2021-09-04, 08:53
Medlem
Torparfrugans avatar
Börjar allt mer fundera på om jag borde se mig utomlands efter en kvinna att gifta mig med och skaffa barn med. Vad är era erfarenheter och tankar angående att hämta hit en fru, och finns det något skäl till att inte göra det? Så som jag ser det, så har jag svårt att se några nackdelar alls faktiskt. Men jag vill inte slösa min egen eller någon kvinnas tid, så jag tycker det vore intressant att höra hur andra resonerar först, innan jag investerar tid, pengar och energi i något sådant projekt.

Bara som lite bakgrund. Jag har haft flera förhållanden genom åren med svenska tjejer. Det funkar bra ett tag, och jag börjar föreställa mig att jag äntligen har hittat rätt, osv. Men efter typ 3-9 månader så tröttnar tjejen av någon anledning, och så är jag tillbaka på ruta noll igen. Alltid är det något snarlikt skäl från tjejen såsom "vi är för olika", "jag känner inte de sista procenten", "det tar på min energi när jag inte vet vad du känner", "för mig är det viktigt att kunna ha djupa samtal om känslor", "när vi den gången pratade känslor så blev det friktion", etc. Hade jag kunnat ändra mig för att blidka dem så hade jag såklart gjort det. Men ens personlighet är svår att ändra på.

Jag har högskoleutbildning, fint jobb, bra lön, bra med pengar på kontot, inga skulder förutom bostadslån, håller mig i form med regelbunden träning, jag tror att jag skulle vara en bra pappa, jag är omtänksam och har alltid ansträngt mig mycket för den jag varit tillsammans med. Men uppenbarligen räcker det inte. Trots att tjejen kan ha varit arbetslös, saknat gymnasieutbildning, varit överviktig, eller haft någon annan brist. När jag har haft en partner så har jag tyckt om henne för den hon är, och hade önskat att så skulle vara fallet i gengäld också.

Landet som jag har snöat in mig på i tankarna är Filippinerna. Kvinnorna där verkar vara enklare än vad svenskar är och inte lika överanalyserande och känslosamma. De tycks tycka om en för den man är och kan se förbi brister. De vill ha någon som kan ta hand om dem finansiellt. De är kristna, konservativa och vill bilda familj. De vill inte skilja sig. De kan engelska. Som sagt så ser jag inga nackdelar.

Fortsätter jag försöka med svenska tjejer, så känns det som att risken är stor att nästa förhållande också bara håller något halvår. Men skulle jag ta en utländsk kvinna, så tar det visserligen lite mer tid, energi och pengar innan man är gifta och bor ihop. Men sannolikheten att lyckas med en utländsk kvinna skulle å andra sidan vara mycket större. Så det känns som att det alternativet ger mycket bättre ROI (return on investment).

Så frågeställningarna för tråden är:
  • Vad finns det för skäl till att inte gifta sig och bilda familj med en utländsk kvinna?
  • Vilket land bör man överväga när man letar efter en kvinna?
Citera
2021-09-04, 09:10
Medlem
Dr.Runkensteins avatar
Vad finns det för skäl till att inte gifta sig och bilda familj med en utländsk kvinna?
Tror man lätt blir blind efter ett par misslyckanden och tror att allt handlar om typer av kvinnor som en hjord gnuer. De är individer och det är bara att sålla så gott man kan och ha roligt under tiden, här är aktiviteter och hobbys ett bra sätt.

Vilket land bör man överväga när man letar efter en kvinna?
Fördelen med invandringen är väl att det är bara att gå över gatan idag, träffade min Indiska tjej när jag läste min utbildning. Men hon är betydligt mer svenne än jag själv.
Citera
2021-09-04, 09:14
Medlem
slagskotts avatar
Førdel med en utlændsk Filipinska eller liknande
------------------------------------------------------
Brukar vara helt fantastiska på matlagning
Petit, lætt att bæra med sig
Snæll
verkar vara lætt att køra med dem
Kvinnan ær inte jæmstælld

Nackdelar med en utlændsk Filipinska eller liknande
----------------------------------------------------------

Outbildade, kan inte gå direkt till jobb i Sverige
Fattiga, bidrar inte med ekonomiska medler
Hon vet inte vem Albert & Herbert ær, ni kommer från två olika værldar, vad har ni gemensamt?
Ælskar hon dig eller tog hon møjligheten att komma bort från fattigdom?
Språkbarriærer
Kvinnan ær inte jæmstælld

Skrev att kvinnan inte ær jæmstælld, både positivt och negativt på samma gång, det ær bra att kæfta på varandra ibland i ett førhållande
Citera
2021-09-04, 09:45
Avslutad
Har rest från o till Filippinerna i många år sedan 1991.
Under många år trodde/tyckte jag att jag aldrig skulle gifta mig med en Filippinska.
Nu är jag gift o har 3 barn med en underbar tjej.

1. Gäller att ha bra kontakter.
2. Gäller att ha varit där och få lära känna landet.
3. Gäller att vara lite smart oxå o inte kära ner sig i första bästa.
4. Gäller att ha lite is i magen.

Klarar du av dessa kriterier så går det nog bra.
Finns många gold diggers.
Citera
2021-09-04, 09:48
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torparfrugan
  • Vad finns det för skäl till att inte gifta sig och bilda familj med en utländsk kvinna?
  • Vilket land bör man överväga när man letar efter en kvinna?
Nackdelar:
De rent logistiska. Det är en sak att fundera över om man ska fira jul i Enköping eller Västerås, en annan om den ska firas i Enköping eller Manila. Samma sak vid sjukdom, giftermål etc. Ska man hitta någon utomlands gäller nog att denne är beredd att närmast helt lämna sitt gamla liv bakom sig.

Ekonomiska. Istället för att vara två svenskar med en inkomst om ~30k vardera är ni nu två personer som delar på din inkomst och dessutom kan det finnas en släkt någonstans i utlandet som behöver hjälp i tid och otid. Återigen, finn någon som är beredd att lämna sitt gamla liv bakom sig.

Språket är ett hinder. Visst, om vi talar om Filipinerna så talar de hyfsad engelska, och som högutbildad gör även du detta. Men det kommer ändå ta på att inte på ett helt naturligt sätt kunna tala ditt modersmål med din sambo.

Kulturella skillnader. Hon kommer inte uppskatta vissa delar av svensk kultur, du kommer inte uppskatta delar av hennes. Och detta med kultur ska inte underskattas. Jag har uppgåtts med många i utlandet och kan ta tyckt att "vi är ju alla ganska lika". För att sedan hamna i en situation där jag plötsligt inser hur avgrundsdjupa skillnader som ändå kan existera.

"Rasblandning". Sätter ordet inom parentes, men att ha ett barn som är blandat är ingenting självklart. Kommer barnet bli som mamman eller som dig? Eller blir det ett mellanting? Ett ingenting? Någon som varken kommer vara helt accepterad som asiat eller som svensk.

Talar vi istället om någon från exempelvis öststaterna blir ju frågan en annan. Utseendemässigt kommer det vara små skillnader mot en svensk och bor du nära en större flygplats kommer det vara lätt och billigt för henne att hälsa på släkten. Däremot existerar fortfarande kulturella skillnader och språket kommer återigen vara ett hinder. Även ekonomin kommer bli lidande, men kanske inte fullt på samma sätt som med en asiat.

Sedan finns det en aspekt till, och det är att du trots alla fördelar har svårt att finna en svensk kvinna. Vad som än nu saknas hos dig kommer detta saknas även om du söker någon från utlandet. Och risken finns att efter något år tillsammans så kommer damen i fråga börja tröttna och söka efter något mer spännande.
Citera
2021-09-04, 09:51
Medlem
Ryska kvinnor eller från Ukraina. Du blir inte sedd som en som inte lyckats få tag ien svensk kvinna.
Citera
2021-09-04, 10:06
Medlem
Ärligt hur många under 45 vet vem Albert och Herbert var. Filippinskor är absolut inte lätta att köra med dom är starka och låter sig inte tryckas ner.

Om hon äkskar dig så gör hon allt för dig. Dom kommer snabbt in i samhället. Lyssna inte på nazisterna som pratar om rasblandning. Jag har fyra söner och dom är nästan lika vita som mig bara lite snedare ögon.

Ryska kvinnor tänker bara på pengar och status. Filippinska kvinnor är enklare och inte så pengakåta. Tänk på att välja en utbildad familjeflicka som bor hemma. Dom är bäst.
Citera
2021-09-04, 10:11
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Om du inte klarar att behålla ett förhållande med en svensk kvinna lär du inte lyckas bättre med en utländsk. Framförallt inte när premissen är att du ska ha ett förhållande till varje pris.

En ukrainska eller ryss som någon föreslagit kan du glömma direkt, även en thailändska. Du får söka dig till ett u-land för att hitta en kvinna som är villig att vara med dig oavsett.

Det du borde göra är att fundera på varför kvinnor lämnar dig och ändra ditt beteende.
Citera
2021-09-04, 10:20
Medlem
Galdars avatar
Jag är gift med en utländsk kvinna och jag är enormt tacksam över att vi är från ungefär samma ekonomiska bakgrund och utbildningsmässigt står hon snäppet högre än mig .

Är du dålig på att kompromissa så kan jag absolut inte rekommendera att vara i ett förhållande med någon från en annan kultur.

Fördelar , är du mer konservativ än gemene svensk så kanske ni har mer likvärdiga värderingar .

Nackdelar i ditt fall som är inne på Filippinerna , folk är i regel lågutbildade , lägre allmänbildande , vidskepliga och religiösa . Deras skolgång är delvis en katolsk uppfostran . Det kommer kanske finnas en ekonomisk faktor i erat förhållande , hon kanske bara är med dig för att själv kunna skapa ett bättre liv rent ekonomiskt . Jag tycker inte detta är särskilt genuint , men om du är medveten om detta så go for it ! Detta fenomen brukar i Filippinerna kallas för companionship och inte för relationship.

Nackdelen med olika utbildningdnivåer är att ni kommer inte kunna ha samtal på högre intellektuella nivåer , prata om politik , historia juridik osv , fördelen är att filipinare kan prata bra engelska .

Är din partner fattigare än dig och har en stor släkt så kanske det blir ditt ansvar att skicka pengar för Skol räkningar / sjukhusräkningar . Det är inget måste , men vanligt bland likande situationer .

Är din tjej med dig bars för trygghet och pengar så är personen i fråga troligtvis även kapabel till att hugga dig i ryggen när hon hittar en rikare , så var väldigt väldigt selektiv . Jag har bott i Filippinerna och under mitt år där så träffade jag inte en enda kvinna som man kunde ha djupare diskussioner med tyvärr , inte ens de som var halvblodiga , jag hade bara en vän som var på samma nivå som en svensk allmänbildbings mässigt.

Jag säger inte detta för att vara taskig men alla filipinskor / thailändare jag träffat / känner till i Sverige har gått bakom ryggen på sina män . Jag råkade själv ut i trubell en gång i mina yngre dagar på grund utav detta .

Vill slänga in en fördel , har du en utländsk partner så kan ni hjälpa och stötta varandra i att lära er varandras språk och kultur . Det är väldigt berikande .

Lycka till min vän .
Senast redigerad av Galdar 2021-09-04 kl. 10:24.
Citera
2021-09-04, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neutralabosse
Ryska kvinnor eller från Ukraina. Du blir inte sedd som en som inte lyckats få tag ien svensk kvinna.
Varning för öst-folk över lag, bara pengar och status som gäller. Noll förståelse för människovärde, mördar för ingenting!
Citera
2021-09-04, 10:30
Medlem
Suecotes avatar
Om du gifter dig med en filippinska så gifter du dig med hela släkten. Plötslig behöver mamma pengar till en operation och kusinen behöver pengar till att starta ett företag. Blir det skilsmässa kan hon ta med sig blandrasbarnen hem och du får aldrig se dem igen. Däremot får du försörja dem och henne på distans. Du ska inse att du är en bankomat för fattiga människor.
Citera
2021-09-04, 11:09
Medlem
Schicklgrubblares avatar
Tyvärr är min erfarenhet att blandras-förhållanden går åt helvete om någon av dem har det minsta innanför pannbenet

Men du är väl ute efter en avelskossa bara och tar du någon fattig jävel så ska det nog funka.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in