2021-09-09, 22:33
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag håller inte med om att man misslyckats ifall man råkar smittas. Men det kan vara dumt att premiera dom personer som har erhållit immunitet genom infektion, genom att, som vissa här föreslår, ge speciella privilegier till personer med naturlig immunitet. Sådana privilegier riskerar att elda på smittspridningen ännu mer.

Därför tänker jag att personer som har erhållit immunitet genom infektion inte bör ha mer privilegier än personer som har erhållit immunitet genom vaccination. Och jag är skeptisk till att ge vaccinerade personer mer privilegier än ovaccinerade personer.

Tror vi kan glömma några prilegier till infekterade. Anledningarna är flera.

1. Sänder helt fel signaler. Kontraproduktivt.
2. Noll koll på vilka som varit smittade och inte.
3. Oklar immunitet.

Blir det något blir det i form av vaccinpass.
Citera
2021-09-09, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Knakar inte alltför myclet i och med att ingen av de smittade behövt uppsöka sjukvård i Överkalix iallafall.
Det kanske är för tidigt att säga.
Citera
2021-09-09, 22:35
Medlem
RonPaul2008s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Dom trasslar till det. Alternativet är ingen vaccinering och då hade vi haft 5ggr fler döda.

Var fick ni den siffran ifrån?
Nu får vi ställa om hela samhället pga alla som vaccinerat sig istället, pinsamt.
Citera
2021-09-09, 22:36
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Ökad smittspridning är ju nödvändigt då alla behöver bli exponerade för att få bra immunitet. Vaccinerna dalar ju i effektivitet så vi behöver alla en "naturlig" boost.

191 gånger högre risk att åka på venös tromboembolism av covid än vaccin.
12 gånger högre risk att få en ischemisk stroke av covid än vaccin.

https://b-s-h.org.uk/about-us/news/covid-19-infection-much-more-likely-to-causes-blood-clots-than-vaccines-major-analysis/

Studie baserad på 30 miljoner (!) patienter.

Jag tar vaccinet framför covid alla dagar i veckan.

Bara IQ-hindrade individer som inte gör det.
Citera
2021-09-09, 22:38
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Alternativet hade varit att ge människor vård istället för att vänta tills lungorna pajar.

Det var inte frågeställningen. Att vaccinering skulle förorsaka att det uppstår mer mutationer än om man inte vaccinerade. Den evolutionära utvecklingen påskyndas av det totala antalet virus som existerar, inte på grund av om perosoner är vaccinerade eller ej.

Ett tydligt exempel: Deltavarianten som nu dominerar världen uppstod i ett område helt utan vaccination, dvs i Indien. Ju mer man vaccinerar desto färre antal virus finns i omlopp desto mindre är sannolikheten är att mutationer uppstår. Virus har ingen mystisk förmåga att känna av om en person är vaccinerad och spontant känner ett behov att mutera mer. Pandemier är ett rent statistiskt fenomen.
Senast redigerad av raskens 2021-09-09 kl. 22:40.
Citera
2021-09-09, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
Anders Tegnell lång tystnad när han fick frågan om hur folk ska bete sig när kosläppet sker

"Man ska tänka på hålla avstånd men folk kan gärna gå ut och trängas på nattklubbar" vilket jävla skämt han är
Tankeverksamheten verkar inte fungera fullt ut, verkar det som.
Citera
2021-09-09, 22:42
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClasZtefanYngwezon
Eller bötfälla folk som inte följer dem.

Det är ingen idé att härja med folk, nu när så många, ändå, vaccinerat sig. Mer än 80 procent av de aktuella åldersgrupperna, mot progostiserade 70 procent. Jag hade iof velat sett en siffra på, minst, 90 procent. Men vaccinationsprogrammet är inte över ännu. Det finns säkert, enstaka, kommuner i Sverige som, redan, nått upp till 90 procent vaccintäckning för 16 plusarna. Då främst kommuner med äldre befolkning, vilket iof är utmärkt med tanke på att konsekvenserna av smitta drabbar de äldre, extra, hårt.
Citera
2021-09-09, 22:48
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen

https://b-s-h.org.uk/about-us/news/covid-19-infection-much-more-likely-to-causes-blood-clots-than-vaccines-major-analysis/

Intressanta siffror, tack!

Till dessa skall, naturligtvis läggas:

5 gånger mindre risk att bli smittad

29 gånger mindre risk att bli allvarligt sjuk i Covid-19, (,läggas in på sjukhus). Jag gissar på att det är ungefär samma storleksordning som mellan en ovaccinerad 90 åring och en ovaccinerad 25 åring vad gäller risken för allvarlig sjukdom.
Citera
2021-09-09, 22:52
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Nej det verkar inte som om FHM är överens om tilltaget man gjort.
Nu kommer Anders Tegnell och vill ha särskilda restriktioner eller råd för ovaccinerade.
De börjar likna ett stort skämt.
Nu kör vi
Det var ju inte bara FoHM som kom med tillägg/brasklappar, det gjorde även SKR och Socialstyrelsen även om det inte var lika tydligt.
Minns inte vad det var, men jag reagerade på det när det framfördes.
Citera
2021-09-09, 22:53
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Dom verkar ta lockdownanhängarna sist i utfrågningen. I dag var det Lena Einhorn som besservissade skämskudden åker fram.

https://youtu.be/4T6-8pb22ro?t=3139

Vid 2:40 i videon, konstaterar Anders Tegnell att Sverige för närvarande har låg smittspridning jämfört med övriga Europeiska Unionen. Enligt Anders Tegnell är det mycket tack vare ett väldigt framgångsrikt vaccinationsarbete. Av Anders Tegnells uttalande får man alltså intrycket av att Sveriges vaccinering skulle ha gått bättre än vaccineringen i övriga Europeiska Unionen.

Men ur ett europeiskt perspektiv är Sveriges vaccinering inte imponerande. Exempelvis Spanien har kommit betydligt längre än Sverige. Trots Spaniens omfattande vaccinering, så har landet plågats av ännu en våg av sjuk- och döds-fall.

Vågen av smittfall i Spanien indikerar att det kan vara idé att börja ge påfyllnadsdoser till dom grupper som fick sina vaccindoser vid årsskiftet.
Citera
2021-09-09, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen

Så om man som ovaccinerad blir smittad 7751 gånger av covid under sin livstid så kan man räkna med en ischemisk stroke iallafall 1 gång..

Skulle vara riktigt oturligt om man fick stroken vid smitta nr 1 av 7751

skrämmande.
Senast redigerad av Morotstunga 2021-09-09 kl. 23:35.
Citera
2021-09-09, 23:38
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Nej det blir inte spännande, personligen vet jag att det slutar i katastrof. Slopade restriktioner + virussäsong + folks immuniteter försvinner.

Vi får se, kanske vore läge att ge alla över 70 en boosterdos?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in