2021-09-05, 18:36
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fullblitz
Nej, du har fel.
Ebba Busch drog upp ombudets helt irrelevanta förehavanden för mer än 15 år sedan för att misskreditera ombudet och Esbjörns sida, för att försvaga sin motståndare precis som mobbande fjortisar hittar på skit på deras offer för att trycka ner dom.

Du hävdar med en envishet att ombudet inte tagit sitt straff för att han inte betalat sina böter, jag tycker att du har rätt i det, men det visar faktiskt på den fundamentala skillnaden i Ebba Buschs och ombudets kriminella bana.

Dom skiljer sig på en punkt, ombudet har konsekvent hävdat sin oskuld och försökt dra det till HD och anser sig själv fortfarande vara oskyldigt dömd.
Ebba Busch erkänner sin skuld för att 5 sekunder senare hävda sig oskyldigt dömd fast att det är lagar hon själv varit med och stiftat som hon åker dit på!

Ombudet må vara hur vidrig som helst, på flera plan, vad vet jag, du verkar ju ha bättre insyn än de flesta på den punkten. Men ombudet är i varje fall konsekvent.

Ebba Buschs hyckleri är utan motstycke, ändå så låter media och journalister henne komma undan med det. Det blir bara små notiser när hennes lögner genomskådas, när det borde vara löpsedlar på det!
Ebba vill inte heller ändra förtalslagstiftningen trots att hon anser sig vara oskyldig fast skyldig på samma gång. Rimligtvis borde hon tycka att det inte ska kunna vara brottsligt att säga något som är sant.
Det blir ännu mer fantastiskt med tanke på hur hon vevade i frågan och krävde skärpt lagstiftning för bara några år sedan.
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/WLxVEQ/det-ar-nog-nu--sa-stoppar-vi-nathatet

Ebba uppvisar ett säreget sätt att tänka och det avspeglar sig också i tvistemålet. Det hon säger och gör går inte ihop men blir ändå begripligt om man förutsätter att Ebba är så speciell att hon står över oss andra. Det är som om Ebba innerst inne ser sig själv som en despot. Utvald att leda Partiet och Landet.
2021-09-05, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Ebba vill inte heller ändra förtalslagstiftningen trots att hon anser sig vara oskyldig fast skyldig på samma gång. Rimligtvis borde hon tycka att det inte ska kunna vara brottsligt att säga något som är sant.
Det blir ännu mer fantastiskt med tanke på hur hon vevade i frågan och krävde skärpt lagstiftning för bara några år sedan.
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/WLxVEQ/det-ar-nog-nu--sa-stoppar-vi-nathatet

Ebba uppvisar ett säreget sätt att tänka och det avspeglar sig också i tvistemålet. Det hon säger och gör går inte ihop men blir ändå begripligt om man förutsätter att Ebba är så speciell att hon står över oss andra. Det är som om Ebba innerst inne ser sig själv som en despot. Utvald att leda Partiet och Landet.
Det finns många delar i förtalslagstiftningen som är bra och fyller ett viktigt syfte. Att man inte ens ska få berätta att en dom som enligt grundlagen är en offentlig handling inte ens ska få omnämnas är en anomali i sammanhanget.

Att dra fram lögner och hämndporr som exempel för att motivera detta är fullständigt befängt.
2021-09-05, 18:42
Medlem
Masingas avatar
Behövs ingen bevisning alla vet att hon är skyldig, på vissa ser man det bara.
2021-09-05, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Din fantasifulla föreställningsförmåga räcker uppenbarligen bara till när det gäller Ebbas fantasifulla smutskastningskampanj. Därför blir dina rättsscenarier därefter.

Jag tror inte Berg kommer att pressa Ebba alls kring detta. Han kommer däremot fråga Esbjörn och vittnena om anklagelserna som Ebba uttryckt i media. Ebba behöver inte säga någonting om detta under förhandlingarna. Det finns redan på pränt i tidningar, uttalat av Ebba i TV-intervjuer och på sociala medier.
Du glömde svara på vilka som är offren i Ebbas smutskastningskampanj? Vad exakt är det som finns på pränt, uttalat av Ebba Busch i TV-intervjuer och på sociala medier. Jag antar att du inte tänkte riktigt färdigt med påståendet att det som sagts i TV finns på pränt, men jag kan lika gärna ta en länk till en intervju där hon i intervjuform bedriver en förtalskampanj mot någon. Du kan även citera något exempel om det känns enklare.
2021-09-05, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det finns många delar i förtalslagstiftningen som är bra och fyller ett viktigt syfte. Att man inte ens ska få berätta att en dom som enligt grundlagen är en offentlig handling inte ens ska få omnämnas är en anomali i sammanhanget.

Att dra fram lögner och hämndporr som exempel för att motivera detta är fullständigt befängt.
Så N.Armstark tycker alltså att det är okej att på en arbetsplats till alla skicka ut gamla domar man hittar på kollegor för att misskreditera dom! Gissar på att arbetsklimatet är lite hårdare i den värld som N.Armstark lever i!
2021-09-05, 19:02
Medlem
Citat:
Ombudets dom och tidigare förehavanden som är över 15 år gamla har precis noll och inget att göra med hustvisten.

Skillnaden mellan Ebba Busch och ombudet är att ombudet konsekvent hävdat sin oskuld och anser sig oskyldigt dömd.
Ebba Busch erkänner brottet men i samma andetag så hävdar hon sig oskyldigt dömd!

Det ombudet är dömd för är jävligt vidrigt men han har i varje fall varit konsekvent.
Det Ebba Busch är en hycklare och allt i den här soppan är väl genomtänkt och planerat i minsta detalj av Ebba Busch, dock har det gått åt helvete för henne och en del av sakerna har bokstavligen sprängts i ansiktet på henne på grund av grav inkompetens hos henne och de som ska "hjälpa henne tex med korrekturläsningen.

Förlorar hon hustvisten så är det GAME OVER för KD som riksdagsparti, hon kommer dra ner hela skiten i graven med sig själv. Det måste vara det mest egoistiska spelet en politiker fört i modern tid!

Tycker det finns värre som Jan Emanuel Johansson, Bert Karlsson och Mona Sahlin. Men du har rätt till din syn gällande politiker.
Folk går med till böter, som är att erkänna till brott men anser fortfarande de är oskyldiga. Borde Busch skrivit som hon skrev, nej.
Hon har erkänt brottet som hon blev anmäld för.

Igen, vart har jag skrivit Busch är oskyldig? För jag förstår inte varför du kalla mig en MP:are
2021-09-05, 19:37
Medlem
DoraFs avatar
Citat:

Det må vara befängt, men det är den väg rättsväsendet valde. Sedan NJA 1992 s. 594 har hämdporr och dylikt beivrats genom tillämpning av förtalslagstiftningen. Sedan 2018 kan dock den som sprider integritetskänslig bilder eller andra uppgifter om någon annan dömas för olaga integritetsintrång. Till det integritetskänsliga räknas sexuella bilder som läggs ut på nätet mot någons vilja och uppgifter om någons sexliv eller hälsotillstånd.

I Ebbas fall föll hon på att åklagaren ansåg att uppgifterna hon lämnade om Binninge inte var försvarbara, vilket är en fullt korrekt bedömning då Binninges brottslighet inte hade eller har något med hans uppgift som ombud till Esbjörn att göra.

Jag utgår från att Ebba innan hon skrev inlägget hade meddelat Uppsala tingsrätt om Binninges dom, ifall de missat den. Det är nämnligen tingsrätten som i slutänden bestämmer vem som får agera ombud. Att Esbjörn inte hade något emot Binninge trots dennes förflutna vet vi eftersom Binninge står kvar som hans ombud.
2021-09-05, 19:37
Medlem
Citat:
Så N.Armstark tycker alltså att det är okej att på en arbetsplats till alla skicka ut gamla domar man hittar på kollegor för att misskreditera dom! Gissar på att arbetsklimatet är lite hårdare i den värld som N.Armstark lever i!
Det är väl iofs den som läser domen som avgör om det misskrediterar ens relation till den berörde. Om det påverkar så kan jag tycka att spridningen självklart var relevant. Om en person är dömd för sexualbrott så tycker jag att det är rimligt att kollegor på en arbetsplats har rätt att veta detta. Att domen enligt grundlagen är en offentlig handling beror givetvis på att de som stiftat grundlagen tycker samma sak, sedan har en klåfingrig åklagare ställt sig över grundlagen. Det är orimligt! Arbetsklimatet blir inte alls hårdare av detta, den som har suttit i fängelse får helt enkelt chansen att förtjäna sitt förtroende på nytt och arbetskamraterna får den information de har rätt att få.
2021-09-05, 19:41
Medlem
Citat:
Det må vara befängt, men det är den väg rättsväsendet valde. Sedan NJA 1992 s. 594 har hämdporr och dylikt beivrats genom tillämpning av förtalslagstiftningen. Sedan 2018 kan dock den som sprider integritetskänslig bilder eller andra uppgifter om någon annan dömas för olaga integritetsintrång. Till det integritetskänsliga räknas sexuella bilder som läggs ut på nätet mot någons vilja och uppgifter om någons sexliv eller hälsotillstånd.

I Ebbas fall föll hon på att åklagaren ansåg att uppgifterna hon lämnade om Binninge inte var försvarbara, vilket är en fullt korrekt bedömning då Binninges brottslighet inte hade eller har något med hans uppgift som ombud till Esbjörn att göra.

Jag utgår från att Ebba innan hon skrev inlägget hade meddelat Uppsala tingsrätt om Binninges dom, ifall de missat den. Det är nämnligen tingsrätten som i slutänden bestämmer vem som får agera ombud. Att Esbjörn inte hade något emot Binninge trots dennes förflutna vet vi eftersom Binninge står kvar som hans ombud.
Ebba Busch har inte spridit några porrbilder på Binninge, hon har inte heller skrivit en rad om hans hälsotillstånd. Hon skrev att han dömts för sexualbrott och är en nolltaxerare. Den informationen är offentlig enligt grundlagen och borde absolut inte dömas som förtal.

Att jämföra offentliga handlingar med porrbilder är befängt, det förstår var och en som tänker till lite grann.
2021-09-05, 19:48
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ebba Busch har inte spridit några porrbilder på Binninge, hon har inte heller skrivit en rad om hans hälsotillstånd. Hon skrev att han dömts för sexualbrott och är en nolltaxerare. Den informationen är offentlig enligt grundlagen och borde absolut inte dömas som förtal.

Att jämföra offentliga handlingar med porrbilder är befängt, det förstår var och en som tänker till lite grann.
Det är ingen som hindrar dig från att tycka vad du vill. Det är okej att tycka att Högsta domstolen, Lagrådet, Sveriges riksdag etc kommer till befängda slutsatser. Oavsett vad du tycker återfinns Ebba i belastningsregistret straffad för grovt förtal. Oavsett vad du tycker kommer hon att bli tvungen att betala skadestånd till Binninge.
2021-09-05, 20:01
Medlem
Citat:
Det är ingen som hindrar dig från att tycka vad du vill. Det är okej att tycka att Högsta domstolen, Lagrådet, Sveriges riksdag etc kommer till befängda slutsatser. Oavsett vad du tycker återfinns Ebba i belastningsregistret straffad för grovt förtal. Oavsett vad du tycker kommer hon att bli tvungen att betala skadestånd till Binninge.
Jag trodde att du hade lite koll på hur juridik fungerar, varken HD, lagrådet eller Riksdagen har haft någonting med Ebba Busch förtal att göra. Det var en enskild politiskt tillsatt åklagare som skrev ut ett strafföreläggande. Skadeståndet vet varken du eller jag något om. Men jag gissar på en symbolisk summa motsvarande årskostnaden för Netflix.
2021-09-05, 20:05
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Jag trodde att du hade lite koll på hur juridik fungerar, varken HD, lagrådet eller Riksdagen har haft någonting med Ebba Busch förtal att göra. Det var en enskild politiskt tillsatt åklagare som skrev ut ett strafföreläggande. Skadeståndet vet varken du eller jag något om. Men jag gissar på en symbolisk summa motsvarande årskostnaden för Netflix.
Du missade att jag skrev etc. Till etc. hör underätter och åklagare. Såna som följer praxis, vettu.

Citat:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in