2021-09-04, 10:43
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legooo
Du har nog missförstått allt jag skrivit. Jag har inte låst fast mig vid ett scenario. Jag har flera tänkbara scenarion. Vad man vet är att det tar ca 15min från stat till skogsstigens början vid ekudden. Hanna vittnets tider när hon hör oväsen i skogsdungen direkt när hon kommer utanför dörren talar för att Helena fick skjuts alternativt att Hanna vittnet missbedömt tiden när hon faktiskt gick ut och att det var senare än 02:10, 02:15.
jag kan tänka mig flera olika scenarion om vad som hänt Helena.? Vi spekulerar ju bara! olika scenarion:

1.
PU + en chafför plockar upp Helena vid torget, släpper av henne vid skogsstigen ~02:10. PU erbjuder att följa sen går något snett, han kanske får en örfil å ger igen men råkar vrida nacken av Helena. PU och chaufför tjafsar man beslutar att åka runt till lekplatsen förmodligen för att ta med kroppen alt skjutsas PU ner till torget igen , PU återvänder senare annan bil efter att ha skaffat ”taxi” alibit.

2.
Med CL som gärningsman. Hanna vittnet har gått ut senare med hunden typ ~02:15 eller senare. CL kommer med egen bil och möter Helena vid skogsstigen (ungefär som dit ”pudelfrillans” tänkbara scenario)

3.
Påkörning. Hanna vittnet har gått ut ca 02:15 med sin hund och hör hur flera män och en kvinna tjafsar om vad dem ska göra med en livlös helenakropp. Den bärs in i paniken i skogsdungen, kvinnan skriker och gråter ”nej så kan/får ni inte göra” ”Åh nej” . Allt blir tyst när männen fått in henne i bilen. Dem beslutat senare i paniken att ta med sig kroppen och kör då runt till lekplatsen.

Ok visst, men olika alt scenarion har det ju ältats och spekulerats om sedan ända trådstarten man är ganska less...
Nu när Kalla Fall är säkra på att CL är Helena's baneman känns det - i allafall för egen del - betydligt mer angeläget att gräva och spekulera kring det. Det finns mycket som inte har kommit fram om CL t.ex.
Citera
2021-09-04, 10:53
Medlem
lindblomsgröns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Ok visst, men olika alt scenarion har det ju ältats och spekulerats om sedan ända trådstarten man är ganska less...
Nu när Kalla Fall är säkra på att CL är Helena's baneman känns det - i allafall för egen del - betydligt mer angeläget att gräva och spekulera kring det. Det finns mycket som inte har kommit fram om CL t.ex.
Ja som vilken bil hade hans föräldrar vid tiden
Citera
2021-09-04, 10:57
Medlem
Citat:

Håller med! Samtidigt så får man nog räkna med att det är just massa olika spekulationer och scenarion som kommer ältas och diskuteras. Men håller med om att det borde vara lite mer fokus på CL just nu i tråden med tanke på att han Häktades nyligen. Måste ju finnas en bild på Clae*s Levi*n? Har för mig att någon la upp en bild som sedan togs bort väldigt snabbt?
Senast redigerad av Legooo 2021-09-04 kl. 11:06.
Citera
2021-09-04, 11:04
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Jag håller med om att det är vanligt, men DN, knivmördade och lämnade offren helt synliga likaså Anders E, som dock försökte dölja sitt andra mord med sitt panikartade beteende.
Ulf Ohlsson också, men ingen av dessa var så noga om kropparna skulle hittas eller inte, de brydde sig inte nämnvärt . Det tycks denna mördare gjort? Dessutom så har det inte varit fler ouppklarade förvinnande/mord i närheten av Mariestad mig veterligen runt tiden H försvann? Så att GM är seriemördare är nog uteslutet?

Just seriemördare,, som väl får anses som ovanligt I Sverige, har ofta en ganska normal fasad. Flera av de mest kända t.ex Ted Bundy, Gary Ridgeway, BTK mfl ansåg helt normala innan de åkte fast. Tjatar även om Hagamannen i Umeå, som visserligen inte dödade någon, dock mkt nära, var utåt högst normal familj, jobb, vänner. Nu aktuelle Nytorgsmannen en utåtriktad o till synes normal person, men, men......Vidhåller att man ska,vara försiktig med att tro att mördare/ våldtäktsmän alltid är udda enstöringar.
Citera
2021-09-04, 11:08
Medlem
Citat:
Den ena är Fr*edrik J på Hällristningsvägen (numera FH) och den andre är An*ders K på Fornminnesvägen. De är fortfarande vänner på Facebook. AK bor på Lidingö.
Vilken är källan till att just dessa 2 killar satt i bilen den här natten på höger sida ner på Hällristningsvägen ? Står det med i nåt förhörsprotokoll? Vart kommer uppgifterna ifrån att de bevittnade att en vit bil kom körande först fram och sen tillbaka samma väg ? Det är en viktig fråga , Polisen vet ju såklart vilka som satt i bilen , men tydligen inte Mariestadsborna , som sagt så känner ju folk varandra i Mariestad. , speciellt i sina egna åldersgrupper genom skola osv , har pratat med några sådana som känner dessa som näms och de ger olika namn på en av personerna i bilen ? Får inte ihop det bara
Senast redigerad av Fighter83 2021-09-04 kl. 11:24.
Citera
2021-09-04, 11:27
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fighter83
Hon kan ju även fått skjuts ända hem från korsningen Österlånggatan/Kungsgatan in på cykelbanan och fram till lekplatsen och att övergreppet skett där vid bilen el utanför.

Ok men då är väl knappast CL gärningsman?
Citera
2021-09-04, 11:35
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön
Ja som vilken bil hade hans föräldrar vid tiden

Precis! det finns hur mycket som helst. Det vore även intressant att få veta mer om föräldrarna, finns det ens något namn på dom i tråden?
Hade familjen L*evin något sommarställe eller ett finns det ett barndomshem till någon av föräldrarna i Tibro-trakten?
Citera
2021-09-04, 11:40
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Vilken är källan till att just dessa 2 killar satt i bilen den här natten på höger sida ner på Hällristningsvägen ? Står det med i nåt förhörsprotokoll? Vart kommer uppgifterna ifrån att de bevittnade att en vit bil kom körande först fram och sen tillbaka samma väg ? Det är en viktig fråga , Polisen vet ju såklart vilka som satt i bilen , men tydligen inte Mariestadsborna , som sagt så känner ju folk varandra i Mariestad. , speciellt i sina egna åldersgrupper genom skola osv , har pratat med några sådana som känner dessa som näms och de ger olika namn på en av personerna i bilen ? Får inte ihop det bara

Jag vet faktiskt inte men det är väl allmänt känt att killarna satt i bilen på Hällristningsvägen. Minns inte på rak arm vilka källor det finns men tv, radio tidningar, det måste ju har nämnts i all media.
Angående namnen så kommer dom från Prinzezzan, en av killarna har tydligen bytt efternamn.
Citera
2021-09-04, 11:51
Medlem
Citat:
Ok men då är väl knappast CL gärningsman?
Det skulle han kunna vara , vi vet ju inte om hon kände igen honom el tom kände honom via komvux el nåt annat , han kan även haft med nån i bilen som hon känt igen , men tror att han var själv .och jag tror forfarande på CL är inblandad
Citera
2021-09-04, 11:52
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legooo
Håller med! Samtidigt så får man nog räkna med att det är just massa olika spekulationer och scenarion som kommer ältas och diskuteras. Men håller med om att det borde vara lite mer fokus på CL just nu i tråden med tanke på att han Häktades nyligen. Måste ju finnas en bild på Clae*s Levi*n? Har för mig att någon la upp en bild som sedan togs bort väldigt snabbt?

Ja givetvis, det är klart man ska spekulera. Men det är konstigt att intresset för CL inte är starkare. Alla minns väl 2017 när pilot var polisens nya heta spår, radioserien sändes och pilots namn droppades i tråden. Då var intresset för Helena's mördare enormt och KM (mannen med pilotglasögon) diskuterades extremt mycket i åratal. Vad är egentligen skillnaden, jag fattar helt enkelt inte? Det är väl mördare som mördare eller? Nu verkar det som att galoscherna plötsligt inte passar när Kalla Fall går ut och säger att man är övertygad om att CL är Helena's baneman.

Jag får även känslan av att vissa inte "gillar" att CL är mördaren och det är riktigt obehagligt.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2021-09-04 kl. 12:37.
Citera
2021-09-04, 11:55
Medlem
Citat:
Jag vet faktiskt inte men det är väl allmänt känt att killarna satt i bilen på Hällristningsvägen. Minns inte på rak arm vilka källor det finns men tv, radio tidningar, det måste ju har nämnts i all media.
Angående namnen så kommer dom från Prinzezzan, en av killarna har tydligen bytt efternamn.
Ok dessa namn har inte nämnts i media vad jag vet iaf, kan vara nåt rykte ,men jag tänker gräva i detta . Tråkigt om fel nsmn näms . Hoppas Prinzezzan kan svara på detta ??
Citera
2021-09-04, 12:02
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Det skulle han kunna vara , vi vet ju inte om hon kände igen honom el tom kände honom via komvux el nåt annat , han kan även haft med nån i bilen som hon känt igen , men tror att han var själv .och jag tror forfarande på CL är inblandad

Kalla Fall har ju givetvis kollat upp det här väldigt noggrant så att dom vet. Dom har gått ut med att det inte fanns någon koppling mellan CL och Helena och då gjorde det med största sannolikhet inte det. Komvux-spåret måste dom ju också ha kollat på om det nu finns ett sånt, dvs att dom läste där vid samma tidpunkt. Kalla Fall vänder på alla stenar. Inget dom uttalar sig om i media är på lösa grunder man kan utgå ifrån dom har rejält på fötterna innan dom öppnar kakhålet.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2021-09-04 kl. 12:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in