Citat:
Därför att jag:
Vill förebygga mänskligt lidande och död.
Vill att samhället skall öppnas upp helt och hållet, så fort det går, genom att ovanstående minimeras om så många som är 16 år eller äldre vaccinerar sig med två doser.
Att dessutom vaccinera barn mellan 12 och 15 år, eller ännu yngre, verkar däremot vara meningslöst. Israel,USA, Malta, UK, kanada, m.fl har visat det, redan nu.
När sjukvården belastas minimalt och därmed väldigt få människor behöver sjukhusvård och IVA-vård för Covid-19, samt att ytterst få dör i/med Covid-19, då är det dags att öppna upp totalt. Ett bra riktmärke för detta är de villkor som FHM ställt upp för deras fas tre. Mer än så lär vi inte få kontroll över Delta-varianten. Skulle vi inte lyckas med detta så lär vi, senast maj 2022 öppna upp, helt och hållet, och svälja förtretet.
Vill förebygga mänskligt lidande och död.
Vill att samhället skall öppnas upp helt och hållet, så fort det går, genom att ovanstående minimeras om så många som är 16 år eller äldre vaccinerar sig med två doser.
Att dessutom vaccinera barn mellan 12 och 15 år, eller ännu yngre, verkar däremot vara meningslöst. Israel,USA, Malta, UK, kanada, m.fl har visat det, redan nu.
När sjukvården belastas minimalt och därmed väldigt få människor behöver sjukhusvård och IVA-vård för Covid-19, samt att ytterst få dör i/med Covid-19, då är det dags att öppna upp totalt. Ett bra riktmärke för detta är de villkor som FHM ställt upp för deras fas tre. Mer än så lär vi inte få kontroll över Delta-varianten. Skulle vi inte lyckas med detta så lär vi, senast maj 2022 öppna upp, helt och hållet, och svälja förtretet.
Tack för ett utförligt svar!
Du vill alltså förebygga mänskligt lidande och död. En behjärtansvärd utgångspunkt. Gäller detta bara lidande och död av pga Covid19 infektion eller är du lika engagerad när det kommer till andra infektioner? Kanske tom livstilssjukdomar som tar många liv årligen.
Kommer vi få se dig utanför McDonalds med en skylt "alla med Bmi över 25, sluta ät skräp, GÅ TILL GYMMET" eller liknande. ??
Jag förstår att du gärna ser att restriktioner lättas och att vi "öppnar upp" samhället igen. (Personligen har jag inte påverkats på något sätt av "nedstängningen" men så är jag ej heller frekvent besökare av kulturevenemang och reser sällan utomlands).
Men är det inte bättre att verka för att utöka vårdens resurser, vårdapparaten har varit eftersatt och ineffektiv länge, långt innan pandemin. Istället för att försöka få så många som möjligt att vaccinera sig med alla frågetecken som finns idag?
Om massvaccineringen fungerar och smittspridningen blir minimal och belastningen på vården avtar så är det bara en tidsfråga innan vården återigen "går på knäna " kanske pga av ett nytt virus. Blir lixom moment 22, istället för att effektivisera och satsa på en stark vårdapparat som är beredd på olika kriser så anpassar vi vårdapparaten utifrån normal läge och måste återigen ta till panik åtgärder som nedstängningar och snabbutvecklade vaccin nästa gång. Varför inte ta tillfället i akt och lära oss nåt av denna pandemi?