2021-09-03, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Han kan ha vetat var sommarstugan låg och vetat massa annat om Helena, även om han inte hade någon relation med henne. Han kan ha förföljt henne en längre tid. Men han kan också ha haft någon form av relation med henne, tex vänskap.

Eller han kan ha frågat henne om hon visste någonstans där de kunde gömma sig, och hon svarar då sommarstugan.

Nyckeln kan ha funnits gömd någonstans vid sommarstugan och Helena kan ha vetat var.

Eller så kan han ha begravt henne vid sommarstugan för att hon skulle vara "hemma", om han visste var sommarstugan fanns alltså.

Föräldrarnas sommarstuga är också ett bra gömställe eftersom ingen kommer på tanken att leta där, iallafall inte efter att polisen hittade spåren vid lekplatsen utanför föräldrarnas villa.

Var låg sommarstugan?
Är den kvar i familjens ägo?
Hur länge har de haft den?
Brukade Helena vara där?
Jag tror du kan glömma det där med Helenas föräldrars sommarstuga. Det är helt enkelt inte rimligt.

Varför skulle någon som ofrivilligt kidnappas, och eller slås medvetslös/död ens kunna föreslå att man ska (om kidnappad) gömma sig vid sina föräldrars sommarstuga för att inte hittas om de inte har någon relation?

Föräldrarna var ju dessutom där, skulle de då sitta och vänta /gömma sig nära sommarstugan för att se när hennes föräldrar lämnar den, för att de ska hinna hem och upptäcka att dottern är borta, så de kan gömma sig, för nu kommer ju inte föräldrarna tillbaks för de måste leta efter dottern?
Citera
2021-09-03, 09:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DisappointedTuna
Jag tror du kan glömma det där med Helenas föräldrars sommarstuga. Det är helt enkelt inte rimligt.

Varför skulle någon som ofrivilligt kidnappas, och eller slås medvetslös/död ens kunna föreslå att man ska (om kidnappad) gömma sig vid sina föräldrars sommarstuga för att inte hittas om de inte har någon relation?

Föräldrarna var ju dessutom där, skulle de då sitta och vänta /gömma sig nära sommarstugan för att se när hennes föräldrar lämnar den, för att de ska hinna hem och upptäcka att dottern är borta, så de kan gömma sig, för nu kommer ju inte föräldrarna tillbaks för de måste leta efter dottern?

Han kan ha tagit henne till någon annan plats först, och sen behövde han flytta sig. Och Helena visste när föräldrarna skulle åka därifrån, så då föreslog hon sommarstugan, kanske i hopp om att någon skulle komma dit och leta efter henne. Kanske sa hon inte ens att det var hennes föräldrars sommarstuga, utan sa bara att den stod tom. Kanske var hon smart och lurade honom och sa att hon gillade honom och att hon ville att de skulle vara någonstans där de kunde lära känna varandra.

Letade polisen vid hennes föräldrars sommarstuga?
Normalt brukar polisen misstänka att försvunna personer har gömt sig i tex familjens sommarstuga. Och med tanke på de få bevisen som fanns för att hon var död, så borde de ha letat i sommarstugan tycker jag. Men utgångspunkten i utredningen var ju tidigt att hon hade blivit mördad.
Citera
2021-09-03, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
Har ett svagt minne om att det här med återkomst till festen (i Radbyn) nämndes av någon för bara några månader sedan i tråden. Någon annan som minns?
Du har ingen möjlighet att stämma av lite närmare med personen du bodde med?

Med risk att outa mig för mycket så kan jag nog säga att även om vi haft kontakt efter att jag flyttade ut (och fortfarande till viss del har) så har inte kontakten varit på den nivån att jag såhär många år efter kan komma och fråga mer om detta. Tror heller aldrig att den personen skulle säga mer, som jag känner h*n.

Har dessutom via sociala medier (ytlig) kontakt med en av de nära vännerna jag nämnde vars namn finns med i listan (och som figurerat de senaste dagarna i tråden) Hajade till när jag såg de initialerna, då min bild av personen gör att jag har svårt att tro att den är inblandad på något sätt.
Citera
2021-09-03, 10:18
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fighter83
GD58 som sagt kan detta vara påhittat , jag säger bara vad jag hört inte vad jag tror . Jag tror inte på nåt brovittne, utan är med inne på kalla falls spår med CL och med en omkringkörande vit liten bil som observerats på olika ställen , kanske redan korsningen Österlånggatan/Kungsgatan mot Marieholmsbron

OK GD58 är också Prinzezzans ursprungliga uppgift.

Jag får dock revidera min uppfattning. GD54 var sedan mer än tio år gift med samma man som ännu idag. Hon har även bott på samma adress sedan 1984. Hon har 1,8 km hem när hon är mitt på bron. Vi vet inte varifrån hon skulle ha kommit, så det blir en ganska lång promenad nattetid för en mor till en sjuåring. Möjligt men inte så vanligt.

GD58 har också ett barn, en tolvåring. Hon är inte sammanboende med barnets far. Hon är dessutom sammanboende med AnHa vid tillfället och korrekt adress för dem är okänd. Bor hon kvar på sin tidigare adress, Blombackagatan 2 så har hon 900 meter hem. Dottern kan vara hos sin far och GD58 kan vara på en 1,6 km promenad med AnHa från den senares föräldrahem på Ekliden 2. Hon skulle dock ha vunnit 200 m på att ta Göteborgsvägen. Jag är inte 100% säker på uppgiften att AnHa och GD58 är sambos så hon kan ha besökt AnHa i föräldrahemmet... Att AnHa inte nämns som vittne kan bero på att GD54 gick ensam eller för att AnHa inte var bekant med Helena och helt enkelt inte noterade något medan GD54 kanske föll för de färggranna byxorna..

Med andra ord så kan GD58 mycket väl ha gått denna väg om hon bor kvar på Blombackagatan.

Frågan är dock den varför Prinzezzans källa skulle peka på GD54 om det är mer känt på stan att det är GD58...
Senast redigerad av ThordOlavsson 2021-09-03 kl. 10:34.
Citera
2021-09-03, 10:34
Medlem
Citat:
Om du kan tro på att skorna kommer av från Helena utan gärningsmannens medverkan, varför måste han då ha kastat dem sen?
Det är inte säkert att det var gärningsmannen som kastade iväg skorna,det kan lika gärna någon annan ha gjort ,området blev ju inte avspärrat förrän flera timmar senare och under den tiden hann säkert någon eller några personer gå på stigen och då fått syn på skorna och slängt dem åt varsitt håll.
Citera
2021-09-03, 10:38
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Han kan ha vetat var sommarstugan låg och vetat massa annat om Helena, även om han inte hade någon relation med henne. Han kan ha förföljt henne en längre tid. Men han kan också ha haft någon form av relation med henne, tex vänskap.

Eller han kan ha frågat henne om hon visste någonstans där de kunde gömma sig, och hon svarar då sommarstugan.

Nyckeln kan ha funnits gömd någonstans vid sommarstugan och Helena kan ha vetat var.

Eller så kan han ha begravt henne vid sommarstugan för att hon skulle vara "hemma", om han visste var sommarstugan fanns alltså.

Föräldrarnas sommarstuga är också ett bra gömställe eftersom ingen kommer på tanken att leta där, iallafall inte efter att polisen hittade spåren vid lekplatsen utanför föräldrarnas villa.

Var låg sommarstugan?
Är den kvar i familjens ägo?
Hur länge har de haft den?
Brukade Helena vara där?
Men föräldrarna kom ju inte hem förräns på morgonen!
Citera
2021-09-03, 10:57
Medlem
Citat:
Han kan ha tagit henne till någon annan plats först, och sen behövde han flytta sig. Och Helena visste när föräldrarna skulle åka därifrån, så då föreslog hon sommarstugan, kanske i hopp om att någon skulle komma dit och leta efter henne. Kanske sa hon inte ens att det var hennes föräldrars sommarstuga, utan sa bara att den stod tom. Kanske var hon smart och lurade honom och sa att hon gillade honom och att hon ville att de skulle vara någonstans där de kunde lära känna varandra.

Letade polisen vid hennes föräldrars sommarstuga?
Normalt brukar polisen misstänka att försvunna personer har gömt sig i tex familjens sommarstuga. Och med tanke på de få bevisen som fanns för att hon var död, så borde de ha letat i sommarstugan tycker jag. Men utgångspunkten i utredningen var ju tidigt att hon hade blivit mördad.
Men föräldrarna var ju där så den var ju inte tom, var skulle de då ha befunnit sig i c:a 12-16 timmar innan föräldrarna lämnat sommarstugan.
Det går ju inte ihop, det måste du ju inse själv.
Citera
2021-09-03, 11:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Men föräldrarna kom ju inte hem förräns på morgonen!

På morgonen?
Det jag har läst är att föräldrarna kom hem till villan från sommarstugan på söndageftermiddagen den 14 juni.

Citat:
Men föräldrarna var ju där så den var ju inte tom, var skulle de då ha befunnit sig i c:a 12-16 timmar innan föräldrarna lämnat sommarstugan.
Det går ju inte ihop, det måste du ju inse själv.

I bilen.
Citera
2021-09-03, 11:19
Medlem
Citat:
På morgonen?
Det jag har läst är att föräldrarna kom hem till villan från sommarstugan på söndageftermiddagen den 14 juni.

I bilen.
Ja det vore ju smart om man vill hålla sig undan, sitta med en kidnappad/alt medvetslös/mördad tjej utanför hennes föräldrars sommarstuga och väntat i många timmar för att vänta ut at de lämnar sommarstugan.

Du ska nog dra ner på fantasierna lite, alternativt söka professionell hjälp.
Citera
2021-09-03, 11:52
Medlem
Någon som vet vem denne är som ska ha setts närma sig tjejer med sin bil före Helena försvann?
Citera
2021-09-03, 11:57
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
I ditt händelseförlopp (som har "tok-hyllats" trots sin relativa enkelhet) bortser du ju helt från Hanna eftersom hon hade blivit påkörd om det varit så det gått till. Visst skulle man kunna bortse från biten med två mansröster, det kan jag köpa, men inte att bilen vänder och åker därifrån och därefter blir allting tyst.

Det som passar in i tidsschemat utgör scenariot, själva händelseförloppet och har sin början när CL kommer åkandes i bilen ute på Ekuddenvägen och får syn på Helena, ensam alldeles i närheten av kohagen runt ca. 02:18-02:20.

Det hela avslutas med att CL åker in på cykelvägen runt ca 02:30 (kan lika gärna vara 02:35 också för den delen) för att hämta upp kroppen. CL uppehåller sig ca 15 min vid lekplatsen och killarna i bilen på Hällristningsvägen ser hur CL nu kommer tillbaka, körandes i motsatt riktning på cykelvägen, kl. är då runt ca. 02:45, ev.några minuter mer.

Så hårddraget utspelar sig allt mellan ca: 02:20 och 02:45 = 25 min. Det finns lite spelutrymme med tiden eftersom killarnas vittnesmål inte är exakt klockade utan förefaller vara "på ett ungefär". Det kan därför kanske vara rimligt att anta att det - allt som allt - tog ungefär 30 min. En halvtimma från det att CL tar kontakt med HA tills kroppen är lastad och han lämnar brottsplatsen.

Vad Hanna sen exakt återberättar och hennes tidsangivelser spelar mindre roll efter som det finns ett tidsschema där allt måste passa in. Det som inte passar in med Hanna's vittnesmål är alltså felplacerat i tidsschemat, hon minns fel klockslag helt enkelt, det här handlar ju endast om minuter. Mycket av det Hanna har hört verkar annars passa väldigt bra in i själva scenariot, dock inte dom 2 mansrösterna.

Hur menar du att Hanna annars skulle ha blivit påkörd, kan du utveckla?

Du skriver att du inte kan köpa att bilen vänder och åker därifrån sen blir allting tyst. Hur menar du nu?
Jag menar att det blir tyst runt ca. 02:30 när CL lämnar HA's kropp och beger sig tillbaka till bilen. Han kör då direkt in på cykelvägen för att hämta upp kroppen, sen lämnar han brottsplatsen ca 15 min senare.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2021-09-03 kl. 11:59.
Citera
2021-09-03, 12:19
Bannlyst
Citat:
Ja det vore ju smart om man vill hålla sig undan, sitta med en kidnappad/alt medvetslös/mördad tjej utanför hennes föräldrars sommarstuga och väntat i många timmar för att vänta ut at de lämnar sommarstugan.

Du ska nog dra ner på fantasierna lite, alternativt söka professionell hjälp.

Kanske var gärningsmannen ute efter Helenas föräldrar i första hand av någon anledning, och åkte ut till sommarstugan med Helena av den anledningen, men då hade de åkt därifrån. Gärningsmannen och Helena kanske sov först eftersom det var natt, och sen åkte de till sommarstugan medan föräldrarna åkte därifrån. Och sen mördade han eller dem Helena vid sommarstugan och grävde ner henne där.
Så jag undrar fortfarande var Helenas föräldrars sommarstuga låg/ligger?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in