vad Kalla Fall har på CL .

Men du dömer ut hela utredningen och är säker på att det inte kommer leda till nåt ? Varför är du totalt tvärtom mot Kalla Fall ?

Och du skriver, hade de hittat nåt i föräldrarnas trädgård så hade han varit häktad ! Varför ? Vad dom än har hittat vilket jag är säker på att dom gjorde , så måste det väl kunna bindas till CL via ett DNA el hur? även om han har gjort vissa erkännanden .
Vad menar du med att ”jag dömer ut Kalla Fall”? Jag konstaterar vilken mycket svår uppgift de har, vad är konstigt med det? Du kanske bör ta till dig att 29 år gamla mordfall mycket sällan klaras upp, och när de gör det så är DNA i princip alltid inblandat. Och ännu en gång: man misslyckades med att få CL häktad ens en första gång trots att ribban för detta är mycket låg i Sverige.

Om man hade hittat något hemma hos CL som tillhört HA så hade han suttit häktad oavsett om hans eget DNA fanns på detta föremål, därom kan inte råda något tvivel. Eller är du av en avvikande uppfattning?

Vad gäller hypotetiska föremål i trädgården till föräldrarnas gamla hus (inte min spekulation väl?) så är jag inte säker på att det har något juridiskt bevisvärde alls, med tanke på att modern flyttade för så många år sedan (var det 1997?). För oss här i tråden skulle ett fynd nog göra att vi stängde boken om CL, men det är en annan sak.
Citera
2021-09-13, 17:44
Medlem
Man skulle ha alla uppgifter om CL:s rörelsemönster för då kunde man göra en geoprofilering på honom
Och då kanske man kunde få en hum om var Helenas kropp finns
Citera
2021-09-13, 17:56
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vit bil med positionsljus på framskärmen.

Citat:

Det verkar ha funnits ett vita positionsljus på framskärmen och detta är ju förstås ett kännemärke.

Vad jag menar är att hur stor chans tror du det finns att den här bilen fortfarande är ute och rullar? Jag känner personligen ingen som har kvar samma bil 2021 som de hade 1992. Klart finns det foton på bilen med vita positionsljus på framskärmen så visar det på att den nu misstänkte ägde vid HA försvinnande en sådan bil. Hur som helst så blir det inte lätt efter så lång tid. Om detta är rätt GM så hoppas jag förstås att han kommer att åka fast och få något slags straff.
Citera
2021-09-13, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Vad menar du med att ”jag dömer ut Kalla Fall”? Jag konstaterar vilken mycket svår uppgift de har, vad är konstigt med det? Du kanske bör ta till dig att 29 år gamla mordfall mycket sällan klaras upp, och när de gör det så är DNA i princip alltid inblandat. Och ännu en gång: man misslyckades med att få CL häktad ens en första gång trots att ribban för detta är mycket låg i Sverige.

Om man hade hittat något hemma hos CL som tillhört HA så hade han suttit häktad oavsett om hans eget DNA fanns på detta föremål, därom kan inte råda något tvivel. Eller är du av en avvikande uppfattning?

Vad gäller hypotetiska föremål i trädgården till föräldrarnas gamla hus (inte min spekulation väl?) så är jag inte säker på att det har något juridiskt bevisvärde alls, med tanke på att modern flyttade för så många år sedan (var det 1997?). För oss här i tråden skulle ett fynd nog göra att vi stängde boken om CL, men det är en annan sak.
År 2004 dog fadern i samband med detta flyttade modern upp till broderns trakter.

Jag är av en annan uppfattning avvikande enligt dig ,så länge vi inte vet om el vad för föremål dom kan ha hittat så kan vi bara spekulera. Vad har fått dom att leta efter föremål el kanske en kroppsdel i trädgården ?

Kan det vara så att CL på nåt sätt sagt något i sitt förhör som fick Kalla Fall att göra en husrannsakan både i CLs hem och därefter i trädgården .

Han har som sagt förnekat brott men istället kanske erkänt att han vet som hänt Helena , kanske t.o.m. skyllt på någon annan och lett Utredarna till trädgården .

Du säger även att ribban är låg att få någon häktad i Sverige ?
Men tyvärr ser vi gärningsmän som dagligen blir häktade misstänkta för mord i skjutningar el blir häktade för för grova våldtäkter precis som ett fall nyligen i Mariestad, där gärningsmän ofta efter häktning sen blir släppta på fri fot.

Så hur nivån på vårat rättsystem är kan man diskutera. När man inte kan få häktade dömda då är det ju meningslöst. Där är nivån låg

Jag anser att det bara är att vänta och se .
Senast redigerad av Fighter83 2021-09-13 kl. 18:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in