2021-09-10, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paleon
Men nu var det inte tjejens eget beslut eftersom hon uppenbarligen upplevt obehag. Dessutom, om det stämmer att tjejen är MUF och förövaren är HB, så är det fråga om beroendeställning. Det förstärker gubbstämpeln i mina ögon. Oavsett vad vi kommer fram till så ska politiker hålla sig med god marginal på rätt sida gråzoner.

Du vet uppenbarligen inte vad ”beroendeställning” innebär. Hon var ej i beroendeställning. Sluta ljuga och hitta på BS.

Vem har sagt att hon har klagat?

HB är inte någon förövare, fast med tanke på hur du hittar på så kanske du kommer påstå att han redan har blivit dömd av tingsrätten LMFAO!
Citera
2021-09-10, 23:04
Medlem
Clas.Ohlsson.453s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Hur menar du att det skulle vara förtal..?
Till att börja med har ingen enskild pekats ut men det är ju även av uppenbart samhällsintresse om en folkvald politiker utreds internt för ett omoraliskt beteende.
Finns tyvärr dem som ljuger om våldtäkter och att försöka sätta dit en offentlig person man inte gillar har hänt förrut. Ronaldo och Neymar har fått anklagelser mot sig men där det visat sig handla om förtal
Citera
2021-09-10, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clas.Ohlsson.453
Finns tyvärr dem som ljuger om våldtäkter och att försöka sätta dit en offentlig person man inte gillar har hänt förrut. Ronaldo och Neymar har fått anklagelser mot sig men där det visat sig handla om förtal

Jo men det är ju faktiskt en jävla skillnad att gå till media och berätta om hur en känd person betett sig och att gå till skyddsombudet inom den organisation man arbetar inom för att meddela missförhållanden. Att media senare under den interna utredningen plockar upp bollen är en annan femma.
Citera
2021-09-10, 23:10
Medlem
Jag vet, 100 procent, att det är HB som är den anklagade. Det vet alls som jobbar i riksdagen i detta nu.

Att nyheten knappt lyftes av Aftonbladet och DN som hatar den aktuella ledamoten och att Expressen under dagen jobbat om texten utan att egentligen tillföra något nytt, den har bara marginellt vinklats om, visar också att man har rätt svagt på fötterna.
Notera gärna avsaknaden av uttalanden från de som i tidningen benämns som ”utsatta”.
Det är långt ifrån självklart att personerna själva ens upplever sig utsatta eller är medvetna om sin egen inblandning.

Detta bör tas med ett större lass salt. Under veckan har som bekant SSU förfalskat ett stort antal twitterkonton av högerprägel och HB:s egna uttalanden i Aftonbladet är av sorten som bara görs om man verkligen inte såg detta komma, än mindre varit i möten om det.
Att ljuga rakt upp och ned om processen vore förenat med enorm risk oavsett sanningen i anklagelsen.
Så han var sannolikt helt ovetande om att Expressens text handlade om honom fram tllls dess att Aftonbladet ringde honom.

Det finns möjligheten här att ”offren” är fabricerade. Alltså påhittade/kopierade MUF-konton som interagerat med HB och groomat fram de uttalanden man vill ha.
Kanske till och med en god bit bakåt i tiden.
Det finns så klart möjligheten att till och med HB-kontot i sociala medier som interagerat med ”offren” är fabricerat.
Sen finns ju möjligheten att det faktiskt rör sig om något gammalt samtal som någon eller några pumpat upp till en jättegrej.

Timingen är tveklöst intressant och knappast en slump. Det vet medierna och det vet M.
Avsaknaden av uttalanden från ”drabbade” är en mycket svag punkt i rapporteringen och det är inte alls otänkbart att det inte ens finns någon verklig person som faktiskt har drabbats.

Givet hur media hanterar rapporteringen just nu så känns det som att man själva börjat tappa tron på den egna publiceringen. Om man rakt av blivit blåsta, dragit enorma växlar på enstaka meningar plockade ur kontext eller helt enkelt bara gjort ett svagt jobb återstår väl att se.
Men just nu är det inte övertygande alls.

Jag gissar att M i detta nu gått igenom det mesta som finns i teknisk väg och pratat med sitt ungdomsförbund. Om inte medierna lägger något bättre på bordet innan måndag eftermiddag så finns det goda skäl att misstänka ett frame job som Expressen får svårt att förklara utan att skämma ut sig själva och därtill möjligen missbruks källskyddade tips.
Så situationen är rätt delikat.

Det blir intressant att se vad Moderaterna finner i sin egen utredning av saken.
Citera
2021-09-10, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ViscaCatalunya69
Du vet uppenbarligen inte vad ”beroendeställning” innebär. Hon var ej i beroendeställning. Sluta ljuga och hitta på BS.

Vem har sagt att hon har klagat?

HB är inte någon förövare, fast med tanke på hur du hittar på så kanske du kommer påstå att han redan har blivit dömd av tingsrätten LMFAO!

Vi får se vad det lider. Jag tror inte han döms för något. Men beroendeställning är det tveklöst om hon är MUF och han riksdagsledamot för M. Det går inte att komma ifrån.
Citera
2021-09-10, 23:13
Medlem
Citat:
Vi får se vad det lider. Jag tror inte han döms för något. Men beroendeställning är det tveklöst om hon är MUF och han riksdagsledamot för M. Det går inte att komma ifrån.

För att det ska vara beroendeställning i juridisk mening behöver han vara hennes betygsättande lärare, arbetsgivare, präst eller liknande.
Citera
2021-09-10, 23:21
Medlem
Citat:

Ändå tveksamt. Rent formellt är ju parti och ungdomsförbund helt olika organisationer, så en riksdagsledamot har ingen formell makt över ett ungdomsförbund.
Däremot har riksdagsledamöter makt över allmänheten i viss utsträckning, även om man kan fråga sig om det är ledamoten eller allmänheten som befinner sig i beroendeställning. Det är ju trots allt ledamotens lön som är avhängd allmänhetens gillande.

Går det att styrka att denna händelse alls inträffat så är det naturligtvis en förtroendeskada på många håll och det regleras så klart i utfallet i ett val för den aktuella ledamoten.
Alternativt i interna nomineringsprocesser, vilket man får anta var syftet med planteringen av nyheten just nu.

Känslan är dock att detta rinner ut i sanden.
Citera
2021-09-10, 23:25
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Socialdemokrat1990
Jag gissar att M i detta nu gått igenom det mesta som finns i teknisk väg och pratat med sitt ungdomsförbund. Om inte medierna lägger något bättre på bordet innan måndag eftermiddag så finns det goda skäl att misstänka ett frame job som Expressen får svårt att förklara utan att skämma ut sig själva och därtill möjligen missbruks källskyddade tips.

Hur menar du att Expressen skulle ha missbrukat källskyddade tips?
Citera
2021-09-10, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Socialdemokrat1990
Jag vet, 100 procent, att det är HB som är den anklagade. Det vet alls som jobbar i riksdagen i detta nu.

Att nyheten knappt lyftes av Aftonbladet och DN som hatar den aktuella ledamoten och att Expressen under dagen jobbat om texten utan att egentligen tillföra något nytt, den har bara marginellt vinklats om, visar också att man har rätt svagt på fötterna.
Notera gärna avsaknaden av uttalanden från de som i tidningen benämns som ”utsatta”.
Det är långt ifrån självklart att personerna själva ens upplever sig utsatta eller är medvetna om sin egen inblandning.

Detta bör tas med ett större lass salt. Under veckan har som bekant SSU förfalskat ett stort antal twitterkonton av högerprägel och HB:s egna uttalanden i Aftonbladet är av sorten som bara görs om man verkligen inte såg detta komma, än mindre varit i möten om det.
Att ljuga rakt upp och ned om processen vore förenat med enorm risk oavsett sanningen i anklagelsen.
Så han var sannolikt helt ovetande om att Expressens text handlade om honom fram tllls dess att Aftonbladet ringde honom.

Det finns möjligheten här att ”offren” är fabricerade. Alltså påhittade/kopierade MUF-konton som interagerat med HB och groomat fram de uttalanden man vill ha.
Kanske till och med en god bit bakåt i tiden.
Det finns så klart möjligheten att till och med HB-kontot i sociala medier som interagerat med ”offren” är fabricerat.
Sen finns ju möjligheten att det faktiskt rör sig om något gammalt samtal som någon eller några pumpat upp till en jättegrej.

Timingen är tveklöst intressant och knappast en slump. Det vet medierna och det vet M.
Avsaknaden av uttalanden från ”drabbade” är en mycket svag punkt i rapporteringen och det är inte alls otänkbart att det inte ens finns någon verklig person som faktiskt har drabbats.

Givet hur media hanterar rapporteringen just nu så känns det som att man själva börjat tappa tron på den egna publiceringen. Om man rakt av blivit blåsta, dragit enorma växlar på enstaka meningar plockade ur kontext eller helt enkelt bara gjort ett svagt jobb återstår väl att se.
Men just nu är det inte övertygande alls.

Det blir intressant att se vad Moderaterna finner i sin egen utredning av saken.

Både Rapport och Aktuellt hade detta som en huvudnyhet ikväll. Så tyvärr har de i så fall gått på det hela.
Citera
2021-09-10, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ViscaCatalunya69
Sluta använda ord vars betydelse du inte förstår, att knulla 17-åringar gör ingen till pedofil. Är du så verklighetsfrånvänd att du inte ens känner till att byxmyndighetsåldern är 15? En 17-åring är mindre än ett år ifrån att vara myndig, fast du kanske anser att folk som knullar 18-åringar är pedofiler?

Om du inte vet hur svårt (eller inte) det är att ragga på 17-åringar varför kommenterade du då att folk som ligger med 17-åringar inte kan få till det med kvinnor i sin egen ålder? Det får dig att verka lite smått efterbliven.

Jag är rätt säker på att en person som kan tänka sig att ligga med en 15-17-åring inte skulle dra sig för att ligga med vissa 13-14-åringar heller om det inte hade varit olagligt.

Jag tänker att enda anledningen till att en vuxen man raggar på tonårstjejer är antingen för att han attraheras av minderåriga, eller inte har några andra alternativ. Vilken grupp tillhör du?
Citera
2021-09-10, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Hur menar du att Expressen skulle ha missbrukat källskyddade tips?

Det är inte det jag skriver.
Däremot skriver jag att om Expressen blivit lurade eller gått på fabricerat material så kommer dom dels skämma ut sig och dels tvingas missbruka källskyddade tips för att kunna avslöja ett eventuellt frame job.

Det finns visserligen teoretiska möjligheter att vara rätt ospecifik med hur det gått till, men rent krasst ska källorna hållas helt hemliga så även det vore knepigt.
Inte för att jag tror att man skulle vilja vidgå att man agerat på dålig information ens om man upptäcker det själva.
Då tiger man bara ihjäl grejen och låtsas att man var rätt ute, men att det inte fanns nog bra bevisning.

Jag tror man får vänta och se om någon av de ”utsatta” ens själva upplever sig utsatta och är beredda att tala ut anonymt.
Man kan tycka att det redan borde ha skett och avsaknaden av såna berättelser är lite besynnerlig.

Storyn känns så här långt väldigt svag trots de skarpa rubrikerna. Jag uppfattar det som allmänt moraliserande från tredje part, kanske direkt konkurrent till den utpekade, där omständigheter som tidpunkt, sammanhang, bestämd plattform och utsatta som upplever sig utsatta helt saknas.
Det är rätt udda.
Hur kontrollerar man ens en anklagelse av den här sorten om det inte finns mer information att gå på?
Citera
2021-09-10, 23:37
Medlem
Om det är HB är det ett gyllene tillfälle att försöka få över honom till SD.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in