Citat:
Vi får se vad för effekt dagens besked ger på de som ännu inte velat/orkat vaccinera sig än. Personligen tror jag vi kommer trycka upp siffran för de som fått första dosen med åtskilliga procent de kommande veckorna. Nu är det dags att öppna upp på riktigt och då vill nog de flesta slippa bli sjuka, riskgrupp eller ej. Dessutom har ju smittspridningen gått upp så det är också kanske mer relevant att vaccinera sig nu än i juli då vi bara hade typ 100 fall om dagen. Jag har svårt att tänka mig att det är närmare 20% av befolkningen som inte vill vaccinera sig pga att man inte litar på vaccinet. Jag har träffat precis 0 personer i verkliga livet som uttryckt det.
Jag kan bara tala för mig själv som ovaccinerad och det handlar inte om vaccinet i sig, främst. Det handlar om att jag inte tillhör någon riskgrupp (ung o frisk) och därför finns ingen anledning för mig att ta ett osäkert vaccin mot ett virus, som med all sannolikhet inte kommer att döda mig. Och vad vet jag - kanske har jag redan haft covid utan att märka det så att jag redan har naturlig immunitet? Varför ta ett nödgodkänt vaccin som bara varar i x antal månader när ingenting pekar på att det skulle behövas i mitt fall? Jag följer hellre rekommendationerna i ett par månader till över vintern, lutar mig lugnt tillbaka och ser vad som händer.
Jag tror, om vi ska spekulera, att de som har bestämt sig för att inte ta vaccinet, är ganska orubbliga nu. Vi är redan inne i september och snart har effekten av sprutorna som folk har tagit under vår och sommar, avtagit. Snart är alla ovaccinerade igen om man inte fyller på med doser. Sen finns det kanske några som har varit bortresta över sommaren som nu kommer hem och vill vaccinera sig.