2021-08-30, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Om du hade haft en universitetsutbildning så hade du haft en lägre benägenhet att likställa reportage från TV4 med vetenskap.

Så ja. Typ det.

Vi som granskar statistiken och räknar risker på individnivå och ser igenom medias pandemiskräck som rullat på för fullt är utbildade i ämnet. Vi har tagit vår coronaexamen.

Medans Ola på teknikuniversitetet inte har mycket nytta av hur man bygger en robot i pandemin. Han är skräckslagen för han kollat för mycket på SvT och tv4. Ung och frisk men banne mig om han missar andra sprutan, då har han ju 0,0001% högre risk att dö i covid-19.
Och vaccinpasset behöver han ju om han ska resa och gå på Sweden rock för dom pratade om det på tv. Hoppas där inte är någon ovaccinerad, tänker han. Han vill ju inte smitta sin farmor när han kommer hem.
Citera
2021-08-30, 14:19
Medlem
I princip behöver inte de som är under 35 år ta något vaccin, men man vill ändå att de ska ta vaccin för att få bukt med siffrorna över smittade.

Vilket i sin tur styr hur man gör med restriktionerna.

Jag tycker man ska koppla det mer direkt till belastningen på sjukhusen och även koppla restriktionerna mer lokalt ifall det är olika i landet.

Strunta i att folk blir smittade. För yngre personer är det skitsamma om de blivit infekterade eller fått vaccin. Vi kan inte hålla på och ha restriktioner när det är 1000 smittade om dagen. Det blir bara 365.000 om året och skulle alltså ta väldigt många år innan vi blir av med smittotalen och kan ta bort restriktionerna isåfall.
Citera
2021-08-30, 14:31
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Det är inte "vetenskapligt belagt" med en tredje spruta. Det är en desperat reaktion på att två sprutor inte har gett det önskade resultatet, i denna globala fas 3-studie.

Ingenting som testas för första gången (läs: en tredje spruta) kan vara vetenskapligt belagt. Det är per definition ett experiment.

Jo så är det ju. Men med en helt ny sjukdom på jorden, kan det inte hjälpas att vi som lever nu blir en del av experimentet... Jag är rädd att många fler kommer att dö tyvärr, om folk inte tar sina sprutor nu. (Så många som går att få i respektive grupp man tillhör.)
Citera
2021-08-30, 14:34
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Nu kör danskarna all in!

https://www.dr.dk/musik/nu-skal-48000-samles-i-parken-her-er-de-10-stoerste-koncertbrag-i-september
Spännande!

Hoppas allt går bra. Danskarna har ju varit bäst på vaccinering, så förhoppningsvis händer inget mer dramatiskt än att några antivaxxer hamna på IVA
Citera
2021-08-30, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Spännande!

Hoppas allt går bra. Danskarna har ju varit bäst på vaccinering, så förhoppningsvis händer inget mer dramatiskt än att några antivaxxer hamna på IVA

Finns tydligen fortfarande folk som inte förstått att vaccinet inte ger 100% skydd, långt ifrån.
Citera
2021-08-30, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClasZtefanYngwezon
Finns tydligen fortfarande folk som inte förstått att vaccinet inte ger 100% skydd, långt ifrån.

Inte så länge man har resande fritt och öppet så mutationer och sådant dras in från alla håll.
Tycker det borde vara is i magen i återöppnandet tills vaccinationen ligger på högre nivå globalt, och blockera resor till och från länder med låg vaccinationsnivå (som t.ex Bulgarien anser sig klara med 20% fullvaccinerade). Annars blir det oändlig cirkeln och till slut blir väl mutationen något rackarns otyg som dräper ungas fertilitet eller ger någon annan biverkning. Man vet inte, men det som syns är att mutationerna inte går åt det snällare hållet iaf
Citera
2021-08-30, 14:51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Nu kör danskarna all in!

https://www.dr.dk/musik/nu-skal-48000-samles-i-parken-her-er-de-10-stoerste-koncertbrag-i-september

Verkligen! Lär ju dröja ett tag innan Elton John kör arenakonsert i Sverige

Som skrivits en del om i tidningarna så lär ju fler länder följa efter om Danskarna lyckas med sitt liberala drag. Vaccinationstäckningen kan man inte klaga på i vart fall.
Citera
2021-08-30, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Spännande!

Satt och kollade förra veckan på IVA och inläggningar där.

Enligt covidstatistik.se så var det 32 inläggningar på IVA förra veckan enligt följande åldersfördelning:

80+ år - 1 st
70-79 år - 4 st
60-69 år - 6 st
50-59 år - 7 st
40-49 år - 5 st
30-39 år - 5 st
20-29 år - 4 st

Sen kollar jag på https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.vaccincovid och ser vaccinationsstatus för de 33 personer som hamnade på IVA.

Ej vaccinerad - 29 st
Fullt vaccinerade - 1 st
Vaccinerade med 1 dos - 1 st
Okänd vaccinationsstatus - 2 st

Av de 33 personer som hamnade på IVA förra veckan så var alltså 88% ej vaccinerade.

Genom att leka med åldersurvalet på SIR så kom jag fram till att det var en person i 70-79-årsgruppen som var vaccinerad.

Det är ganska talande med tanke på att fullt vaccinerade är absolut i majoritet i dessa åldersgrupper.
Senast redigerad av Kalmar2004 2021-08-30 kl. 15:08.
Citera
2021-08-30, 14:54
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiefadern
Jag är inte antivaxx, vet inte varför du sätter den stämpeln på mig.
Riskgrupper är viktigast att vaccinera för att undvika kaos.
Jag tror inte att en yngre frisk befolkning kan upphålla kriterierna för en pandemi på egen hand. För vårdkaos och stora procentuella dödstal i förhållande till smittade krävs riskgrupper, speciellt riskgrupper utan skydd.

Det är fakta att friska personer löper ytterst liten risk att fara illa.
Med låg smittspridning är risken för smitta också lägre.
Men Ola med sitt vaccinpass tänker inte testa sig. Skönt att slippa det kravet nu när man har vaccinpass säger han till sina kollegor, som ler och håller med.
Men fan ta alla ovaccinerade som sprider smittan, pandemin måste få ett slut och smittspridningen måste kontrolleras, fortsätter han.
Nu har du ju helt skiftat målstolparnas position.

Hade vi en stor överdödlighet 2020?
Vad säger statistiken?

Surprise me. Då skulle jag bli glad.

För övrigt är nog Ola även benägen att testa sig vid symptom. Ola vet även hur man kan göra en riskbedömning och vilka faktorer man måste ta med. Ola chansar inte och är sannolikt inte dum i huvudet.
Citera
2021-08-30, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004

Enligt covidstatistik.se så var det 32 inläggningar på IVA förra veckan enligt följande åldersfördelning:

80+ år - 1 st
70-79 år - 4 st
60-69 år - 6 st
50-59 år - 7 st
40-49 år - 5 st
30-39 år - 5 st
20-29 år - 4 st

Sen kollar jag på https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.vaccincovid och ser vaccinationsstatus för de 33 personer som hamnade på IVA.

Ej vaccinerad - 29 st
Fullt vaccinerade - 1 st

Av de 33 personer som hamnade på IVA förra veckan så var alltså 88% ej vaccinerade.

Genom att leka med åldersurvalet på SIR så kom jag fram till att det var en person i 70-79-årsgruppen som var ovaccinerad.

Det är ganska talande med tanke på att fullt vaccinerade är absolut i majoritet i dessa åldersgrupper.

3 av 4 i åldersgruppen 70-79 på IVA är alltså vaccinerade?
Citera
2021-08-30, 15:08
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004

80+ år - 1 st
70-79 år - 4 st
60-69 år - 6 st
50-59 år - 7 st
40-49 år - 5 st
30-39 år - 5 st
20-29 år - 4 st

Ej vaccinerad - 29 st
Fullt vaccinerade - 1 st

Genom att leka med åldersurvalet på SIR så kom jag fram till att det var en person i 70-79-årsgruppen som var ovaccinerad.

Och av de ovaccinerade på IVA så är det närmast 100% mena. Lågbegåvade som inte tror på vaccinering. Det talades det om på P1 morgon i morse. Så summa summarum, 1,5 år senare så har de inte lärt sig någonting. Sjukvårdspersonalen var rejält trötta på dem.

https://sverigesradio.se/artikel/ovaccinerade-covidpatienterna-pa-iva-vacker-kanslor
Citera
2021-08-30, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClasZtefanYngwezon
3 av 4 i åldersgruppen 70-79 på IVA är alltså vaccinerade?

Hade skrivit fel i min edit.

1 person av 4 i åldersgruppen 70-79 på IVA är fullt vaccinerad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in