Resultat: Bör kvinnor bli av med rösträtten?
JA!
41,95%
73 röster
NEJ!
58,05%
101 röster
2021-08-31, 17:17
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Jag avslutar ett fåtal inlägg sådär och det är bara korkade och grundlösa frågor jag besvarar sådär.

Och du vet mycket väl vad du gör när du ställer en sådan korkad och grundlös fråga så spela för all del inte ett litet oskyldigt offerlamm nu.

Men snälla du försök nu vara lite pragmatisk.

Människor kommer inte sluta knulla. Oplanerade och oönskade graviditeter kommer att uppstå. Har alltid gjort och kommer alltid att göra så länge vi är Homo Sapiens Sapiens.

I länder med hård abortlagstiftning och i dåtidens Sverige föddes dessa barn. Många av dessa barn levde och lever i svåraste misären, många når inte vuxen ålder. I länder som Brasilien har det under många många år nu ryktas om dödspatruller som går och avrättar dessa barn på nätterna. Det utförs också en massa osäkra aborter i dessa länder, liksom det gjordes i dåtidens Sverige. En massa kvinnor får men för livet eller mister livet pga infektioner och så vidare.

Ovanstående är sadism enligt mig. Det går inte att rättfärdiga alla dessa människors lidande längre nu när vi har tekniken och kunskapen om att utföra säkra aborter.

Jag vill inte leva i ett sådant samhälle där oönskade barn föds. Eller där kvinnor ser sig nödgade att utföra abort på sig själva med tex en galge. En gång i tiden såg det ut såhär i Sverige och det är inte ett samhälle jag vill ha tillbaka. Enligt mig är det som sagt ren sadism.

Sen, som jag har skrivit många gånger förut, tycker jag att det är mycket med 30 000+ aborter om året. Och som jag också skrivit många gånger förut så är jag helt öppen för att man jobbar förebyggande med att försöka sänka antalet aborter. Via information, utvecklandet av bra preventivmedel osv.
I dåtidens Sverige fanns varken sexualkunskap, preventivmedel, barnbidrag, föräldraledighet eller dagis. Du kan inte jämföra öht med nånting historiskt här.

Efter som vi har detta är det ren slöhet att inte kunna skydda sig. Aborter som kommer sig av tanklöshet eller ånger borde inte finnas.
Citera
2021-08-31, 17:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Han har inga befogenheter över kvinnan så hur hon hanterar graviditeten har han inget ansvar för.
Jag pratar inte om ansvar för hur kvinnan hanterar graviditeten, jag pratar om hans ansvar för sitt barn. Jag pratar om BARNET, HANS barn.

Har han ansvar för sitt eget lilla barn eller inte? Han kan bara säga tack och hej och låta kvinnan och deras gemensamma lilla barn klara sig bäst de gitter? (Tills det möjligen kommer ett krav på underhåll nio månader senare)
Citera
2021-08-31, 17:42
Avslutad
Citat:
Han har inga befogenheter över kvinnan så hur hon hanterar graviditeten har han inget ansvar för.
Han har inget ansvar för sitt barn alltså. Vilka befogenheter vill du ge honom för att han ska ta ansvar för sitt egna barn då?

Vad menar du att kvinnan har för befogenheter som gör henne till ensamt ansvarig för deras gemensamma lilla nytilllblivna barn då?
Citera
2021-08-31, 18:29
Medlem
Citat:
Och talibanerna tar ansvar för att deras kvinnor beter sig på oönskat sätt nör de dödar dem också? Du kan som sagt inte finta bort det, hur mycket du än vill.

Skilsmässa vore väl att föredra. En skilsmässa från kvinnan "som inte beter sig" vore att ta ansvar av talibanerna. Talibanens kvinna "som inte beter sig" är inte beroende av talibanens kropp för sin överlevnad. Så om hon är oönskad av talibanen kan talibanen skilja sig från sin kvinna. Bra va?

Men en kvinna kan inte "skiljas" från embryot/fostret eftersom embryot/fostret är helt beroende av hennes kropp för sin överlevnad. Eller jo, hon kan "skiljas" från embryot/fostret. Genom att göra abort. Enda sättet faktiskt, som hon kan "skiljas" från embryot/fostret om hon inte vill vara gravid i 9 månader och inte vill föda fram ett barn. Iaf. så som den medicinska teknologin ser ut idag. I framtiden kanske en kvinna som blir oönskad gravid kan transplantera graviditeten in i pappans kropp eller i en artificiell livmoder. Så slipper hon vara gravid och embryot/fostret slipper dö.
Citera
2021-08-31, 18:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Skilsmässa vore väl att föredra. En skilsmässa från kvinnan "som inte beter sig" vore att ta ansvar av talibanerna. Talibanens kvinna "som inte beter sig" är inte beroende av talibanens kropp för sin överlevnad. Så om hon är oönskad av talibanen kan talibanen skilja sig från sin kvinna. Bra va?

Men en kvinna kan inte "skiljas" från embryot/fostret eftersom embryot/fostret är helt beroende av hennes kropp för sin överlevnad. Eller jo, hon kan "skiljas" från embryot/fostret. Genom att göra abort. Enda sättet faktiskt, som hon kan "skiljas" från embryot/fostret om hon inte vill vara gravid i 9 månader och inte vill föda fram ett barn. Iaf. så som den medicinska teknologin ser ut idag. I framtiden kanske en kvinna som blir oönskad gravid kan transplantera graviditeten in i pappans kropp eller i en artificiell livmoder. Så slipper hon vara gravid och embryot/fostret slipper dö.
Intressant idé. I de fallen om ingen av föräldrarna vill vara gravid kanske man får lotta vem som ska tvingas ansvara för graviditeten?
Citera
2021-08-31, 19:08
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Intressant idé. I de fallen om ingen av föräldrarna vill vara gravid kanske man får lotta vem som ska tvingas ansvara för graviditeten?
Varför skulle modern bli mer intresserad av att bli mor bara för att man ”lottar ut” föräldraskapet. Är hon inte intresserad lär knappast ”tvingad hälften graviditet” göra skillnad.

Låter som en helt hjärndöd idé.
Citera
2021-08-31, 19:13
Medlem
Citat:

Jag tänker nog att om ingen av dem vill ha graviditeten så får det lov att bli artificiell livmoder och de får adoptera bort graviditeten till ett par som vill ha barn.

Om mannen vill ha barnet och inte kvinnan vill det, får man transplantera in graviditeten i honom och han får ansvara för graviditet och förlossning och barnet och modern blir underhållsskyldig. Alternativt, om hon ångrar sig sedan så kan hon få delad vårdnad om barnet med fadern och umgängesrätt (och då även underhållsskyldig) eller delat boende (och då inte underhållsskyldig). Och vice versa om mannen inte vill ha barnet, men kvinnan vill ha barnet.

På detta sättet blir det "rättvist" mellan könen. Men för helt oönskade/delvis oönskade barns väl och ve är det fortsatt förkastligt... Men helt oönskade barn menar jag de barn som ingen av de biologiska föräldrana vill ha och med delvis oönskade menar jag de barn som bara den ena biologiska föräldern vill ha.
Senast redigerad av TomatKungen 2021-08-31 kl. 19:24.
Citera
2021-08-31, 19:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Varför skulle modern bli mer intresserad av att bli mor bara för att man ”lottar ut” föräldraskapet. Är hon inte intresserad lär knappast ”tvingad hälften graviditet” göra skillnad.

Låter som en helt hjärndöd idé.
Båda kan ju vilja ha barn men ingen vill vara gravid.
Citera
2021-08-31, 19:20
Avstängd
Citat:
Ok. Och mannens ansvar för att barnets hälsa inte riskeras?

Jag tror talibanerna slår ihjäl henne om hon inte sköter sitt barn. så de har ju en fungerande lösning.
Citera
2021-08-31, 19:22
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Jag pratar inte om ansvar för hur kvinnan hanterar graviditeten, jag pratar om hans ansvar för sitt barn. Jag pratar om BARNET, HANS barn.

Har han ansvar för sitt eget lilla barn eller inte? Han kan bara säga tack och hej och låta kvinnan och deras gemensamma lilla barn klara sig bäst de gitter? (Tills det möjligen kommer ett krav på underhåll nio månader senare)

Under graviditeten så finns barnet i mammans mage, det känner du till va?
Pappan saknar befogenheter att ta ansvar över barnet då, han kan inte styra hur kvinnan agerar och har därför heller inget ansvar för det.

Citat:
Han har inget ansvar för sitt barn alltså. Vilka befogenheter vill du ge honom för att han ska ta ansvar för sitt egna barn då?

Vad menar du att kvinnan har för befogenheter som gör henne till ensamt ansvarig för deras gemensamma lilla nytilllblivna barn då?

Under graviditeten är det kvinnan som avgör hur hon lever och även om hon utsätter barnet för risk så har mannen inga befogenheter att stoppa henne.
Citera
2021-08-31, 19:23
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ja, det vore en mycket bra ide´ Ipsi!
Verkligen en bra idé. Nobelklass där.
Citat:
Blir det mannen får födseln av barnet ske via kejsarsnitt. Men fortsatt väldigt synd om barnet... Som fattar att denna är oönskad av sina biologiska föräldrar och bortadopterad. Men barnet får iaf. leva.
Låter verkligen rimligt. Inget att ifrågasätta där inte. Det är bara att sätta igång och öppna egen klinik.
Och omtanke om barnet som du har är bara att borsta av sig eftersom ”det får leva”.
Meddela när ni öppnar!
Citera
2021-08-31, 19:23
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Båda kan ju vilja ha barn men ingen vill vara gravid.
Adoption?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in