2021-09-01, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja, inte helt förvånande kanske? Även om jag nog personligen inte trodde att det skulle gå fullt så fort. Förklaringen stavas sannolikt deltavarianten vad gäller hastigheten. Att det är barn som bidrar till smittspridningen förklaras av att de umgås många på liten yta, samt att de inte är vaccinerade.

Det kommer att bli en fullständig explosion. Jag har läst beräkningar från USA att 90% av alla skolbarn kommer smittad inom tre månader.

Det kommer att bli svettigt både för barnsjukvården och våra anti-vaxers.
Citera
2021-09-01, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
"– Motsvarigheten till Folkhälsomyndigheten, Sundhedsstyrelsen, gav råd som låg närmare den svenska Folkhälsomyndigheten. Men danska politikerna hade fler att ta hänsyn till, säger Johannes Lindvall.

I Sverige, menar han, hamnade diskussioner om olika mål och målkonflikter inom Folkhälsomyndigheten och inte, som i Danmark, hos de folkvalda."

Träffsäkert. I Sverige styrde i praktiken Fohm helt utan transparens. Radera avslöjande epost inom Fohm tex...
Det finns ett logiskt tankefel här.

Politikernas ansvarsområde är att se till att samhället fungerar. Folkhälsoexperternas ansvarsområde är att upprätthålla folkhälsan.

Experternas rekommendationer ska därför betraktas som ett tak för vilka åtgärder som politikerna sätter in. Politikernas roll är att agera motvikt, och väga dessa rekommendationer mot samhällets övriga behov, och bara ta till den nivå av åtgärder som känns rimliga.

Det vi sett under pandemin är att politiker kliver in och kör över experterna på folkhälsa, på deras planhalva, och drar den vetenskapliga linjen mycket längre än vad de riktiga experterna rekommenderar.
Citera
2021-09-01, 10:46
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Det kommer att bli en fullständig explosion. Jag har läst beräkningar från USA att 90% av alla skolbarn kommer smittad inom tre månader.

Det kommer att bli svettigt både för barnsjukvården och våra anti-vaxers.

Det låter inte bra alls. Kan nog bli problem även inom barnsjukvården. Man undrar om Folkhälsomyndigheten förstår vilket virus de har att göra med?
Citera
2021-09-01, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Risken är ju att de tar hem smittan till sina ovaccinerade föräldrar.
Det ansvaret får väl ligga på dessa föräldrar då om dom tillhör en riskgrupp?
Tycker du inte det?
Citera
2021-09-01, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det låter inte bra alls. Kan nog bli problem även inom barnsjukvården. Man undrar om Folkhälsomyndigheten förstår vilket virus de har att göra med?

FHM har ju verkligen varit ett skämt under hela pandemin. De rekommenderar väl inte ens mask i skolorna? Jag läste nyligen att masker i skolan minskar smittan med 75%.

Tegnell med anhang har ju redan över tio tusen släckta liv i onödan på sina samveten men nu verkar de vilja addera hundratals barn med svår sjukdom till sitt dystra CV.
Citera
2021-09-01, 10:53
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Nu gissar du bara....

https://www.news-medical.net/amp/news/20210317/Two-mouthwashes-disrupt-COVID-19-virus-under-laboratory-conditions.aspx

Faktiskt inte, din artikel är från New Jersey Usa. Listerine i Sverige säljs inte med alkohol. Tror du mig inte kan du kontakta tillverkaren och fråga. Därför köper jag min Listerine i Tyskland. Listerine Cool Mint i Usa har ännu högre alkoholhalt än den tyska den riktigt bränner i käften. Klorhexidin munskölj är mycket bra, har för mig att den är receptfri i Sverige, själv har jag en flaska Klorhexidin sprit i ryggsäcken för händerna.
Citera
2021-09-01, 10:56
Medlem
Om alla bara går och vaccinerar sig så försvinner corona! Eller hur var de nu igen man sa för nån månad sen
Citera
2021-09-01, 11:00
Medlem
Love.Thy.Neighbors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Nu är vi två veckor efter skolstart och smittan sprider sig nu främst bland skolelever i Skåne. På andra sidan kanalen i Danmark vaccinerar man från 12 års ålder. Vi ser nu hur skolorna med ovaccinerade elever ökar i smittospridning här i Skåne.

https://www.sydsvenskan.se/2021-08-31/tonaringar-driver-okad-spridning-av-covid-i-skane

Det är ju bara bra om smittan sprids snabbt och bland så många som möjligt så att de blir naturligt immuna, det var det man ville satsa på från början också, flockimmunitet.
Citera
2021-09-01, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veredictum
Om alla bara går och vaccinerar sig så försvinner corona! Eller hur var de nu igen man sa för nån månad sen

Redan nu pratas det om en tredje spruta, en liten boost.
Citera
2021-09-01, 11:07
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
FHM har ju verkligen varit ett skämt under hela pandemin. De rekommenderar väl inte ens mask i skolorna? Jag läste nyligen att masker i skolan minskar smittan med 75%.

Tegnell med anhang har ju redan över tio tusen släckta liv i onödan på sina samveten men nu verkar de vilja addera hundratals barn med svår sjukdom till sitt dystra CV.

Vad är det du skall uppnå med mask i skolan?
Att ett barn skall klara sig ifrån att komma i kontakt med ett virus som alla utom Australien och NZ har abdikerat inför?
Du tror alltså på allvar att ett barn kommer gå igenom livet utan att få deltan?
Citera
2021-09-01, 11:11
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Ganska intressant att han börjar låta exakt som vår käre Tegnell.

Känner ni igen citaten?

”Man måste veta varför man testar och vad man skall göra med resultatet”
”Alla kommer få viruset”

Jag tycker inte Tegnell skött detta bra på något vis, men det verkar banne mig som att han kommer få rätt till slut.
Vänta några veckor tills ännu fler experter sällat sig till slutsatsen.

Ja fast nu ville ju Tegnell smitta ner hela befolkningen utan vaccin, det är lite skillnad det.
Citera
2021-09-01, 11:11
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
Det är ett helt annat läge när vi nu har vaccin. Så att jämföra med Tegnells utsagor innan vaccinet är irrelevant. Mannen är en iskall psykopat utan någon normal känsla för att skydda människor i en krissituation.

Jag hyllar inte Tegnell, jag påpekar bara att alla världens länder kommer följa efter.
Vaccinet kommer inte stoppa pandemin, bara skydda vården.

Tror du det blir enkelt för människor att plötsligt få budskapet från regeringar att nu helt plötsligt får vi acceptera smittan?
Man har hållit barn från sina skolor i långa perioder för att skydda barnen. Nu skall de återgå utan att någon under 12 är vaccinerad.
Skall dom inte skyddas längre? Vad har förändrats? Varför sitter dom inte i glasburar med två meters avstånd längre?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in