2021-08-31, 12:34
Medlem
Doraemon-FTWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mistyarrow
Jag kan inte så mycket om afghanistan men dom har ju uppernbarligen mycket mineraler och opium (morfin) till hela världens sjukvård så låt dom vara! Vi kan göra business med dom. eller?

Varför göra businnes med grottmänniskor som tycker att kvinnor ska avrättas inför storpublik om de har en pojkvän? Talibanerna måste isoleras.
Citera
2021-08-31, 12:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Om det är sant att det finns så många färska videos så vill jag se dem jag också. Har du länk?

Jag är en priviligerad person som sitter och äter popcorn medan jag ser världens människor göra hemska saker mot varandra.
Ossschh vad man älskar denna skribent , bäst i tråden..
Helt riktigt är det på det viset att ALLA människor är skapade av Gud , eller annat namn på samma väsen .
Detta förstår inte Talibanerna eller muslimer därför att de inte utvecklat sin förmåga till männsklig kärlek och förstår inte
att ALLA människor är goda , och fina ... Dessa muslimer tror mest på regnbågsflaggan och homosexualitet.

Det ska bli mycket intressant och se om de rakar sig nu efter kriget som de själva varit roten till.
Citera
2021-08-31, 16:44
Medlem
Tillssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Sett bilder nyss på en hängd person från en amerikansk helikopter. Fy fan.
https://wiredailynews.com/2021/08/30/video-shows-man-hanging-from-black-hawk-helicopter-as-taliban-flies-over-kandahar/

BS! Han lever och ser ut att må bra. Han vinkar t o m på slutet. Fake news!

https://video.twimg.com/ext_tw_video/1432681326277136385/pu/vid/720x896/NyCPdFSM_0-IkRjT.mp4?tag=12
Senast redigerad av Tillsson 2021-08-31 kl. 16:47.
Citera
2021-08-31, 17:51
Medlem
Tillssons avatar
Grymt inslag/reportage från Magda Gad från Kabuls flygplats. Hon åker bil med Talibaner på flygplatsen!

https://www.expressen.se/tv/magda-gad/bilderna-visar-en-flygplats-helt-i-talibanernas-hander/
Senast redigerad av Tillsson 2021-08-31 kl. 18:51.
Citera
2021-08-31, 18:15
Medlem
De kompetenta Talibanledarna verkar haft ordspråket ”bättre vara tyst och bli betraktad som en idiot än att öppna munnen och bevisa det” i åtanke till skillnad från andra. Men de har ändå tagit sig tid till en promenad på Kabul flygplats för att få njuta av den friska och imperialism fria luften. Den mycket omtyckta talespersoner för Talibanerna Zabihullah Mujahid tog sig ändå tid att förklara att han hoppades att ”Världen nu lärt sig en läxa och att han nu skall njuta av segerns sötma” .

I en läcka från en genomgång från ett möte efter tisdagens attack har det kommit fram att amerikanerna blev tvungna att hålla dörr ”öppen längre tid än de ville” för att britterna slöade med evakuering. De karaktärslösa britterna frånsäger sig allt ansvar istället för att be om ursäkt.

Några bråkmakare i Panjshir dalen verkar ställt till viss oreda. Ahmad Massoud (som verkligen inte levt upp till sin fars rykte) har bett om att Talibanerna skall förlåta dem men blir de attackerade skall de (försöka) göra motstånd.

Tysklands (plågat av PTSD som orsakat självskadebeteende – helt olikt tillit blandad med naivitet) utrikesministern Heiko Maas har varit på turné i Asien för att kunna få hem alla afghaner som kan tänkas ”utsättas för obehag”. Han har varit lyckosam i Uzbekistan och lämnat en lista på (tusentals) personer som han vill ha till Tyskland. Uzbekerna säger att i så fall kan det inte pågå i oändlighet utan måste vara under en mycket begränsad tid. De afghaner som inte har möjlighet att ta direktflyg från Kabul hoppas han kan komma genom angränsade länder.

(Tyvärr gjorde jag ett misstag igår då jag antog att Kina och Ryssland lagt sitt veto mot resolution som USA och några andra länder lagt fram för FN:s säkerhetsråd. Tydligen bestod det helt av svammel så de lade istället ner sina röster).

https://www.theguardian.com/world/live/2021/aug/31/afghanistan-live-news-kabul-taliban-biden-final-us-flight-military-forces-leave-airport-islamic-stat e-latest-updates
Citera
2021-08-31, 18:42
Medlem
Talibanerna: Vi kan ta tillbaka era kriminella afghaner

Citat:
Talibanernas talesman Zabihullah Mujahid uppger att den nya regeringen i Afghanistan är redo att ta tillbaka afghaner från Europa – inklusive sådana som utvisas på grund av brott.

https://www.friatider.se/talibanerna-vi-kan-ta-tillbaka-era-kriminella-afghaner

Perfekt. Win win för Sverige.
Citera
2021-08-31, 18:53
Medlem
Tillssons avatar
Talibaner 2.0. Man öppnade för diplomatiska förbindelser med USA såg jag på SVT.
Citera
2021-08-31, 19:11
Medlem
nidhoogens avatar
Som jag sa från början, Talichads ville bara ha tillbaka deras land, fritt från bögjävlar/pedofiler på gatorna, feminism och resten av dekadensen från Globohomo.

Hoppas de får hem allt pack nu.
Citera
2021-08-31, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pazzamo
Talibanerna: Vi kan ta tillbaka era kriminella afghaner

https://www.friatider.se/talibanerna-vi-kan-ta-tillbaka-era-kriminella-afghaner

Perfekt. Win win för Sverige.

För en som alltid drömt om fred på jorden sedan barnsben ser jag med glädje och viss förvåning att jag står precis på samma sida som ”Sverigevänner”. Tidigare när en Österrikisk tidningen frågade en Talibanledare så tvekade han när de gällde brottslingar. Men lika väl som jag använt skräcken för flyktingar har Talibanerna även lyckats slå mynt av det. Tänk när en afghan i Sverige ställs inför frågan: ”Stannar du här för att du är rädd att återvända?”. Med tanke på vilket inkluderande samhälle de Nya Talibanerna tänker bygga kan den frågan bara besvaras med ett rungande ”Nej”.
Citera
2021-08-31, 19:25
Medlem
Amerikanernas kaosartade uttåg och fredsklockarna i Kabul hörs helt säkert ända till all banktjänstemännens skyskrapor i mellanöstern.
Citera
2021-08-31, 19:43
Medlem
Nu kan grottmänniskorna styras av grottmänniskor. Ser talibanernas övertag som den första chansen till fred och ekonomisk återhämtning för Afghanistan. Afghanpojkarna tar såklart sin sista chans till ekonomiskt frihet och sofflivet i Europa och det används som definitivt bevis på talibanernas grymhet av MSM.
Citera
2021-08-31, 19:44
Medlem
BBC kommer med följande förklaring till helikopterturen:

Citat:
kl 18:46
Viral video does not show man hanged from helicopter

Shayan Sardarizadeh and Alistair Coleman
BBC Monitoring

A video which has been claimed to show a condemned man being hanged from a helicopter seized by the Taliban appears to have been misleadingly captioned.
The 11-second clip - which has over 2m views and has been shared thousands of times on Twitter - is blurred and doesn’t give a clear indication of what is going on.

Further footage and still photographs seen by the BBC show that the man flying over the city of Kandahar is very much alive. These images show him wearing the Blackhawk helicopter’s diver’s winch and waving the Taliban flag.

Several Afghanistan experts, quoting Taliban sources, have told the BBC that the flight yesterday was an attempt to fix a flag over a public building using their newly-captured US-built equipment.
The helicopter appears to be the aircraft which was seen taxiing at Kandahar several days ago after it was seized by the Taliban from the Afghanistan Air Force. One defence analyst suggests the aircrew probably defected to the Taliban with their aircraft.
US-trained helicopter winch operators wear the loop at the back, which could easily be mistaken for a noose in poor quality video footage. British RAF, Royal Navy and HM Coastguard divers, on the other hand, wear the loop to their front.

Länk:
https://www.bbc.com/news/live/world-58279900?ns_mchannel=social&ns_source=twitter&ns_c ampaign=bbc_live&ns_linkname=612e4b133fa7c437236bb 678%26Viral%20video%20does%20not%20show%20man%20ha nged%20from%20hel icopter%262021-08-31T16%3A46%3A47.367Z&ns_fee=0&pinned_post_locator= urn:asset:93b354b1-edd2-4a9c-8053-cbf244df3bdf&pinned_post_asset_id=612e4b133fa7c437 236bb678&pinned_post_type=share

Fritt översatt: Ett videoklipp som påtsås visa en dödsdömd man som blivit hängd från en helikopter som erövrats av Talibanerna förefaller att ha fått en felaktig rubrik.

Förklaringen är den att det är en man som hänger i en vanlig räddningssele, och avsikten var att han skulle sätta upp flaggan på en av de högre byggnaderna i Kandahar. Men mannen har räddningsselen bakochfram, linkroken ska sitta på framsidan i bröstkorgshöjd. Men detta hade mannen missat och tagit på sig räddningsselen bak och fram.
Eftersom kroken sitter på ryggsidan i videoklippet så kan linan uppfattas som en snara.

Helikoptern är den helikopter som stals av en afghanutbildad pilot någon vecka innan oroligheterna började, och vad jag förstår den enda flygbara helikoptern av de som USA lämnat kvar.
Piloten deserterade med helikoptern alltså. (noose = snara).

Dessa helikoptrar ska vara rätt så lätta att flyga, eftersom de har rätt så mycket inbyggd stabiliseringsautomatik, så att piloten inte behöver hela tiden tänka på att ge styrkommandon som automatiken själv klarar av.

Om de kan fixa iordning de andra helikoptrarna det tror jag inte. Det behövs specialverkstäder och väldigt speciella reservdelar och förmodligen också speciella manualer.
Man kan ju gissa att Kina eller Ryssland vill köpa den ?
För att kopiera den förstås.
Det har dock ryktats att USA har ännu bättre helikoptrar på gång för nästa generation.

Det är dock svårt att använda helikoptrar effektivt i strid eftersom de är relativt långsamma, känsliga för fientlig eldgivning och militären måste noga överväga vilka mål som är lämpliga att bekämpa.

Tex Apachen flygs in på låg höjd i hög fart vilket kan vara besvärligt särskilt i ökenlandskap aftersom hettan i öknen gör att luftens bärighet blir sämre plus att den bli mera turbulent. Automatiken ska dock snabbt kunna kompensera för sådan turbulens. Men det är fortfarande riskablet att flyga i sådan terräng, inte minst med tanke på tex sandstormar etc.

Sedan så har det inte klargjorts vilka som har utbildats på dessa helikoptrar, att det helt enkelt
skulle röra sig om tex pakistanier med tidigare flygvana och flygutbildningar ?

Ledsen ni som trodde mannen var död men det låter trovärdigt det som BBC skriver.
Enligt ett annat videoklipp är ju mannen i högsta grad vid liv fortfarande.

Citat:
Ursprungligen postat av nidhoogen
Som jag sa från början, Talichads ville bara ha tillbaka deras land, fritt från bögjävlar/pedofiler på gatorna, feminism och resten av dekadensen från Globohomo.
Haha - Det ligger något i det, faktiskt...
Citat:
Ursprungligen postat av Youholic
Med tanke på vilket inkluderande samhälle de Nya Talibanerna tänker bygga kan den frågan bara besvaras med ett rungande ”Nej”.

Tänk om det skulle vara så att de vill införa feminism på allvar och globohomo-värderingar. Och Afghanistan blir det ledande landet ? Och tar över stafettpinnen som Den Feministiska och Humanitära Stormakten - Ja jisses...
Och Sverige kan skicka iväg feministerna dit inkl riksbögarna Gardell, Levengood, Eliasson, Federley mfl ?

Nej för fan Talibanerna kommer att smörja och fjäska för G7-ledarna nu ett tag,
tills de fått pengarna,
sedan när det bli allvar ja då blir det andra bullar av...
Senast redigerad av DrSvenne 2021-08-31 kl. 20:32. Anledning: Antitrollningsåtgärd
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in