Citat:
Ursprungligen postat av
ZiggeZiggarett
Naturligtvis har arbetsmiljöfrågor uppmärksammats och det dör betydligt färre idag än förut.
Det är dock strukturellt att vi accepterar det, men vi accepterar inte att kvinnor dör.
Det är säkert som det skall vara... unga kvinnor är fundamentala för att flocken skall kunna överleva. Därför reagerar vi med ryggraden på ett helt annat sätt än om en man dör.
Det är en biologisk skillnad, inte hos individen, men i vårt sociala beteende.
Ja, det blir lite bättre allt eftersom. Jag tycker dock inte att vi accepterar att män dör heller, faktiskt. Det är ju inte så att man ändrar på sakernas tillstånd först när en ung kvinna dör eller skadas utan det är ett pågående arbete sen många år. Det är bara inte så enkelt, när man har med människor att göra, att täcka in alla eventualiteter på studs, så att säga.
Hur vet du att det är en biologisk skillnad? Det kan vara så men vet vi det, verkligen? Det finns ju många länder där män värderas högre än kvinnor, länder och kulturer där kvinnors liv är mindre värda än ett djurs, och länder/kulturer där man aktivt strävar efter att fler söner ska födas och döttrar aborteras osv. Det beteendet kan ju inte vara biologiskt det också, så är detta biologiskt överhuvudtaget?
Jag kan tänka mig att vi reagerar mer på unga kvinnor för att det fortfarande är relativt nytt att kvinnor arbetar i yrken som är livsfarliga, i alla fall i vår nuvarande kultur. Men jag har svårt att tro att vi som människodjur betraktade, och som ytterst sociala flockdjur som är beroende av alla i flocken på ett eller annat sätt, skulle göra särskilt stor skillnad på att det är en man eller en kvinna som dör. En gång var vi beroende av alla på något sätt, de var släktingar eller vänner som samarbetade med oss för överlevnaden och vilket kön de hade var säkert inte lika betydelsefullt som den relation vi hade med dem.