2021-09-04, 11:26
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Komprimeringen gör. Och eftersom du förmodligen inte ens har funderat kring den här komprimeringen förut, så kan jag med allra största säkerhet ta vad du tycker är "extremt konstigt och såklart fel" med en rejäl nypa salt.
Du har alltså hittat ett nytt ord som du inte förstår betydelsen av. Komprimera=Pressa ihop, Förtäta, Koncentrera. Läs mer här: https://www.synonymer.se/sv-syn/komprimera
Citera
2021-09-04, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Du har alltså hittat ett nytt ord som du inte förstår betydelsen av. Komprimera=Pressa ihop, Förtäta, Koncentrera. Läs mer här: https://www.synonymer.se/sv-syn/komprimera

Yes, allt det du beskriver är det som sker med ytan ju längre bort du tittar. Vad är problemet?
Citera
2021-09-04, 11:39
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Yes, allt det du beskriver är det som sker med ytan ju längre bort du tittar. Vad är problemet?
Jag har inga problem. Ditt problem är att du inte förstår ordet. Det går inte komprimera en sträcka.
Citera
2021-09-04, 11:40
Medlem
Citat:
Att det ska vara så svårt att svara på en enkel ja eller nej-fråga.

Varför är det konstigt? Det är längst med marken som komprimeras i första hand, inte vad som höjer sig ovanför.

Det som är konstigt är att ljuset "komprimeras" av ingenting. Siktlinjen är ovanför marken och inte ens i närheten av marken. Om vi tar tornet i Totonto så pratar vi om en punkt som är 184 meter ovanför marken.

Du pratar om en "komprimeringseffekt" som marken utför på avstånd. Och det är såklart jättekonstigt.
Senast redigerad av WilleGarvin 2021-09-04 kl. 11:47.
Citera
2021-09-04, 11:45
Medlem
Citat:

Problemet är att komprimering inte förklarar att delar av föremålet inte är synligt medan andra delar är synliga. Du har infört en icke proportionell "komprimering" som det helt saknas stöd för. Med ökande avstånd kommer alla delar att skenbart minska i storlek lika mycket.
Citera
2021-09-04, 11:50
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Vad skulle du själv kalla det faktum att avståndet komprimeras i ditt synfält, om inte en komprimering?

Det är väl i sammanhanget ointressant vad jag skulle kalla det? Du kallar det ’komprimering’. Dåså, jo jag har ’funderat’ väldigt mycket kring centralperspektivet och hur det yttrar sig.

Och, detta skenbara förkortande av avstånd verkar inte på olika sätt nära marken, eller på nederdelen av byggnader. Det är helt enkelt fel av dig.

Det finns alltså en annan anledning till att en stor del av Toronto skyms av vattnet om man ser staden från andra sidan Lake Ontario.
Citera
2021-09-04, 11:50
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Nej. Jag har ju förklarat för dig hur perspektiv fungerar. Perspektiv skapar inga barriärer. Det är endast ditt påhitt

perspektiv förstärker barriäreffekten som orsakas av dis
Citera
2021-09-04, 11:51
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Det som är konstigt är att ljuset "komprimeras" av ingenting. Siktlinjen är ovanför marken och inte ens i närheten av marken. Om vi tar tornet i Totonto så pratar vi om en punkt som är 184 meter ovanför marken.

Du pratar om en "komprimeringseffekt" som marken utför på avstånd. Och det är såklart jättekonstigt.

det är såklart diset i förgrunden som orsakar komprimeringseffekt
Citera
2021-09-04, 11:52
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studenten777
perspektiv förstärker barriäreffekten som orsakas av dis

Haha dåren är tillbaka.

Eller så är det en viss krökning?

Citat:
Ursprungligen postat av studenten777
Finns å andra sidan en möjlighet att jorden är linsformad med viss krökning på ytan
Citera
2021-09-04, 11:57
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Funderat på? Jag har återkommande arbetat med centralperspektivet i 30 år. Jag lär ut hur det fungerar och hur man kan använda sig av det i bildframställning.

Perspektiv skymmer inte någonting, inte delar av byggnader, inte lastbilar, inte marken. Ingenting.

nej det skymmer inte men eftersom vi inte lever i ett vacuum så är inte luften lika genomskinlig på långt håll. massor av faktorer såsom reflektioner dis osv spelar in
Citera
2021-09-04, 12:03
Medlem
Citat:
Komprimeringen gör. Och eftersom du förmodligen inte ens har funderat kring den här komprimeringen förut, så kan jag med allra största säkerhet ta vad du tycker är "extremt konstigt och såklart fel" med en rejäl nypa salt.

Men snälla du, du förklarar inte ett skit genom att införa ytterligare ett begrepp som "komprimering" utan att förklara vad det är och hur effekten uppstår.

Komprimering för oss övriga innebär att hela tornet förminskas lika mycket. Vidare innebär komprimering att ingenting döljs utan enbart att de blir mindre. Komprimering förklarar exakt lika lite som perspektiv. Dvs inte alls.
Citera
2021-09-04, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Jag har inga problem. Ditt problem är att du inte förstår ordet. Det går inte komprimera en sträcka.

Det komprimeras i ditt synfält. Fysiskt så komprimeras ingenting.

Att det ska vara svårt att förstå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in