2021-09-10, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkazam
Vilket språk utöver engelska bör man lära sig? Dvs. om man vill kunna njuta av god litteratur. Eller snarare, kan man rangordna språken med avseende på ”litterär rikedom”, och i vilken ordning skulle ni då placera dem?

Isländska, eftersom:
- det är relativt lätt för en svensk att lära sig tillräckligt bra för att kunna läsa litteratur i original
- det på Island produceras mest och bäst litteratur i förhållande till folkmängden
- det finns en rik äldre litteratur som har spelat roll för övrig nordisk litteratur och historia
Citera
2021-09-10, 19:24
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Vilket språk utöver engelska bör man lära sig? Dvs. om man vill kunna njuta av god litteratur. Eller snarare, kan man rangordna språken med avseende på ”litterär rikedom”, och i vilken ordning skulle ni då placera dem?

Arabiska, Tyska, Kinesiska
Citera
2021-09-10, 19:54
Medlem
AlWpLxdjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pippipipparpippin
Om syftet är karriär kan faktiskt tyskan fortfarande fungera. många väletablerade företag med goda möjligheter till avancemang i Tyskland. du kan dessutom göra dig förstådd i stora delar av östblocket och till viss del i benelux länderna.

Då är väl att lära sig japanska mer givande i så fall? Med tanke på att de flesta tyskar faktiskt kan engelska?
Citera
2021-09-10, 20:04
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Eftersom Kina kommer styra världen i framtiden så skulle jag nog säga kinesiska eller mandarin eller vad det nu heter.
Citera
2021-09-10, 20:12
Medlem
Eoppoyzs avatar
Det beror lite på vad du är intresserad av men också orsaken till att välja ytterligare ett språk. Det kan vara allt från spanska, franska, tyska, ryska, arabiska, kinesiska eller japanska. Själv har jag lärt mig lite japanska, men jag är inte tillräckligt bra för att läsa böcker på det språket ännu. Tala som en grottmänniska kan jag ju.
Citera
2021-09-10, 20:15
Avslutad
Nu verkar vissa svar ha kommit in på vilken praktisk nytta, för karriär osv., som man kan ha av att kunna olika språk.

Men frågan i tråden handlar om vilken litteratur man får tillgång till genom respektive språk. Jag har t.ex. funderat på att lära mig tyska - då kan man läsa Nietzsche, Goethe m.m. Och med tanke på vilken ansträngning det är att lära sig ett språk, så finns det anledning att ställa sig frågan vilket språk som är mest värt mödan.
Citera
2021-09-10, 21:34
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlWpLxdj
Då är väl att lära sig japanska mer givande i så fall? Med tanke på att de flesta tyskar faktiskt kan engelska?

Japanska är säkerligen ett framtidsspråk eller varför inte koreanska?
Citera
2021-09-10, 21:37
Medlem
Milldues avatar
Citat:

Urdu och Arabiska
Citera
2021-09-10, 21:44
Medlem
AlWpLxdjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Det beror lite på vad du är intresserad av men också orsaken till att välja ytterligare ett språk. Det kan vara allt från spanska, franska, tyska, ryska, arabiska, kinesiska eller japanska. Själv har jag lärt mig lite japanska, men jag är inte tillräckligt bra för att läsa böcker på det språket ännu. Tala som en grottmänniska kan jag ju.

Min japanska gör väl att jag låter som en neandertalare. Så kan relatera.

Till TS: Det finns två olika sätt att lära sig språk på.

1. Du är tvungen att lära dig språket då du är i landet där det pratas.
2. Du har en oerhörd passion för språket i sig.

Har du ingetdera så är det svårt att lära sig ett språk. Vad kommer motivera dig att spendera timmar varje dag i flera år?
Citera
2021-09-10, 22:34
Medlem
Beror på var du bor, vilket jobb du har och vilka språk kunderna prata.

Här är det mest pratade språken efter engelska.

2: Mandarin
3: Hindi
4 Spanska
5: Standard arabiska
6: Bengali
7: Franska
8: Ryska
9: Portugisiska
10: Urdu
Citera
2021-09-10, 23:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AlWpLxdj
Min japanska gör väl att jag låter som en neandertalare. Så kan relatera.

Till TS: Det finns två olika sätt att lära sig språk på.

1. Du är tvungen att lära dig språket då du är i landet där det pratas.
2. Du har en oerhörd passion för språket i sig.

Har du ingetdera så är det svårt att lära sig ett språk. Vad kommer motivera dig att spendera timmar varje dag i flera år?

Jag vet inte om frågan var ställd till mig eller om den är retorisk, men jag antar att en passion för ett språk kan bygga på bl.a. en passion för den litteratur som finns på språket. Gillar man exv. ryska författare så kan det kanske leda över i en önskan att lära sig ryska. En del gillar väl även att lära sig språk som en slags hobby.

En annan sak som slog mig är att man inte nödvändigtvis behöver lära sig språket på samma sätt om man bara vill läsa (och skriva) på det som om man även vill kunna föra konversationer på det.
Citera
2021-09-10, 23:03
Medlem
Charlemanges avatar
Spanska alt Castellano så klart , större på sätt och vis än Engelska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in