Citat:
Ursprungligen postat av
jnilsson
Det ingen visste var att det i framtiden skulle komma att finnas fler kön än åldrar... ;-)
Det blir så när man som artist/sportstjärna/företag väljer att vara opolitisk utan bara är "kommersiell". Man utesluter då inga grupper.
Björn och Benny har haft vissa PK-tendenser men inte i musiken (enda undantaget jag hört är Björns svenska översättning av "Thank you for the music" där han slår ner på religioner).
Hoppas det förblir så.
Citat:
Ursprungligen postat av
antonerik
Ja, ABBA har aldrig påstått att dom är något annat än kapitalister som vill tjäna pengar på popmusik. Än i dag blir dom lite kritiserade för att dom vill öppna en ABBA avatararena i London. Varför?
Historien har visat att kapitalistiska samhällen i västvärlden är mest framgångsrika. Det är dit alla längtar. ABBA har aldrig dragit sig för att marknadsföra sig själva, dom är pionjärer inom avatar-tekonologin. Dom har aldrig känt en politisk press på sig därför att deras enda budskap har varit att leverera bra popmusik som säljer bra.
Va, stämmer det? Jag tycker när man lyssnar på intervjuer från deras tid att de ständigt sa att de gjorde musik de själva tyckte om och att sedan många andra gillade den och de kunde leva på det var bara ett plus. Titta på deras ursprungliga turnébuss och var någonstans de spelade. Det var ju inte glamour och femstjärniga hotell från dag ett. Efter Waterloo tog det ju ett halvår eller ett år innan nästa hit kom. Har för mig det var SOS och sedan kom Mamma Mia och då verkade allt släppa.
Ödmjukheten tappade kanske B&B lite på vägen, men vem kan egentligen klandra dem. De har ju varit otroligt framgångsrika och har verkligen haft känsla för vad som varit populärt. Ser man intervjuer med Agnetha från slutet 70-talet och Frida från början 80-talet så framstår båda två som rätt knäckta efter separationerna. Av det lilla utomstående kan tolka så kunde nog B&B skött det rätt mycket snyggare och uppfört sig schysstare. Gissar att de ångrat en hel del. Skönt för oss fans att de verkar ha bearbetat sina respektive konflikter och att de fungerar så bra tillsammans att de kan producera nytt. Ingen av dem behöver ju pengar så då återstår det att de verkligen tycker att det är roligt.
Citat:
Ursprungligen postat av
fryskyl
Tackar för den!!!! Fan vilken stark låt, det också.
Nåt mer man missat? Jag känner typ mest till de största hitsen, ABBA Gold och några till.
Men igen, "Don't Shut Me Down" hade lätt platsat på ABBA Gold-skivan. Så bra är den, trust me.

Oj. Jag kan varmt rekommendera dig att lyssna igenom alla deras låtar och läsa deras texter. Det finns otroligt många dolda eller bortglömda pärlor. Utan rangordning och utan att ha tänkt igenom något särskilt så här kommer ett gäng jag ofta kör vid matlagningen. Angeleyes, So Long, On And On And On, As Good As New, I am Just A Girl, Man In The Middle, I´ve Been Waiting For You, Rock You, That´s Me, Summer Night City, Nina Pretty Ballerina, Hasta Manana, He´s Your Brother, Hole In Your Sole, Why Did It Have To Be Me, Tiger, My Love My Life. Finns så klart fler, men dessa brukar inte spelas särskilt ofta. Har för mig att Benny sagt att han ångrade att de gjorde Watch Out. Texten är lika creepy som The Police´s Every Breath You Take, men det är bra drag i Watch Out.
Vill du se en ärlig vuxen man gråta så spela Slipping Through My Fingers.
Citat:
Ursprungligen postat av
jnilsson
Agnetha var etablerad låtskrivare men det är bara Disillusion som hamnat på någon ABBA-skiva.
Det fanns talang i överflöd i Polar-studion.
Men jag har fått intrycket att Benny hade överlägset störst inflytande och har järnkoll på alla stämmor. Den melodiska basen i "Don't shut me down" är typisk och har tillkommit utan t.ex. Gunnarsson. Baslinjerna i ABBA-låtar, t.ex. "One of us", är avancerade och som sagt melodiska.
Om vi räknar de 8 albumen så har du rätt, men tar du med Live-albumet från Wembley så finns I´m Still Alive med vilken jag vill minnas att hon skrev och framförde solo. B&B var ju på henne att hon skulle komponera men som jag läst tyckte hon inte hon kunde mäta sig med dem. Istället komponerade hon låtar på svenska under 70-talet, många vilka jag tycker är riktigt fina.
Jag har för mig att jag också läst att Benny var den som var kompromisslös med soundet. Även om alla fyra bestämde gemensamt så hade Benny något slutgiltigt bestämmande eller något liknande.
Citat:
Ursprungligen postat av
nbsp
Abba singles race to top of streaming charts in comeback triumph
Swedish pop group shows cross-generational appeal
“Spotify has not updated its charts since the release of the singles, it shared data showing the band were most streamed by 18- to 24-year-olds, and that their music has been growing in popularity since 2014, with streams doubling over that period. Dancing Queen is the most popular track on the platform, the data showed.”
Ser ut att bli stor succé, finns det något gammalt band som gjort en så här fräsch ”reunion”? Ett helt album med nytt material och att döma av de två första håller det toppklass. Detta av ett gäng 75-åringar, dags att höja pensionsåldern.
I den här genren kommer nog virtuella avatarer att fungera perfekt, att släpa runt gamlingarna stadion-scener hade troligen sänkt det hela en del. De verkar även ha anlitat de bästa för att göra detta.
Det finns inget motsvarande som skett i musikhistorien. Ett världsband som fångade mer eller mindre en hel värld, tar paus i nästan ett halvt sekel för att sedan släppa nya låtar med sitt egna unika sound som dessutom känns fräscha 2021. Makalöst.