Resultat: Bör kvinnor bli av med rösträtten?
JA!
41,95%
73 röster
NEJ!
58,05%
101 röster
2021-08-29, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Läser du dåligt?

Jag har redan skrivit det.

Och rätt få aborter i Sverige handlar om foster, endast 15%.

Så lågt räknat 5000/år liv enligt dig?

Det är ju ganska många om man ställer det mot mord av kvinnor eller män .
Citera
2021-08-29, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Naturligtvis har arbetsmiljöfrågor uppmärksammats och det dör betydligt färre idag än förut.

Det är dock strukturellt att vi accepterar det, men vi accepterar inte att kvinnor dör.

Det är säkert som det skall vara... unga kvinnor är fundamentala för att flocken skall kunna överleva. Därför reagerar vi med ryggraden på ett helt annat sätt än om en man dör.

Det är en biologisk skillnad, inte hos individen, men i vårt sociala beteende.

Ja, det blir lite bättre allt eftersom. Jag tycker dock inte att vi accepterar att män dör heller, faktiskt. Det är ju inte så att man ändrar på sakernas tillstånd först när en ung kvinna dör eller skadas utan det är ett pågående arbete sen många år. Det är bara inte så enkelt, när man har med människor att göra, att täcka in alla eventualiteter på studs, så att säga.

Hur vet du att det är en biologisk skillnad? Det kan vara så men vet vi det, verkligen? Det finns ju många länder där män värderas högre än kvinnor, länder och kulturer där kvinnors liv är mindre värda än ett djurs, och länder/kulturer där man aktivt strävar efter att fler söner ska födas och döttrar aborteras osv. Det beteendet kan ju inte vara biologiskt det också, så är detta biologiskt överhuvudtaget?

Jag kan tänka mig att vi reagerar mer på unga kvinnor för att det fortfarande är relativt nytt att kvinnor arbetar i yrken som är livsfarliga, i alla fall i vår nuvarande kultur. Men jag har svårt att tro att vi som människodjur betraktade, och som ytterst sociala flockdjur som är beroende av alla i flocken på ett eller annat sätt, skulle göra särskilt stor skillnad på att det är en man eller en kvinna som dör. En gång var vi beroende av alla på något sätt, de var släktingar eller vänner som samarbetade med oss för överlevnaden och vilket kön de hade var säkert inte lika betydelsefullt som den relation vi hade med dem.
Senast redigerad av Varmare 2021-08-29 kl. 12:32.
Citera
2021-08-29, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Fast att inget görs för att minska att folk dör i trafikolyckor stämmer ju inte. Fartkameror, vägskötsel, vägräcken, förbud mot att använda mobil när man kör, allt är ju åtgärder för att minska trafikolyckorna.

Nu var det reaktionen när en ung kvinna omkom på sin arbetsplats som var grejen. Till skillnad när de 65 männen omkom tidigare år.

Man lyfter frågan i media för att det var en kvinna, inte för att det var en lastbilschaffis.

Jag har tidigare skrivit att man jobbat med arbetsmiljön och naturligtvis även trafiken. Jag påstår inte att man skiter i det, jag påstår att det blir viktigare när det är unga kvinnor som drabbas. Jag påstor det är ett biologiskt arv som styr våra sociala mönster.

Men trafiksäkerhetsarbetet är ju hursomhelst brett och inte till för yrkeschaufförer per se.

Argumentera nu mot något jag påstår.
Citera
2021-08-29, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varmare
Ja, det blir lite bättre allt eftersom. Jag tycker dock inte att vi accepterar att män dör heller, faktiskt. Det är ju inte så att man ändrar på sakernas tillstånd först när en ung kvinna dör eller skadas utan det är ett pågående arbete sen många år. Det är bara inte så enkelt, när man har med människor att göra, att täcka in alla eventualiteter på studs, så att säga.

Hur vet du att det är en biologisk skillnad? Det kan vara så men vet vi det, verkligen? Det finns ju många länder där män värderas högre än kvinnor, länder och kulturer där kvinnors liv är mindre värda än ett djurs, och länder/kulturer där man aktivt strävar efter att fler söner ska födas och döttrar aborteras osv. Det beteendet kan ju inte vara biologiskt det också, så är detta biologiskt överhuvudtaget?

Jag kan tänka mig att vi reagerar mer på unga kvinnor för att det fortfarande är relativt nytt att kvinnor arbetar i yrken som är livsfarliga, i alla fall i vår nuvarande kultur. Men jag har svårt att tro att vi som människodjur betraktade, och som ytterst sociala flockdjur som är beroende av alla i flocken på ett eller annat sätt, skulle göra särskilt stor skillnad på att det är en man eller en kvinna som dör. En gång var vi beroende av alla på något sätt, de var släktingar eller vänner som samarbetade med oss för överlevnaden och vilket kön de hade var säkert inte lika betydelsefullt som den relation vi hade med dem.

Nej det är klart.

Hur jag vet det är biologiskt? Nej, det är ett påstående men det är logiskt och i enlighet med evolutionsteorin tycker jag.

Hur vet du att det är en social konstruktion?? Det finns inga bevis där heller ju så... det är ett påstående som kommit att räknas som vetande.

Att det är nytt med unga kvinnor i farligt arbete är ju för att vi bryter mot vår natur och vad som är rimligt.

Den flock vi idag lever i har tappat sin överlevnadsinstinkt. Den är närmast suicidal rent sociologiskt faktiskt.
Senast redigerad av ZiggeZiggarett 2021-08-29 kl. 12:37.
Citera
2021-08-29, 12:44
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Så lågt räknat 5000/år liv enligt dig?

Det är ju ganska många om man ställer det mot mord av kvinnor eller män .

Kvinnor har aldrig något personligt ansvar, det är alltid mannens fel även när hon dödar sitt barn.
Knullar man ska man ta konsekvenserna.
Citera
2021-08-29, 14:21
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Du skulle inte ha skippat biologi- och samhällslektionerna i skolan.

Jag lärde mig dock mycket annat, såsom logik i skolan. Synd att du missade sådant.
Citera
2021-08-29, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Kvinnor har aldrig något personligt ansvar, det är alltid mannens fel även när hon dödar sitt barn.
Knullar man ska man ta konsekvenserna.

Jo, det finns säkert mer rationella förklaringar än könsmaktsförtryck till varför kvinnor vara omyndigad större delen av de senaste 300åren,

38`000 (per år) mördade bebisar vet varför
Citera
2021-08-29, 17:27
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Varför likställer du talibanernas kvinnor med människor?

Jämförelsen var väll enda din ”det är så” vägd mot talibanens ”det är så”

Jag har inte nämnt talibanerna en enda gång i denna tråden mer än som svar på annans tolkning. Ta det med den det berör.
Citera
2021-08-29, 17:30
Medlem
Citat:
Jag har inte nämnt talibanerna en enda gång i denna tråden mer än som svar på annans tolkning. Ta det med den det berör.

Precis ditt argument håller inte. eller rättar sagt, du skulle vara en utmärkt taliban.
Citera
2021-08-29, 17:30
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Jag lärde mig dock mycket annat, såsom logik i skolan. Synd att du missade sådant.

Jag lärde mig tydligen tillräckligt mycket för att inte framstå som en obildad idiot som du.
Citera
2021-08-29, 21:00
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Jag lärde mig tydligen tillräckligt mycket för att inte framstå som en obildad idiot som du.

Idioten är väl du som kör med samma argument som talibanerna kör med.
Citera
2021-08-29, 21:17
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:

Fast du är ju feminist. Då är du knappast bildad.😂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in