2021-09-01, 15:18
Medlem
Det är väl ändå bättre att prata med HR-avdelningen som sköter lönen än chefen?
Citera
2021-09-01, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Det var förr i tiden när arbetsgivare lämnade uppgifter till Skatteverket om vilka de hade betalat ut lön till först 31/1 året efter (kontrolluppgifter). Numera ska arbetsgivare ange vilka de betalat ut lön för redan när de redovisar skatten (uppgifter på individnivå), dvs. månaden efter löneutbetalningen. Utmätning av lön kan därför göras mycket snabbare nu än tidigare.

Varför gjorde han inte det nu på lönen jag fick då?
Citera
2021-09-01, 18:21
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Så Du menar att en arbetsför 32:åring ska skicka in om jämkning?
Ja, om han tror att arbetsgivaren kommer att dra för mycket preliminärskatt och han inte vill ligga ute med pengarna tills skatteåterbäringen kommer.

QUOTE=Tufsankatt|77104391]Ska alla som börjar sin första anställning göra det tills de kommer upp i en högre inkomst under året?[/quote]Ja och nej. Om man börjar sin anställning senare på året än i januari och inte har arbetat tidigare under året är det lätt hänt att det dras för mycket preliminärskatt. Då kan det vara lämpligt att ansöka om jämkning. Jämkningen gäller normalt kalenderåret ut.

Det finns flera skäl till att ansöka om jämkning, inte bara det att man bara jobbat en del av året. Att man räknar med höga reseavdrag eller ränteavdrag, till exempel.

Det är även möjligt att jämka på andra hållet, så att man får högre preliminärskatt. Det kan passa dem som tror att för lite preliminärskatt betalas in och de inte vill få en hög restskatt.

Om man inte bryr sig om preliminärskatt, restskatt eller skatteåterbäring är det bara att strunta i jämkningen.
Citera
2021-09-02, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Ja, om han tror att arbetsgivaren kommer att dra för mycket preliminärskatt och han inte vill ligga ute med pengarna tills skatteåterbäringen kommer.

QUOTE=Tufsankatt|77104391]Ska alla som börjar sin första anställning göra det tills de kommer upp i en högre inkomst under året?
Ja och nej. Om man börjar sin anställning senare på året än i januari och inte har arbetat tidigare under året är det lätt hänt att det dras för mycket preliminärskatt. Då kan det vara lämpligt att ansöka om jämkning. Jämkningen gäller normalt kalenderåret ut.

Det finns flera skäl till att ansöka om jämkning, inte bara det att man bara jobbat en del av året. Att man räknar med höga reseavdrag eller ränteavdrag, till exempel.

Det är även möjligt att jämka på andra hållet, så att man får högre preliminärskatt. Det kan passa dem som tror att för lite preliminärskatt betalas in och de inte vill få en hög restskatt.

Om man inte bryr sig om preliminärskatt, restskatt eller skatteåterbäring är det bara att strunta i jämkningen.[/quote]

.................................................. .....
Jag vet detta som Du skriver ovan.

Nu är det TS här det gäller (om hen blivit lurad av arbetsgivaren).

Arbetsgivaren ska dra kommunal skatt enl tabell så länge inte TS begärt jämkning ang skatten och lämnat in.

Summan av kardemumman är att arbetsgivaren inte gjort något fel så långt.

Ps För att jämka åt "andra" hållet (dvs dra mer i skatt) går hur bra som helst, bara att säga åt arbetsgivaren att dra mer... ingen kontakt med Skatteverket behövs för den saken. Ds

Tillägg: Detta inlägg blev konstigt citerat med mitt svar är efter ...........
Senast redigerad av Tufsankatt 2021-09-02 kl. 07:52.
Citera
2021-09-02, 11:59
Medlem
Restaurangbranschen är smutsig. Borde lyfta fram alla ohederliga arbetsgivare och helt utesluta förtäring av föda i deras lokaler.

Driver runt personal med slavlöner under stressiga förhållanden och utnyttjar lönebidrag från staten till max.
Citera
2021-09-02, 19:54
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Ja och nej. Om man börjar sin anställning senare på året än i januari och inte har arbetat tidigare under året är det lätt hänt att det dras för mycket preliminärskatt. Då kan det vara lämpligt att ansöka om jämkning. Jämkningen gäller normalt kalenderåret ut.

Om man inte bryr sig om preliminärskatt, restskatt eller skatteåterbäring är det bara att strunta i jämkningen.

.................................................. .....
Jag vet detta som Du skriver ovan.

Nu är det TS här det gäller (om hen blivit lurad av arbetsgivaren).

Arbetsgivaren ska dra kommunal skatt enl tabell så länge inte TS begärt jämkning ang skatten och lämnat in.

Summan av kardemumman är att arbetsgivaren inte gjort något fel så långt.

Ps För att jämka åt "andra" hållet (dvs dra mer i skatt) går hur bra som helst, bara att säga åt arbetsgivaren att dra mer... ingen kontakt med Skatteverket behövs för den saken. Ds

Tillägg: Detta inlägg blev konstigt citerat med mitt svar är efter ...........[/quote]Om hans arbetsgivare blåser honom kan vi egentligen inte veta. Det är ju möjligt att arbetsgivaren påstår att han betalar in preliminärskatt men behåller pengarna själv. Det kan vi inte avgöra från lönespecen.

Men det finns å andra sidan inget som tyder på det. Lönespecen ser helt normal ut.
Citera
2021-09-03, 02:19
Medlem
Okej allihopa, jag måste få lite saker bekräftade.

Den där semesterersättningen på typ 2500kr kommer jag få den 25 då eller? Ihop med min innestående lön från Augusti. Jag jobbade där från 7e juli till 25e augusti. Men pga personliga problem som chefen visste om så jag slutade där och han kanske tyckte de va lite oprofessionellt av mig att på kort varsel sluta men han var ändå förvarnad dagar innan. Han förstod ändå mitt problem och vi skiljdes som vänner och han sa två ggr att han vill att jag ska komma nästa säsong igen, sommar, och jobba.

Sen undrar jag också hur ska jag uttrycka mig när jag ber honom inte göra så mycket skatt på min lön. Grundavdraget? Vad var de nu igen? Är de något om det jag ska säga till honom?

Jag vill ha den lön som Skatteverket räknade ut åt mig. Inte så som han gjort. Inte bara för att KFM kommer ta hela återbäringen, utan för jag behöver pengar till bröllop. Även om jag inte hade KFM i min röv hade jag ändå behövt pengarna nu och inte i april så vad exakt ska jag säga till chefen inför kommande innestående lön den 25e?

Kommer jag få 2500kr i semesterersättning också? Det skrevs i tråden att man får den summan när man slutar. Ska jag ”påminna” honom om det med kanske? Han kanske skiter i att betala ut semesterersättningen i tron om att jag som ex kriminell inte förstår mig på sånt.

Jävla skit ställe, skit bransch, White trash kollegor och förvuxna fjortisar. Jag fixade ett nytt jobb nu. Bättre jobb, normala tider, inga helgpass och bättre lön och känns mycket mer seriöst än det här stället jag jobbade på.

/ B
Citera
2021-09-03, 06:40
Medlem
tlcswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterBear
Okej allihopa, jag måste få lite saker bekräftade.

Den där semesterersättningen på typ 2500kr kommer jag få den 25 då eller? Ihop med min innestående lön från Augusti. Jag jobbade där från 7e juli till 25e augusti. Men pga personliga problem som chefen visste om så jag slutade där och han kanske tyckte de va lite oprofessionellt av mig att på kort varsel sluta men han var ändå förvarnad dagar innan. Han förstod ändå mitt problem och vi skiljdes som vänner och han sa två ggr att han vill att jag ska komma nästa säsong igen, sommar, och jobba.

Sen undrar jag också hur ska jag uttrycka mig när jag ber honom inte göra så mycket skatt på min lön. Grundavdraget? Vad var de nu igen? Är de något om det jag ska säga till honom?

Jag vill ha den lön som Skatteverket räknade ut åt mig. Inte så som han gjort. Inte bara för att KFM kommer ta hela återbäringen, utan för jag behöver pengar till bröllop. Även om jag inte hade KFM i min röv hade jag ändå behövt pengarna nu och inte i april så vad exakt ska jag säga till chefen inför kommande innestående lön den 25e?

Kommer jag få 2500kr i semesterersättning också? Det skrevs i tråden att man får den summan när man slutar. Ska jag ”påminna” honom om det med kanske? Han kanske skiter i att betala ut semesterersättningen i tron om att jag som ex kriminell inte förstår mig på sånt.

Jävla skit ställe, skit bransch, White trash kollegor och förvuxna fjortisar. Jag fixade ett nytt jobb nu. Bättre jobb, normala tider, inga helgpass och bättre lön och känns mycket mer seriöst än det här stället jag jobbade på.

/ B

Du får betala för maten oavsett om du äter eller ej. Ofrivillig skatteförmån. Därav får du en högre skatt. Sedan har han dragit 30% i skatt, generellt betalar man 20-24% i skatt
Senast redigerad av tlcswe 2021-09-03 kl. 06:42.
Citera
2021-09-03, 09:26
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tlcswe
Du får betala för maten oavsett om du äter eller ej. Ofrivillig skatteförmån. Därav får du en högre skatt. Sedan har han dragit 30% i skatt, generellt betalar man 20-24% i skatt

Det festade; helt rätt.
Har många år inom restaurang bakom mig, och det enda jag åt var från pommesskålen som stod i luckan när man vart inne i köket för att hämta maten åt gästerna.
Aldrig varit med om ett ställe där fast personal haft lyxen att sitta ner och faktiskt ta rast. Aldrig, och jag har varit på en del ställen.

Men det där jävla matavdraget (och givetvis avdrag för raster trots att detta fenomen inte existerar) ska göras ändå då dom på vissa ställen menar på att allt kaffe vi dricker kostar stället en halv förmögenhet.

Ena chefen var beredd att slopa avdraget men informerade mig och kollegan att då var det även slut på kaffedrickandet.
Och som alla inom restaurangbranschen vet lever dom flesta servitriser på enkom kaffe & cigg (och kalla pommes).
Det var så att säga ingen option.

Jag vet endast en person som lyckades få igenom att slopa avdraget och det var en tjej i repan som hade i princip varenda matallergi som fanns, vilket gjorde att hon hade med sig egen matlåda varje dag.
Hon visade dessutom upp ett läkarintyg på sina allergier.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in